Nya Subaru Forester kommer till Sverige i höst och den gör det som hybrid. Nu har Subaru Nordic släppt information om pris och utrustningsnivåer.

Femte generationen Subaru Forester hade Europapremiär på bilsalongen i Genève. Till skillnad från den modellversion som visades upp på bilsalongen i New York efter år tidigare, som var en ren bensinboxermotor, var Genèvesalongens bil en hybrid. Forester e-Boxer kallar Subaru den för och kombinerar en 150 hästkrafter stark bensinfyra, boxer så klart, med en knappt 17 hästkrafter stark elmotor som integrerats i Lineartronic-transmissionsenheten (CVT).

Helt ny och större
Nya Forester är en helt ny bil även om den till utseendet kan spela ett kunnigt öga ett spratt.  Undersökningar som Subaru har genomfört har nämligen gett dem svart på vitt att nästan 80 procent av Forester-kunderna lyfter fram utseendet och storleken som faktorerna de mest nöjda med hos modellen.
Precis som nya Impreza och XV baseras nya Forester på märkets senaste plattform som heter Subaru Global Platform. Den har redan visat vad den går för säkerhetsmässigt med väldigt höga poängutdelningar vid krock- och säkerhetstester i USA, Japan och Europa. Lägg på det senaste EyeSight-systemet innehållandes bland annat autobroms, vingelvarnare, filhållningsassistent och uppmärksamhetsvarnare.
Storleksmässigt är nya Forester aningen större än sin föregångare, även sett till axelavståndet.

Subaru Forester e-Boxer 2020

Foto: Martin Fordal Persson

I höst är det svensk premiär för nya Subaru Forester e-Boxer med stundande kundleveranser runt skiftet mellan november och december. Det är med andra ord ett bra tag till det är dags för modellen att börja rulla på svenska vägar, men priserna är offentliggjorda i dag.

Fyra nivåer – från 374 900 kronor
Fyra utrustningsnivåer erbjuds; Base, Active, Ridge och Summit. Instegsvarianten Base kostar från 374 900 kronor och innehåller 17-tumshjul, EyeSight med sju funktioner, adaptiva bi-LED-strålkastare, regnsensor, Apple Carplay- och Android Auto-kompatibelt infotainmentsystem, adaptiv farthållare, backkamera, döda vinkel-varnare och en hel del annat.

Nästa nivå heter alltså Active och kostar från 399 900 kronor och lägger till, ovanpå det som ingår i Base, elektriskt framstolar som kan justeras i åtta ledder/sätt, helljusautomatik, högermonterad sidokamera, autobroms vid backning, förarövervakning med ansiktsigenkänning (dvs den uppmärksamhetsvarnare som vi nämnde längre upp i artikeln), tonade rutor, eluppvärmd ratt och eluppvärmt baksäte.

Subaru Forester e-Boxer 2020

För 429 900 kronor kommer man upp i nivån Ridge som adderar elektrisk baklucka, läderklädsel och navigation.
Öppnas plånboken ännu lite mer så att den töms på 449 900 kronor berikas Forester med 18-tumshjul, Harman Kardon-infotainmentsystem med tillhörande förstärkare och nio högtalare.

Oavsett utrustningsnivå är fyrhjulsdrift standard. Det är ju en Subaru.

I Teknikens Värld nummer 11/2019 som utkommer den 9 maj kan du ta del av vår provkörning av nya Subaru Forester e-Boxer. Där får du reda på om hur bilen upplevs, hur de nya funktionerna fungerar och även ett hum om hur mycket hybridtekniken gör för förbrukningen. Missa inte det!

Visa kommentarer