Tokyosalongen närmar sig och där ska Suzuki visa upp ett retrodoftande koncept. Waku Spo kan byggas om efter behag och har hybridteknik under skalet.

Retrodesignen som blommade upp med bilar som Volkswagen New Beetle, Mini Cooper och Chrysler PT Cruiser för tjugo år sedan (!) har fått ett uppsving. Nyligen lanserade Honda e är kanske den bil som fått mest uppmärksamhet den senaste tiden, en elbil med kopplingar till första generationen Honda Civic från 1972. Nu kontrar Suzuki med konceptet Waku Spo.

Suzuki Waku Spo koncept

Foto: Suzuki

Konceptet ska visas upp under Tokyosalongen senare denna månad och fastän det är just ett koncept sitter vi här på redaktionen och håller tummarna. Bilen presenteras under parollen Waku Waku Switch for Everyone: Excitement for you, excitement for everyone – spänning för dig, spänning för alla.

Suzuki Waku Spo koncept

Foto: Suzuki

Bilen är generationsöverskridande och ska kunna avnjutas av alla i familjen i såväl vardagssammanhang som för nöje. Inte samtidigt dock då det rör sig om en liten bil i A-segmentet. Bilen ska dock kunna transformeras både till innehållet på skärmarna som karossen i sig. På bilderna ser vi till exempel hur en modul kan byggas på bakpartiet för att ”förvandla” den till en kombi men även fronten ska kunna bytas ut.

Nissan EXA 1986-1990

nissan-exa-1986

Ball, eller bara udda, det är frågan om Nissan EXA, eller Pulsar Coupé, som modellen heter i svenska bilregistret. Genom att ta bort eller byta ut olika delar av karossen förvandlades bilen från coupé till cab eller till, som ovan, kombi. Den udda konstruktionen hade designats i Kalifornien, och kallades officiellt ”Sportbak”. En sammanhängande ruta över båda sidorna och taket, samt en upprättstående ruta rakt bakåt. De små rutorna bakom sidodörrarna satt på plats även när bilen kördes som coupé. Modellen ersattes 1991 av 100NX. Utan samma bakrutekonstruktion.

Inspirationen må ha kommit från den egna lilla modellen Suzuki Fronte som kom i en rad olika generationer mellan 1963 och 1988 då den ersattes av modellen Alto. Men i ärlighetens namn har man nog även sneglat på Nissans gamla modellflora. Idén med modulen på baken fanns på den kilformade 1980-talsmodellen EXA, men Nissan är även en pionjär när det gäller retrodoftande småbilar med modeller som Figaro och Pao. Den sist nämnda körde vi på Teknikens Värld när det begav sig i nummer 18/1989 vilket vi har tagit upp här på sajten under vinjetten Udda Bilar. Figaro körde vi i syskontidningen Moderna Klassiker nummer 1/2019.

Suzuki Waku Spo koncept

Foto: Suzuki

Waku Spo bjuder på spänning även på ett annat plan då det är en laddhybrid. Några tekniska specifikationer lämnar man dock inte ut i dagsläget, vi får hålla oss till salongen. Där kommer även konceptet Hanare visas, en självkörande minibuss som du ser på bild här nedan.

Suzuki Hanare

Foto: Suzuki

Visa kommentarer