År efter år är det de begagnade bilarna som ligger högst upp på listan över svenskarnas klagomål till Konsumentverket. 2018 utgjorde inget undantag.

I fjol kom det till de kommunala konsumentvägledarna och till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument in 122 716 klagomål kring tjänster och varor. Flest klagomål rörde begagnade bilar, vilket inte var helt otippat då de begagnade bilarna har legat i klagomålstopp under fler år. 11 879 klagomål från konsumenter handlade om den begagnade bilen, det motsvarar 9,7 procent av samtliga inkomna klagomål.
Inte sällan handlar det om en bil som inte visade sig vara lika bra som den verkade vara vid köptillfället.

– Motorbranschens riksförbund, MRF, har i samarbete med Konsumentverket tagit fram en ny varudeklaration för alla begagnade bilar. Med hjälp av deklarationen kan köparen enklare se i vilket skick bilen är. Ett bra tips är därför att vända sig till en bilhandlare som är ansluten till MRF. Blir det fel på bilen är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier, säger Gustav Sandgren som är vägledare vid Hallå konsument.

Även bilverkstadsbranschen får sig en släng av sleven då bilreparationer, som på grund av utbrett slarv många gånger har varit under lupp, landar först på femte plats i topplistan över tjänster, långt från hantverkarna som åker på mest däng i statistiken över tjänster.

2017 genomförde Konsumentverket en undersökning som visade att misslyckade köp av varor och tjänster kostar de svenska konsumenterna 50 miljarder kronor varje år. Utslaget per person blir det 7000 kronor. Drygt en tiondel av beloppet grundas på dåliga bilköp.

Nedan 2018 års topplistor sorterat efter andelen klagomål:

Varor

  1. Begagnad bil 9,7 %
  2. Möbler/Husgeråd/Inredning 4,7 %
  3. Dator/Telefon/Spelkonsol 3,8 %
  4. Kläder 2,4 %
  5. Hälsokost 1,9 %

Tjänster

  1. Hantverkstjänst 8,1 %
  2. Flyg 3,7 %
  3. Mobiltelefoni 3,2 %
  4. Internet/fiber 2,8 %
  5. Bilreparation 2,4 %
Visa kommentarer
NUVARANDE Svenska konsumenter klagar mest på begagnade bilar
NÄSTA Nissan IMs Concept – nya Primera?