Teknikens Värld nummer 13 / 1993

Teknikens Värld nummer 13 / 1993

Ledaren: Dubbeldäckare och Rolls-Royce

Allt om bilen: Svenskar i kameltrofén

Begagnat: Saab 900

Han ska göra Fiat tillen säker bil

Hemliga Bilar: Mazda Amati,Ford Scorpio, Toyota Celica

Konsument: Propp-Orvar

Motorsport: Damon Hill, F1-förare

Motorsport: Fyrhjulsdrivet och turbo i rallycross-EM

Nostalgi: Cykelbilen Fantom

Triumfvagnen

Prov: BMW 3-serie Cabriolet

Prov: Subaru Impreza

Test: Ford Mondeo 1,8i CLX 4-d och 2,0i GLX 5-d

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 13/2008

Tillverkningen av BMW 3-serie av tredje generationen kom i gång redan 1990, nu var det dags för cabrioleten. Provkörningen ägde rum i ett regnigt Nice och vi kunde konstatera att bilens vridstyvhet drabbats, som så ofta när taket lyfts bort. BMW:n klarade sig ändå fint i jämförelse med flera konkurrenter. Annars fanns det en hardtop att tillgå för 25 000 kronor.

Nya Ford Mondeo var en kopia av Mazda 626 menade vi och raddade upp sex vagnar för ett mellanklasstest. Mondeo vann, mycket på säkerhet och väghållning. Bilen vann även titeln som Årest Bil 1994.

I spalten PS meddelades bilnyheter från vida världen. Den polska bilfabriken FSO började tillverka Opel Astra, Cadillac lade ner modellnamnet Coupe de Ville, i Tyskland körde 85 procent på blyfri bensin och Rolls-Royce planerade att börja sälja bilar i Kina.

Fantomsmärtor

De allra flesta gav upp byggandet av cykelbilen Fantom, ibland redan efter att ha synat de beställda ritningarna från Hobbex. Visionen om en bil för fyra kronor och femtio öre slocknade. Men vi löpte linan ut.  Trots att anvisningarna var grumliga och en hel del fick improviseras fram lyckades vi, fast det tog 800 timmar. I själva verkat fick vi konsultera två meriterade hot rod-byggare för att färdigställa vår Fantom. Sommaren 1993 gick således i cyklingens friska tecken – med blanka pannor, förvridna ansikten och krökta ryggar.

Orvar stöter

Fråga Under 1990-talet tog ingen miljöbilen på allvar. Inte konstigt. Oftast handlade det om hemmabyggen av någon knäppgök som hoppades på att bli miljonär. Och så fanns det Ford Taurus FFV. Vi valde elbilen Kewet El Jet, döpte den till Propp-Orvar och surrade runt i 1 000 mil. Just i detta nummer provade vi raggfaktorn. Från vilket land kom bilen?

Svar: Danmark

Kärt namn har många nyllen

Frågan är om ens den mest tillgivna rallyfantast kan räkna upp Subaru Imprezas alla nyllen. Det första stiftade vi bekanskap med i Schweiz, ett av märkets starkaste fästen i Europa.

Beep!

Minicall. Den pep när någon ville något. Då var man tvungen att leta upp en telefon för att ringa tillbaka.

Supernollan

Damon Hill körde sitt andra år i Formel 1 och fick startsiffran 0 sedan försteföraren hos Williamsteamet, Alain Prost, vägrat. Siffran 1 var öronmärkt för fjolårets totalsegrare Nigel Mansell som valt att köra Indycar. Damon Hill blev själv världsmästare 1996.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!