Test av Volvo C70, XC90, V50 och Saab 9-5 Kombi och 9-3 Cab

Saab 9-3 Cab Aero 2.8T

Saabs snygging

Säker, välbyggd och med en känsla av exklusivitet, 9- 3 är ett stilrent sommarval. Dock kostar det att ligga på topp och likt ölen i Båstad är den överprisad. Mindre motor för mindre pengar är ett vettigare val.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 6-cyl V-motor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5 Borrning/slag 89,0/74,8 mm, volym 2 792 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-stegad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 1 850 r/min

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak multilänkupphängning med fyra länkarmar per sida.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vänd cirkel 11,4m.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
1,16 l/mil
Accelration 0-100 km/h
7,2 s
Bromssträcka 100-0 km/h
35,7 m

Saab 9-5 SC Aero

Åldermannen

Det rycker och sliter när man gasar på för fullt med 9-5 Aero. Enligt motorlabbet gav motorn för lite effekt, ändå svarade Gamlingen med kraftiga fartresurser. Åldern har sprungit ifrån Saab 9-5.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,3 Borrning/slag 90/90 mm, volym 2 290 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 300 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 900 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-stegad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 330 r/min

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak multilänkupphängning med två länkarmar
per sida.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vänd cirkel 10,8 m.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 7 tum alu, däck 235/45 R17

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
1,18 l/mil
Accelration 0-100 km/h
7,7 s
Bromssträcka 100-0 km/h
35,5 m


Volvo V50 1,8F

Problem med spriten

Etanoldriften försvagar den annars starka Volvokombin. V50 erbjuder bra säkerhetsnivå och med nya 1,8F-motor möjlighet även till E85-bränsle. Än så länge är det glest mellan etanolmackarna i Sverige.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8 Borrning/slag 83/83,1 mm, volym 1 798 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 165 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 3 250 r/min

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo (elhydraulisk). 2,9 rattvarv, vänd cirkel 10,6m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, däck 195/65 R15

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
1,15 l/mil
Accelration 0-100 km/h
11,6 s
Bromssträcka 100-0 km/h
37,0 m

Volvo C70 T5

S-märkt cabriolet

Volvo C70 är som Fjällräven Kånken – funkar i alla väder. Dock verkar Volvoingenjörerna hastat när det gäller att ta bort vindturbulensnen i sittbrunnen. Mycket tveksamma egenskaper vid undanmanöver.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 5-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0 Borrning/slag 83/93,2 mm, volym 2 521 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5 000 r/min. Max vridmomen 320 Nm vid 1 500 – 4 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-stegad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 200 r/min

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram undre triangellänk, bak multilänkupphängning med dubbla tvärställda stag per sida.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vänd cirkel 12,7 m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 R16

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
1,16 l/mil
Accelration 0-100 km/h
8,3 s
Bromssträcka 100-0 km/h
38,0 m

Volvo XC90 3,2

Kan det bli bättre?

Måste du absolut ha en suv är svenskvalet Volvo XC90 inget dåligt alternativ. Gott om plats, bra funktionslösningar och god komfort karaktäriserar bilen, som egentligen är en uppklädd V70. Mer stadsjeep än skogsdito.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 6-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8 Borrning/slag 84/96 mm, volym 3 192 cm3. Max effekt 238 hk (175 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 3 200 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-stegad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 360 r/min

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vänd cirkel 12,5 m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 235/65 R17 Bränsleförbrukning
1,40 l/mil
Accelration 0-100 km/h
10,9 s
Bromssträcka 100-0 km/h
36,4 m

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer