Teknikens Värld nummer 15 / 1982

Teknikens Värld nummer 15 / 1982

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 15/2008

Vårt omfattande motorcykeltest på tolv sidor dominerar omslaget. 1982 var 550-kubikare på tapeten – ett bevis på det är att det fanns hela 23 olika modeller på den svenska marknaden. De var billiga i försäkring men kunde ändå erbjuda den stora motorcykelns fart och komfort.

För 26 år sedan var det Afrika som gällde i en Citroën GS för tusen kronor. Vår projektbil ”Afrikas Drottning” och dess förare hade nu avverkat 400 mil och befann sig på andra sidan Gibraltar. 

Nu, 2008, sträcker vi på oss redan efter 70 mils körning i vårt sommarskott, se även sidan 74. 

Svenskar fanns åter högst upp på podiet i rally-VM. Björn Waldegård vann för första gången sedan 1980 och på andra pallplats fanns Per Eklund. Båda körde rallydebuterande Toyota Celica och coachades av Ove Andersson.

Fartfest på Mantorp

Nu när Sverige inte längre var värdnation för något Formel 1-lopp koncentrerade vi oss på Formel 2 och festen på Mantorp. Tunga namn som Corrado Fabi, Jonathan Palmer och Stefan Bellof väntades liksom vår egen Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som nu även var krönikör för Teknikens Värld.

Sossecontainern

Volvos modell 760 var en stor nyhet. I vårt test klagade vi på materialval, bromsar och askkopp men gav tummen upp åt det mesta av resten. Det gjorde även Östtysklands diktator Erich Honecker, som köpte en, trots USA-inspirerad design.

Blå Ängeln

Vi fick en hälsning från vinterskottet Blå Ängeln, en Mercedes 280S från 1968, som nu var inne på sin tredje ägare. Efter oss alltså.

Jojjes sommardrama

Sommaren bjöd på extra läsning även i Teknikens Värld. Vår följetong ”Stock Car”, skriven av vår egen George ”Jojje” Johansson och illustrerad av Sune Envall, omfattade tre avsnitt. Huvudperson var Wally Zabriskie, ”Blyfoten” även kallad.

Bergspandan

Fråga Fyrhjulsdrift förknippades fortfarande med militär- och arbetsfordon, men nu rapporterade vi att en fyrhjulsdriven Fiat Panda var klar för produktion. Prototypen hade visats redan 1980 på Turinsalongen. Kanske var det Audi Quattro, AMC Eagle och Subaru 1800 som övertygat italienarna om att de stora massorna var redo för fyrhjulsdrift. Motorn på 965 cm3 och 48 hästar fick terräng-Pandan låna från Autobianchi A112 och lådan var femväxlad. Tvåan var den normala startväxeln och ettan en ren lågväxel.

Ur-Fiat Panda började tillverkas 1980 och fick en efterträdare först 2003, men den tillverkades även av spanska Seat. Vad hette modellen då?

Svar: Marbella

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!