Teknikens Värld nummer 19 / 1952

Teknikens Värld nummer 19 / 1952

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 19/2008

Lugn, i eldinfernot på omslaget står ingen dyrgrip till bil.  Det är marinens skyddstjänstskola som övar sig på att släcka en oljebrand på en pansarbåt. I tidningen var fortfarande bomber och granater i fokus: ny spökkanon från Bofors, flygvapnets nya maskin och en krönika om hur armén skulle moderniseras.

För den yngre generationen är skinnknutte i dag något man klär ut sig till på Prideparaden – på 1950-talet var det en benämning på en hängiven motorcyklist. Vi korade årets stjärnknutte för att på så sätt propagera för en bättre körkultur.

Vi redogjorde för vad den mystiska ljudvallen var och hur den skulle besegras.

Bilfloran såg klart annorlunda ut. Vi hade annonser för EMW, Lanchester och Pobjeda. ­Vidare annonserades det om sportstövlar, dragspel och… jaktplan!

En fransman, en amerikan och Björkman

Vedette var något så märkligt som en amerikansk Ford tillverkad i Frankrike. Modellen lanserades i USA som en kompakt bil och i Europa som en ekonomisk jänkare, och det var också här den fick störst framgång. Vedette var 1949 den första serietillverkade bilen med hjulupphängning av McPhersontyp. Vid ratten satt som vanligt Bertil Björkman och han gillade utrustning, vägegenskaper och bagageutrymme men framför allt motor och utväxling som ”ger nästan växelfri körning”. Små rutor och ett värmepaket ej anpassat för nordiskt klimat hamnade på minussidan.

Småbusigt

Den svenska midgetvagnen Effyh visades upp på Skarpnäcksfältet i Stockholm. Intresset för klassen växte och nu ville man köra på riktiga banor och inte på vilken leråker som helst.  Effyh är en förkortning av konstruktörerna Folke, Yngve och Håkansson. Totalt byggdes 60 vagnar, några för export till andra sidan Atlanten.

Innocentis människotorped

Fråga Den italienska kapplöpningen mellan skotertillverkarnas ”människotorpeder” fortsatte, nu var det fördel Lambretta med en topphastighet på 200 km/h. Piaggios årsgamla rekord löd på 175. Högt tempo var det också i Innocentifabriken – där byggdes 500 Lambrettor om dagen. Men i vilken stad låg den?

Svar: Milano

Svenskar i kulregn

I Saigon i Vietnam styrde fransoserna denna svenska bärplansbåt genom kommunistiska kulregn. Situationen i Indokina var fortfarande en fransk affär. Här under Västerbron i Mälaren gick det dock lugnare till.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!