Teknikens Värld nummer 17 / 1962

Teknikens Värld nummer 17 / 1962

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 17/2008

I sommartider är det lätt att börja tänka på båtar och 1962 fanns det utrymme för dem i tidningen. Vi hade ännu inte börjat fokusera på bilar utan skrev om lite vad som helst med skruvar och muttrar. Morgondagens racerbåt Cabovern var så het att den fick hela omslaget för sig själv. Vi kallade den luftkuddebåt men i dag kallas den oftast galosch.

Sverige blev modernt och mobilt – bilismen ökade drastiskt. Vi bekymrades över den haltande utbyggnaden av vägnätet, framförallt av motorvägssträckorna. Hur skulle Sverige se ut 1975? Högertrafik och årlig bilbesiktning prickade vi in. Men tunnelbana i Göteborg? Nä.

Motoristernas bristande underhåll av sina bilar fick oss att till slut acceptera lagen om obligatorisk bilbesiktning. Nu riktades vår kritik i stället mot slarviga verkstäder. Där är vi än.

För bilen i tiden

Vi skådade in i framtiden och presenterade 1970 års bil. Den skulle ha automatlåda, centralt placerade bromsskivor, direktinsprutad motor, gummiklädda stötfångare, störtbåge, transaxel, avgasrenare, automatiska vindrutetorkare och gasfjädring. Vissa saker är självklarheter i dag men inte 1970. Radmotorn skulle överleva och dominera men wankeln och gasturbinen lockade med spännande teknik. Rovers prototyp, turbinbilen T4 trodde vi skulle stå i bilhallen 1970, men så blev det inte. I produktion kom P6-serien. En framtidsbil på flera sätt men med betydligt mer moderat framtoning.

Form, funktion, Saab 95

”Skåpbil med fönster” hade de föraktfullt kallats. Men nu var kombin att räkna med. Vi testade Saab 95 och tyckte faktiskt att den var snygg. Modellen hade debuterat redan två år tidigare och skulle läggas ner först 1978. Många familjefraktare i dag skryter med att de är sjusitsiga – det var redan Saab 95.

Mini-intervju

Fråga Vår reporter Gunnar Friberg fick en exklusiv inter­vju med en engelsk bilkonstruktör med ett inte allt för engelsk-klingande namn. Vem?

Svar: Alex Issigonis

Teknikens Värld – i fredens tecken

Vi tipsade om hur man med hjälp av en fil och lite färg fick plastkrigsgubbarna att sadla om från skyttegraven till racingbanan. Peace.

Upp i det blå!

Provkörningarna förr lät sig inte begränsas till asfaltsnötning och grusstänk, vi tog oss även an en sväng i det blå. Nu var turen kommern till Saab 91 Safir – ett flygplan med 17 år på nacken som kom att göra tjänst hos flygvapnet ända till 1993.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!