Teknikens Värld nummer 14 / 1996

Teknikens Värld nummer 14 / 1996

Ledaren

Stockholms Bensinfestival 2000

Prov: Dodge Viper GTS Coupé

Dodge är på bettet. Vi har kört Viper GTS på Europas mest krävande racerbanor.

Press-stopp

Efterföljaren till Volvo 960 får tvärställd sexa och framhjulsdrift!

Galna Komarsjukan

Med bara toppfarten gemensam med en ko är Komar en råmande moppe från Polen.

Austin A 30

För 10 år sedan lottade Teknikens Värld ut en Austin A 30. Vi gör ett återbesök.

Test: Jeep Grand Cherokee mot Chevrolet Tahoe

Terräng- eller Trendfordon? Både och. Med en rejäl portion inbyggd lyx, menar Teknikens Världs testlag.

Bilbörsen

Laddad med entusiastbilar och bruksjon. Allt är till salu!

Begagnat: Renault 19

En VW Golf fransk tappning, det är precis vad Renault 19 är. Vår expert Staffan Borglund berättar vad du ska se upp med och vad du ska betala för en begagnad.

Spioneri eller information?

Diskussionen kring Teknikens Världs omtalade bild på nya Saab 641 har varit högljudd. Vi berättar vad som hänt.

Lapplandspilen

Jarl Wermelin har världens snabbaste Opel Manta. Och 120 mil till närmaste tävlingsbana.

Den kördes med en pedal

Spontanvagnen konstruerades för snart 60 år sedan. Fredrik Ljungströms uppfinning kördes med en enda pedal!

Smiter från snuten

Det blir allt vanligare att motorcykelförare smiter från polisen. Vår expert redogör för riskerna.

Skoda Octavia

Namnet är taget från Skodas förflutna. Men nya Octavia är det mest moderna som komer från öst.

Test: Mercedes 1956 mot 1996

Det är inte bara hatthöjden som ändrats. Vi testar Mercedes bilbyggarkonst från 1950- och 1990-tal. Mercedes 190 mot C 180."

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 14/2007.

Värstingen Dodge Viper GTS dominerar omslaget och dess omisskänliga lackering i blått och vitt agerar även bakgrundsmönster. Provkörningen var förlagd till hela tre tävlingsbanor – avsomnade Reims i Frankrike, F1-banan Spa-Francorchamps i Belgien och tyska Nürburgring – det gröna helvetet. Läs mer här bredvid.

Femtiotalet ställs mot det halvvägs avverkade nittiotalet i form av en duellprovkörning mellan Mercedesmodellerna 190 och C180. Den gamla ”Bullmercan” stoltserade med  individuell fjädring, överliggande kamaxel och hydrauliska bromsar. Inga självklarheter 1956.

Stor uppmärksamhet får Volvos ”nya 960” – den som kom att bli S80. Det var två år kvar till produktion och vi trodde på ett formspråk besläktat med dåvarande S40/V40. Nu blev det konceptbilen ECC,  presenterad på Parissalongen 1992, som fick agera inspirationskälla.

Brottsplats TV

PeO Kjellströms delo med rättvisan blir svår att slå – grovt företagsspionage, med husrannsakan, arrest och förhör som följd. Vi redogjorde för vad som hänt och inte hänt när han smygplåtat Saabs prototyp 641 Smartback (Saab 9-5 kombi) i en lagerlokal vid Arlanda. Negativen hade vi klippt isär och gömt bland annat i en burk med svartvinbärssylt samt i en gammal Graningekänga.

Pre-suv

Vi testade Jeep Grand Cherokee och Chevrolet Tahoe och skulle i dag bestämt kalla dem för suvar – 1996 fanns inte begreppet. Visst talade vi om ”stadsjeepar” men det var ett skällsord. Något smutsigt och ansvarslöst som försiggicks på andra sidan Atlanten. Det stoppade oss emellertid inte från att gilla komforten, de urstarka motorerna och givetvis den nya bekantskapen med ”burkhållarna”.

Taklagsfest

Fråga Saab firade 75 000 tillverkade 900 Cabriolet, ur-900 medräknad. I dag är tillverkningen av taklösa Saabar förlagd till österrikiska Steyr. 1996 tillverkades bilarna  fortfarande i Finland. Men i vilken stad?

Svar: Nystad (Uusikaupunki)

I räcket på Ringen

Tidningens utsände hade fint sällskap under provkörningen av uppdaterade Dodge Viper. Bland annat av Phil Hill , 1961-års F1-världsmästare, som på legendariska Nürburgring la sin bil mot räcket vid Adenauer Forst och lär ha sagt ”den där kurvan måste dom ha byggt om.”

Chryslerkoncernens Viper, från början kallad ”Copperhead”, presenterades på Detroitsalongen 1989. Det hela andades ”back to basic” och motorn var bilens hjärta. Motorn, ja. En primitiv åttaliters V10 hämtad från lastbilssortimentet men ordentligt uppskrämd , i den provkörda GTS-versionen till  450 hästkrafter.

Snabba svennar, glada finnar

Det pratades Touringcar-racing i vart och varannat hus. Via Sveriges Television följde vi BTCC, British Touring Car Championship, där Rickard Rydell körde en Volvo 850 och Göteborg suktade efter en deltävling. Mitt i Helsingfors däremot, kördes ett lopp i besläktade ITC-serien och 123 000 motorglada finnar slöt upp. 

På Stockholms gator fick vi nöja oss med ytterligare en vattenfestival och på motorbanorna körde Janne ”Flash” Nilsson hem första upplagan av STCC, den svenska varianten av BTCC.

Artikeln är från

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!