Svenska sportbilen JC Indigo 3000 återuppstår!

Wow, vilken nyhet för alla oss som trånade efter en JC Indigo 3000 under 1990-talet. Den svenska sportbilen som bara blev 43 exemplar gammal återuppstår nu tack vare von Braun Sports Cars.

”Den känns som en korsning av MGB och Corvette”, skrev vi i vårt test 1996. Bilen som beskrevs var Sveriges nya sportbil JC Indigo 3000 som byggdes av Arvika-företaget Jösse Car (därav förkortningen JC, Jösse kommer för övrigt från värmländska Jösse härad) med grundaren och vd:n Bengt Lidmalm i spetsen. Idén att bygga en svensk roadster hade han fått från brittiska TVR och avsikten var att bygga 500 bilar om året, men så blev det inte. Trots Europacertifiering och godkända krockprov blev det bara 43 exemplar byggda, inklusive förseriebilar. Vad som inte låg i fas var finansieringen.

Indigo 3000 designades av Hans Philip Zachau som tidigare hade varit chef inom exteriördesign på Volvo. Bilen hade också mycket Volvo i sig, inte minst den tre liter stora raka sexan på 204 hästkrafter som var monterad mellan hjulaxlarna. Annat Volvo i Indigo 3000 var transmission, hjulupphängningar, stolar, reglage och knappar. Tanken var däremot plockad från Saab 900.

”En raket vid rödljusen”, var ett annat uttalande från oss när vi för snart 20 år sedan körde bilen som saknade krockkuddar, styrservo, bromsservo, låsbara dörrar och lite annat smått och gott.

Teknikens Värld nummer 4/1995

Teknikens Värld har kört JC Indigo 3000 många gånger. Här omslaget från nummer 4/1995 där vi provkörde en tidig prototyp av bilen.

Du som gick och hängde läpp när Jösse Car lades ned 1999 får nu en form av upprättelse. von Braun Sports Cars köpte under våren 2014 vad som fanns kvar av företaget och ser nu till att det blir en comeback för JC Indigo 3000. Ett omfattande arbete är inlett med att återskapa och omarbeta den svenska roadstern som numera heter von Braun 3000 R. På bilderna nedan får vi se hur den uppdaterade och moderniserade varianten ser ut. Den skiljer sig en aning till utseendet men är fortfarande baserad på den ursprungliga konstruktionen. Prestandan och detaljkvaliteten ska också ha setts över för att möta dagens krav, exempelvis har den strålkastare med lysdioder. Den som har sett till att uppdatera utseendet är än en gång Hans Philip Zachau och Lighthaus Industrial Design.

En förserie om tio bilar kallad Signature Series ska börja produceras och lanseras under 2015, med start i vår. Alla exemplar är redan förtecknade av befintliga von Braun-kunder. Senast sommaren 2016 ska alla tio bilar stå färdiga. Priset för ett exemplar börjar på strax under 950 000 kronor. Både roadster- och coupéversioner ska byggas.

I bildgalleriet nedan ser du dels nya von Braun Indigo 3000 R (de photoshoppade bilderna), samt en blå Indigo 3000 (den som såldes på auktion på Teknikens Värld Live i maj 2011) och – inte minst – Teknikens Världs egna bilder från testet 1996.

Visa kommentarer
NUVARANDE Svenska sportbilen JC Indigo 3000 återuppstår!
NÄSTA Cadillac kommer med videostreamande backspegel