Teknikens Värld nummer 16 / 1973

Teknikens Värld nummer 16 / 1973

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 16/2007.

Dramatik på ledarsidan. En läskedrycksburk hade kilat sig fast under bilens  bromspedal men testföraren lyckades undvika att ramma cyklisten tack vare sitt deltagande i Teknikens Världs omfattande test av sex coupévagnar. Av detta lärde vi oss  vikten av att känna en bils egenskaper samt att inte ha inte massa skräp liggandes i bilen. Det sistnämnda har vi fortfarande kvar att lära oss. Mer om testet här bredvid.

Nationalism präglade Matras Le Mans-satsning 1973. Frankrikes president Pompidou gav order om seger i det klassika 24-timmarsloppet och det med enbart franska förare. Det skulle gynna fransk bilindustri menade han.

Original- eller piratdelar lyder den ständiga frågan. En universtitetsstudie visade att biltillverkarna hade fel – piratdelarna höll samma kvalitet som de betydligt dyrare originaldoningarna. Ofta handlade det dock om samma fabrikat men olika försäljningskanaler och askar.

Sommarläsningen bjöd på historia – 1950-talets Formel 1-fantom Mike Hawthorn eller luftskeppet Hindenburgs katastrof om man sökte än mer action.

Vägra rattmuff

Närmast kameran silverryggen Dag E Hogsten.

De fyrsitsiga coupébilarna var ett alternativ för såväl den unga familjen som för det äldre paret utan krav på transportkapacitet. Vi radade upp lyxiga Audi  100 S Coupé – med automatlåda och soltak, Fiat 1300 SL – en tuffare variant av storsäljaren 128, stilbildaren Opel Manta 16 S, Renault 17 TS – märkets snabbaste och dyraste modell, Skoda S 110 R – östblockets stenåldersvagn med motorn i aktern samt överraskningen från Japan – Toyota Celica 1600. Vi testade på motorvägar, bortglömda grusstråk och på Kinnekulle Ring.

Baksmällan

Sju timmar efter Sveriges första Grand Prix ligger Anderstorp begravt i sopor. Cirkusen har lämnat byn och de 53 000 besökarna återvänt hem. Sverige hade deltävlingar i Formel 1 mellan åren 1973-78.

Sikta mot stjärnorna

Vi har kört det mesta i fordonsväg i alla prisklasser men undra om inte provkörningen av laboratoriet Skylab, avsedd för den amerikanska rymdraketen Saturnus 5,  tar priset: 2,6 miljarder dollar.

Bygget stog på huvudstadens friluftsmuseum Skansen när ”provkörningen” gjordes. Till vänster syns matsalen och till höger toaletten – med bältesutrustad stol. Nej, det är ingen kvarglömd marsian däremellen – bara tidningens utsände. 

Backspegeln nu och då

Fråga Redan 1973 fanns vinjetten backspegeln i Teknikens Värld. Då handlade det emellertid inte om tillbakablickar i tidningens historia utan om taffliga fräckisar och andra lustigheter. Som att driva med beslutfattares velighet angående en bälteslag. Ja, när tvingades vi använda bälte i fram?

Svar: 1 januari 1975

Mästaren

Göteborgaren Kent Andersson tog sin första av två raka VM-titlar i roadracingens klass för 125-kubikare. Andraplatsen på Anderstorp, som han körde till sig trots en bruten fot, räckte för att säkra titeln 1973. Han började sin karriär i 250-klassen, tog sina första VM-poäng 1966 och vann sitt första Grand Prix tre år senare. Totalt kammade han hem 18 segrar. Kent Andersson gick bort den 29 augusti förra året.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!