Sveriges bilverkstäder kräver ROT-avdrag på bilreparationer

Sveriges Fordonsverkstäders Förening uppmanar regeringen att omgående införa ett 50-procentigt ROT-avdrag på bilreparationer.

För att få bukt med ett antal problem i fordonsverkstadsbranschen, bland annat svartjobb, vill Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, se att ROT-avdraget även gäller bilreparationer. De uppmanar därför regeringen att genast införa ROT-avdrag för branschen och att avdraget höjs från nuvarande 30 procent, en procentsats som infördes den 1 januari 2016, till 50 procent, den procentsats som tidigare gällde.

De nästkommande tre åren kommer branschen enligt SFVF att sakna 5 000 helårsarbetare, något som ett ROT-avdrag anses kunna råda bot på, bland annat genom att anställa nyanlända som har relevant utbildning eller kan utbilda sig för att exempelvis genomföra bilvård, rostskydd, däck- och hjularbeten samt andra arbetsuppgifter på bil- och lastbilsverkstäder.

SFVF har satt upp följande punkter som goda effekter vid en införande av ROT-avdrag i bilverkstadsbranschen:

  • Nollvisionen påverkas positivt om ROT-avdrag införs eftersom underhållet på bilarna förbättras.
  • Fler bilägare skulle ha råd att byta ut sin slitna vindruta.
  • Fler skulle ha råd att köpa nya däck i stället för att åka med dubbfria däck på sommaren.
  • Färre skulle stimulera sidoimporten och sätta på däck avsedda för andra marknader än Norden.
  • Fler skulle ha råd att rostskydda sina bilar.
  • Fler skulle ha råd att underhålla sina bilar.
  • Fler skulle ha råd att låta någon annan göra bilvård på bilen.
  • ROT-avdraget motverkar svartjobb. I dag skapas fyra av fem nya jobb i tjänstesektorn.
  • ROT-avdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter.
  • ROT-avdraget medför att fler blir sysselsatta i den seriösa branschen.

Anser du att ROT-avdrag för bilreparationer är en god idé? Svara gärna på vår lilla undersökning ovan och bidrag med en kommentar nedan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer