Teknikens Värld nummer 1 / 1948

Teknikens Värld nummer 1 / 1948

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 1/2008

Tidningarna Flyg och Populär-teknik går samman och blir Teknikens Värld. En kvinna med skidstavar i nyporna stående på Bromma flygplats, en DC3 i bakrunden… Kan det vara något för den tekniksugne?

Chefredaktör överste Willy Kleen förklarade vad vi ville. ”Att vara en för den tekniskt intresserade allmännheten avsedd teknisk tidskrift”. En inte allt för vetenskaplig tidning för tekniskt intresserade människor med andra ord. Under den parollen jobbade vi fram till 1974 då Teknikens Värld blev en renodlad biltidning.

I dag annonserar i stort sett alla bilmärken i tidningen liksom tillverkare av oljor, tillbehör och annat bilrelaterat. I tidningens barndom var spektrat vidare – propellrar, försäkringar, brudkistor, flyghangarer, läderportföljer, rörledningar, modellplan, bokband och gummioveraller.

Radioaktiv spänning

Följetongen ”Atomspionen” sparkade igång, komplett med  märkliga kodnamn och hemliga dokument. Allt inbäddat i tjock cigarettrök.

Första bilen ut, ett flygplan!

Trots nischen som flyg- och hobbytekniktidning tog vi redan i det första numret plats bakom ratten på en bil. Volvo? Mercedes? Nix, valet föll på engelska Armstrong Siddeley Lancaster. Flygfantasterna nickade instämmande. Namnet hade modellen, liksom cabrioleten Hurricane, fått från fabrikens krigsflygplanssortiment. Bilarna följde efterkrigstidens trend med inbyggda strålkastare och ett alllmänt strömlinjeformat intryck.

På samma uppslag visades vräkigare franska alternativ från Delahaye – en licensbyggd Delage och modell 135 med karosser från Chapron och Figoni & Falaschi.

Ett plan att sätta på sig

Flygplanen var felkonstruerade. Varför släpa på ett halvt ton plåt och trä i luften undrade Björn Karlström och ritade denna billiga och människoanpassade konstruktion. Frivilliga testpiloter räcker upp en hand.

Blodsbröder

Fråga Vampyrstyrkan kallades den – F13, landets modernaste flygfottilj. Kanske inte främst för deras törst efter blod utan för att de flög plan av typen De Havilland Vampire – ett brittiskt jetflygplan utvecklat under andra världskrigets slutskede. Vi besökte vampyrernas bas i Norrköping men hur löd planets svenska beteckning?

Svar: J28

Lyx till sjöss

Svenska Amerika Liniens stolthet M/S Stockholm, sjösatt 1946, presenterades i detalj. Ombord fanns alla tänkbara bekvämligheter plus ett slakteri och en madrasserad cell. I dag bär hon portugisisk flagg efter att ha agerat flyktingförläggning i Oslo, kryssat i karibien och tjänstgjort för socialiststaten Östtyskland.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!