Sveriges mest sålda bilmärken och bilmodeller

Ännu en månad är till ända och i stället för att summera svensk bilförsäljning för månaden tittar vi närmare på hur respektive bilmärke och bilmodeller har gjort ifrån sig i Sverige hittills i år.

Svensk nybilsregistrering sjönk ännu en månad, det kan man se nu när augusti har sammanställts. Jämfört med i fjol uppvisade årets augustimånad 13,4 procent färre registreringar, men det är ändå en positiv siffra jämfört med merparten av årets tidigare månader. Coronapandemin drabbar ju fortfarande stora delar av samhället och då inte minst bilförsäljningen.

– Även om det är fortsatta minussiffror ser vi tecken på en återhämtning jämfört med det mycket svaga andra kvartalet då registreringarna minskade med 37 procent jämfört med samma period ifjol. Den återhämtning som vi nu ser förklaras av att biltillverkningen kommit igång i många länder och att man har kunnat leverera bilar igen. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 21,3 procent och lätta lastbilar har minskat med 45,7 procent, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, som menar att det finns en fortsatt stor osäkerhet om konjunkturutvecklingen framöver även om botten anses vara passerad.

Test laddhybrid-suv BMW X1 xDrive25e Kia XCeed Plug-In Hybrid Opel Grandland X Hybrid4 Volvo XC40 T5 Recharge 2021

Foto: Patrik Lindgren

Laddbara bilar fortsätter att vinna mark. Denna bild är tagen från vårt senaste laddhybridtest.

De laddbara bilarna, det vill säga elbilar och laddhybrider, stod för 29 procent av registreringarna, alltså nästan en tredjedel. Samma månad i fjol såg de laddbara bilarna bara en 8,9-procentig andel.
Hittills i år är andelen 26,9 procent, betydligt högre än mellan januari och augusti i fjol som hade en andel på 10,9 procent.

Men vilka bilmärken och bilmodeller går då hem i de svenska stugorna (och lägenheterna)? Som vanligt är det Volvo som dominerar och i synnerhet det svenska märkets mellanklassmodeller S60 och V60. Dessa båda har en särställning på den svenska marknaden.
Volkswagen är stark tvåa, och lika stark tre är Kia. Därefter är det ganska dött lopp mellan Toyota, Audi, Mercedes och BMW.

Volvo V60 T6 Twin Engine 2020

Foto: Patrik Lindgren

Folkhemsbilen i Sverige heter numera Volvo V60.

Märken som har det tufft i Sverige är exempelvis Jaguar, Alfa Romeo och DS. Tillsammans har det registrerats ungefär lika många bilar av dessa märken som totalt för Jeep.
Mazda, Honda och Subaru för också en tynande tillvaro i Sverige under 2020 och får se sig brädade av bland annat Opel. Av de japanska märkena är det egentligen bara Toyota som sticker upp rejält, klart för näst starkaste japanen Mitsubishi som inom kort ska försvinna från den europeiska marknaden.

Ser man enbart till augusti månad var det Kia Niro som var Sveriges mest registrerade modell. 1 222 Niro skrevs in i bilregistret, 62 fler än tvåan Volkswagen Golf. Först på tredje plats hittas en Volvo under augusti månad, nämligen XC60 med strax över tusen registrerade exemplar.
Ofta tappar Volvo i statistiken just under augusti, men normalt brukar det vara en Volkswagen-modell som lägger sig överst, inte en modell från Kia, ett märke som ökade sin siffra med 25 procent jämfört med i fjol. Det är första gången Kia ligger etta på listan över mest registrerade bilmodellerna.

I tabellen nedan listar vi årets hittills mest registrerade bilmodeller. I botten hittar vi några modeller med skrämmande låga siffror, exempelvis har det bara registrerats 21 stycken Opel Insignia och nio stycken Mazda 6 hittills i år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer