En av bilvärldens uppstickare de senaste åren är Fisker, grundat av danske Henrik Fisker som har flera Aston Martin och BMW Z8 på sitt samvete. Vi var på Sverigepremiären av hans Fisker Karma.

Den tänkta köparen av en Fisker Karma är en välbärgad man under 40 och han bor än så länge i USA och har en förkärlek för miljövänliga lösningar. Med en prislapp på strax över miljonen behöver han visserligen vara välbärgad även i Sverige men ni förstår. Fisker Karma är trendig med sitt miljötänk, till och med lacken är gjord av återvunnen plast.

Inuti bilen möts man av återvunnet trä och fuskläder – Fisker-köparna håller en stark distanserad hållning till användandet av djur och gillar inte regnskogsskövling. Paradoxalt då för det läderinteriörsälskande USA, men lösningen stavas fuskläder som faktiskt håller sig fräscht. Stygnen i materialet återkommer lite varstans i kupén, bland annat kring touchscreendisplayen i mitt av instrumentbrädan. På elförbrukningsmätaren finns två fält, ”Accelerate”, när man förbrukar energi och ”Generate” när man åker nerför en backe och låter hjulen generera energi till elmotorn.

Men blinkande mätare och plastlack i all ära, det som gör mest intryck efter att powerknappen/elmotorn satts på är det surrande ljudet som enligt Fiskers representanter på plats ljudet setts över med insyn av Henrik Fisker själv.  Ljudet spelades enligt uppgift in i en ljudstudio i Hollywood och hänger med från stillastående upp till 45 kilometer i timmen.

Men den som väntat sig en större filharmonisk stråkorkester får använda stereon, för ljudet som möter mig när jag drar igång elmotorn påminner snarare om ett avlägset borrande i en vägg. Fisker själv menar att det påminner om ett ”rymdskepp” och att ljudsignalen är resultatet av självcensur. Om man själv inte bygger in skrämselljud i bilarna så är farhågorna att lagstiftning kommer tvinga fram ett ännu värre oljud efter tillräckligt många presumtiva olyckor. I och med att bilen för det mesta drivs av elmotorn med en räckviddsförlängare har högtalarna placerats i de små diamantformade ”utblåsen” där avgasrör vanligtvis brukar finnas.

Istället återfinns de riktiga avgasrören strax bakom framhjulen, för att skicka ut avgaserna från räckviddsförlängarmotorn på två liter och 264 hästkrafter som återfinns där vi är vana vid att hitta motorer, under motorhuven. Den är helt frikopplad från det avlånga batteriet som återfinns i ”kardantunneln” och driver de två elmotorerna på totalt 408 hästkrafter som ligger där bak.

En annan sak man tänker på är de bulliga linjerna och man påminns om att Henrik Fisker är gammal i gamet vad gäller bildesign. Linjesköna bilar som ritats av dansken är bland andra Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage och BMW Z8. Men det verkar som att där ledningen på Aston Martin och BMW hållit Henrik Fisker tillbaka, så har han fått utlopp för sin fantasi i den långa, breda och rundnätta Fisker Karma. Faktum är att Karma är så bullig i linjerna att man var tvungna att uppfinna en särskild härdad gel för att kapsla in de spikraka solcellskretsarna i taket.

Tyvärr blev vi inte betrodda med en provkörning av bilen vid Sverigepremiären men vill du veta hur den är att köra rekommenderas Erik Wedbergs rigorösa provkörning av bilen i nummer 19/2011.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer