Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen

En svensktillverkad fjäder till BMW X3 kostar tre gånger så mycket att köpa på Mekonomen i Sverige jämfört med vad en tysk reservdelsfirma tar. Prisskillnaden är inget undantag. Teknikens Värld sammanställning visar att svenska bilägare betalar dubbla priset för en mängd bildelar.

Fredrik Westerberg Thorell har nyligen bytt både bromsar och bakfjädrar på sin BMW X3 från 2008. Att en fem år gammal så kallad premiumbil som bara har gått 6 500 mil har fjädrar som brister är inte bra, men det var inte det som gjorde Fredrik Westerberg Thorell så upprörd att han fattade pennan och skrev ett brev till oss:
”Ska försöka fatta mig kort, inser nu att jag under alla åt blivit rejält lurad på bildelar i Sverige. Bytte nyligen bromsar runt om på min BMW X3 från 2008. Priset på materialet hos Mekonomen var 6 898 kronor komplett. Beställde i stället bromsskivor och klossar runt om från Tyskland för 2 500 kronor, med frakt. Delarna är tillverkade av Zimmermann som levererar original till BMW.”

När bromsarna byttes såg verkstaden att båda bakfjädrarna var av på bilen. Medveten om prisskillnaderna tog Fredrik Westerberg Thorell in priser både från svenska och tyska leverantörer.
”Kollade då vad Autoexperten skulle ha – 2 500 kronor för två fjädrar bak. Svensktillverkade av Lesjöfors. Mekonomen skulle ha 2 438 kronor för ett par fjädrar, och de var också från Lesjöfors. Priserna är samma som BMW tar för originalfjädrar, 2 650 kronor för ett par. Det slutade med att jag beställde på internet via ebay.de. Jag förstod så mycket som att det var bakfjädrar men inte så mycket mer då jag inte kan tyska. Hämtade ut paketet idag. Priset var 887 kronor för BÅDA fjädrarna, med frakt. Jag måste säga att jag blev minst sagt förvånad när jag öppnar försändelsen och ser att där ligger två Lesjöfors-fjädrar i svensk förpackning. Priset är således en tredjedel av det svenska – och sannolikt är det inte välgörenhet de pysslar med i Tyskland.”

Så långt Fredriks brev. Vi kontrollerar priserna och visst är det som Fredrik Thorell säger. Prisskillnaden är enorm. 43 euro kostar fjädern i Tyskland, alltså 370 kronor. Samma fjäder som säljs i Sverige av Mekonomen för 1 219 kronor.
Det handlar inte om någon kvalitetsskillnad. Lesjöfors Bruk i Värmland gör bara en kvalitet, och det är samma fjädrar som säljs både i Tyskland och Sverige.

En orsak till att den svenska fjädern från Lesjöfors borde vara billigare än originalfjädern är att den svenska fjädern inte har en avsmalnande gods. Det gör den billigare att tillverka.
– Gör man en avsmalnande fjäder blir risken för fjäderbrott större, speciellt när den har börjat rosta. Därför har vi valt att inte tunna ut godstjockleken. Vi menar att vår fjäder är hållbarare och har ungefär samma egenskaper, förklarar Per Lindahl, teknisk chef på Lesjöfors Automotive AB.
BMW anser dock inte att Lesjöfors-fjädern som Mekonomen säljer är av ”originalkvalitet”.
– Nej, eftersom den har en annan utformning är det uppenbart att den inte tillverkats efter våra specifikationer, säger Michael De Geer, informationschef på BMW Sverige.
BMW menar att en fjäder av jämntjockt stål har annorlunda egenskaper.
– Originalfjädern har successivt tunnare material mot infästningspunkterna, för att fjädringsegenskaperna ska vara progressiva, det vill säga vid liten infjädring är fjädern relativt mjuk för att vid större infjädring bli allt hårdare, säger Michael De Geer.

Fredrik westerberg Thorell upplever dock ingen skillnad i fjädringskomfort, och hoppas bara att den håller bättre än BMW:s originalfjäder.
Det som verkligen chockade honom var prisskillnaden mellan svenska priser och priserna i Tyskland.
– Det är fri prissättning och folk ska så klart få tjäna pengar, men detta är ju inte seriöst. Att konkurrensen är så begränsad i Sverige är ju otroligt dåligt. De stora kedjorna som Mekonomen, AD, Autoexperten och allt vad det heter säger att de erbjuder så mycket lägre priser men det är bara lögner. I själva verket tittar de på vad generalagenterna tar och sätter priserna därefter, säger Fredrik Westerberg Thorell.
Salvan är riktad till hela reservdelsnäringen, men eftersom vi har en reservdel från Mekonomen så ställer vi dem till svars.

Krister Duwe, vd Mekonomen
Krister Duwe, vd Mekonomen

Tittar ni för mycket på vad generalagenten tar och för lite på vad leverantören tar?
– Vår affärsmodell är att vi ska vara prisvärda på den nordiska marknaden. Vi kan inte vara billigast, det klarar vi inte, men vi ska alltid ha ett bra pris. Vår huvudkonkurrent är märkesverkstäderna och jämfört med dem måste vi alltid vara billigare, säger Krister Duwe, vd på Mekonomen Sverige.

Men hur kan en fjäder från Lesjöfors exporteras till Tyskland och sedan säljas tillbaka till Sverige och ändå kosta en tredjedel av vad ni tar?
– Ni har precis som vi upptäckt att det hela tiden kommer nya kanaler och nya aktörer. Det visar att vi hela tiden måste säkerställa att vi förhåller oss konkurrenskraftiga. Europa är en splittrad marknad med många olika prisbilder, säger Krister Duwe.

Krister Duwe framhåller att kunderna måste jämföra likvärdiga produkter och servicenivå.
– Vi lagerhåller 80 000 produkter i Strängnäs och kan leverera övernatt till hela landet. I Stockholm har vi leveranser upp till sex gånger per dag till våra verkstäder. Många privatkunder köper flera produkter och lämnar tillbaka de som inte passar. Våra 142 butiker ger service över disk. Sådan service kostar pengar, säger Krister Duwe.

Fjädern från Lesjöfors har inte avsmalnande ändar som originaldelen, godset är linjärt. Är den av originalkvalitet?
– Den är ”av motsvarande kvalitet”. Den har samma dämpkaraktäristik och hållbarhet som originalet. Lesjöfors är en av de stora fjädertillverkarna och levererar också till auktoriserade bilverkstäder. De känner till det här, säger Tobias Narvinger, inköpschef på Mekonomen.

Exempel på svenska röverpriser och tyska lågpriser

Det skiljer tusentals kronor mellan tyska priser och svenska priser. Notera att svenska Mekonomen oftast ligger närmare generalagentens priser än priserna på den tyska leverantören. Autoteilemann.de anger tillverkarens namn på internetsidan. Vi har frågat de svenska generalagenterna om ursprunget till deras reservdelar, men både BMW och Volvo vägrar ange ursprung, utan svarar kort och gott att det är ”originaldelar”.
I tyska priser ligger 19 procent tysk moms. Kurs 1 euro – 8,60 kr. Frakt tillkommer från Tyskland, 12,90 euro (111 kr) till Sverige med leverans till dörren. För leverans till dörren tar Mekonomen 349 kr. Mekonomen erbjuder också leverans till poststation för 49 kr eller uthämtning på butik (gratis). Teknikens Värld har inte letat efter delar där den tyska firman är billig, utan detta är snarare de delar som levererades av alla aktörer. Vissa delar hos den tyska leverantören finns inte i lager, utan förutsätter viss leveranstid.

Reservdelar till BMW 520d årsmodell 2009

Artikel BMW (kr) Mekonomen (kr) Autoteilemann (kr)
Bromsskivor fram 2 st 3 030 2 576 1 004 (Bosch)
Strålkastare H7 5 735 6 960 2 495 (Hella)
Strålkastare Bi-Xenon 10 400 12 174 4 563 (Hella)
D.o med kurvljus 11 925 15 097 5 281 (Hella)
Stötdämpar bak 2 st 5 120 3 972 2 155 (Sachs)
Vattenpump 1 445 1 720 796 (GK)
Framskärm aluminium 3 715 3 012 1 594 (Prasco)
Motorhuv aluminium 10 925 9 140 5 301 (Prasco)
Generator 6 970 4 495 2 831 (Valeo)
Startmotor 4 835 4 801 1 670 (Bosch)
Bromsok fram utbytes 3 560 1 821 749 (B. Caliper)
Luftmassemätare 3 810 3 496 1 678 (Bosch)
Hjullagersats bak 1 780 786 429 (FAG)
Hjullagersats fram 2 540 1 843 854 (SNR)
Styrled 910 808 405 (Lemförder)
Styrstag 1 585 1 489 663 (Lemförder)
TOTALT 78 285 74 190 32 468  

Vår korg med 16 reservdelar till BMW 520d kostar 78 285 kronor hos BMW-handlaren, 74 190 kronor hos Mekonomen och 32 468 kronor tyska firman Autoteilemann.

Reservdelar till Volvo V70 2,4D årsmodell 2009

Artikel Volvo (kr) Mekonomen (kr) Autoteilemann (kr)
Bromsskivor fram 2 st 2 140 1 908 9 55 (Bosch)
Stötdämpare fram 2 st 4 680 2 586 1 441 (Sachs)
Vattenpump 1 205 1 088 512 (GK)
Generator* 150 A 5 350 5 336 2 692 (Bosch)
Startmotor 4 190 3 848 2 374 (Bosch)
Bromsok fram utbytes 1 556 1 118 1 700 (ATE)
Hjullagersats bak 1 975 1 760 849 (FAG)
Hjullagersats fram 2 075 1 909 906 (SNR)
Styrled 930 794 270 (Lemförder)
Styrstag 930 491 308 (Meyle)
TOTALT 25 175 21 276 11 425  

Köper du delarna hos tyska Autoteilemann i stället för Volvohandlaren sparar du 13 750 kronor. Vinsten jämfört med Mekonomen är 10 851 kronor.

Detta är autoteilemann.de

Autoteilemann.de
Autoteilemann.de är en reservdelsfirma som blivit en stor succé i Tyskland. Man säljer omkring en halv miljon delar per år och omsätter 12 miljoner euro. Kännetecknande är öppenheten med information. Du får veta i klartext vilket företag som har tillverkat delen. Dessutom anger Autoteilemann vilka andra modeller som delarna passar till. Till exempel att en viss styrled till Volvo V70 också passar Ford Mondeo och S-Max.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer