Teknikens Värld nummer 1 / 1977

Teknikens Värld nummer 1 / 1977

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 1/2009

Frågan Sveriges Formel 1-hopp Ronnie Peterson hade haft ett par tunga år, men med ett nyskrivet kontrakt med Team Tyrrell såg det ljusare ut. ”Nu eller aldrig” berättade han för Teknikens Värld. Dessvärre blev det sistnämnda verklighet. Tyrrells sexhjuling floppade 1977 och året efter fick Ronnie spela andrafiol hos Lotus för att sedan omkomma efter en krasch under Italiens Grand Prix samma år. Men vad hette sexhjulingen?

Saab hade motvind även 1977. Modell 99 dalade i försäljning och Saabs minsting i bilhallen, Autobianchi A 112, hade man hoppats mer på: 800 sålda på sju månader. Nu påbörjades ett samarbete med Lancia. Men det är en annan del av Saabs mörka historia.

Polisen övergav Plymouth Valiant som tjänstefordon och provade nu Ford Granada. Många ville också byta ut Volvo och Saab som traffipaxbilar – de var för långsamma. BMW 3,0 var ett lämpligare alternativ, menade man.

Svar: Tyrrell P34

Favorit i norr

Liksom det nystiftade ”Teknikens Världs Stora Bilpris” var 1970-talets ”Årets Bil i Norden” ett sätt att utse den bästa nya bilen för oss i norr. En brokig skara av vagnar kryssade norrut med start i Malmö: Audi 100, Ford Fiesta, Rover 3500 och Volvo 343. Det stod ganska snart klart att det handlade om de två först nämnda, då den steglösa automatlådan hos Volvon sågades liksom Roverns instrumentering och dåligt utnyttjade utrymmen. Till slut enades juryn om Audi 100. Den ansågs rymlig, säker och komfortabel. Många goda omdömen fälldes om den nykonstruerade femcylindriga motorn på 2,2 liter.

Ner ner ner nerför backen ner ...

Trafiksäkerhetsverket ville förbjuda nya flugan ”rullbräda”. Det blev inte av. I Norge däremot rådde totalförbud mellan 1978 och 1989.

Colombiansk långmilare

Nej, det är inte en bild från någon skrot utan en vanlig syn på Bogotas gator 1977. Eftersom Colombia saknade egen bilindustri och drogs med extrema tullavgifter fick bilar som egentligen var mogna för pension rulla vidare. 1940-tals-Chevan på bilden kunde köpas för 700 dollar medan en Folkabubbla från 1970-talet gick loss på 4 000.

Skumma typer

Bilstölderna hade snudd på fördubblats i Stockholm under ett år. En ventilationsruta tog två sekunder att forcera. Vårt första tips för att slippa bli utsatt var att ta ur nycklarna ur tändningslåset. 

En röst från skogen

På ett år hade sex personer omkommit i nationella rallysammanhang. ”Förbjud gamla bilar, inför mindre startfält och krokigare sträckor”, föreslog föraren Ruben Börjesson. Är namnet bekant? Se redaktionsrutan!

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!