Ledaren: Varför stjäl vi så mycket i Sverige? (Christer Gerlach)
Historia: ”Aspens” veteranrally
Begagnat: Jaguar för 75000 kr
Dieselhojen
Motorsport: Elbilsracing
Hemliga bilar: Saab 9000, Lotus Elan
Historia: Jaguar, historien om
Presentation: Renault Espace racing
Resa till världens ände
Motorsport: Speedway
Teknikens Värld i TV5
Prov: TVR Cerbera
Test: Nissan Maxima QX

Denna text är hämtad från ”I backspegeln” i nr 18/2008

1990-talets omslag lär vi aldrig minnas som de snyggaste. Desktop Publishing var nytt, grälla färgblandningar, plattor och gräsliga toningar visste ingen hejd. Lägg därtill historiens största streckkod.

Nissans vapen i den övre lyxdoftande mellanklassen var Maxima och nu kom den i ny tappning. Den var bra på så gott som alla punkter menade vi, men drogs med en blek personlighet. Den saknade karaktär, kändes nollställd, utslätad och var allt för anonym. Perfekt att köpa som begagnad om ett par år tyckte vi.

Vi uppmärksammade Jaguar på deras 60-årsdag. Eller fyllde de 73, 50 eller 62? Begreppet Jaguar kom hur som helst in i bilden 1935 i och med lanseringen av modell SS 100. Bokstavskombinationen SS försvann av förklarliga skäl och fanns inte kvar när produktionen kom igång igen efter andra världskriget.

Sir-burr-ah

Allt började sommaren 1993 med ett skumgummiblock. Ett år senare presenterades en rullande prototyp och nu körde vi en förseriebil. TVR Cerbera fascinerade vår PeO Kjellström, som kört det mesta i brittisk sportbilsväg, från välkomponerade höjdarvagnar till epoxystinkande Kit-Cars med noll passform.
Cerbera hade en egenkomponerad V8-motor med en vikt på blott 120 kg, originell layout (3+1-sitsig) och lustig mätarlayout med några mätare placerade under rattstången.
Den sist tillverkade Cerberan auktionerades ut i augusti 2006 och såldes trots att högsta bud inte nådde upp till reservationspriset.

Nya Saab – en ful stridsvagn

Trots att det bara handlade om spionbilder var vi säkra på vår sak: nya Saab 9000, det vill säga 9-5, skulle vare sig bjuda på körglädje eller fin form. Skulden lades på den nyanlände norske designern Johan Hareide. Men Saab 9-5 blev en storsäljare och tillverkas än i dag. Under juni månad i år låg den femma på försäljningslistan. Efterträdaren väntas komma 2010.

Bussigt bus

Fråga I PR-syfte tog Matra och Renault fram denna Espace med F1-motor. Antalet cylindrar stämde överens med antal år av samarbete. Hur många?

Svar: Tio (V10)

TV i TV

Teknikens Värld blev TV-program och vi gav läsarna en smygtitt bakom kulisserna. Historien upprepar sig. Den 3 september  klockan 19.00 kör vi igång på nytt, denna gång på TV8.

Rallyurladdning

Vi var på plats när Scandinavian Electric Car Rally gick av stapeln. 27 elbilar strömmade iväg från Göteborg för att sladda i mål i Oslo. Vann gjorde Tomas Rådström i en Toyota RAV 4-E. Japanerna kunde med andra ord lägga ytterligare rallyframgångar på meritlistan utöver dem i SM och VM för bensinbilar.

Artikeln är från

Visa kommentarer