Teknikens Värld nummer 2 / 1967

Teknikens Värld nummer 2 / 1967

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 2/2009

Vi drog på oss Graninge­kängorna och testade åtta snöskotrar. Vi uppfattade RAJD, med sin märkliga ledade form och svansmotor som ”missbildad”. Snabbast var Ockelbo 300 som toppade 65 km/h.

Nu var det rätt tid att investera i en bilradio.  Vi radade upp de fem (!) tillverkarnas samtliga modeller.  Namnen lockade. Vad sägs om ”Turismo”, ”Mexiko” och ”Grand Prix”.

Fri fart rådde på merparten av landets vägar fram till högertrafiksomläggningen den 3 oktober 1967. Det gällde även många ekipage med släp men nu drogs nya riktlinjer. Obromsade släp fick som snabbast köra i 40 km/h medan de med godkända bromsanordningar fick öka till 70 km/h.

Max tio exemplar av Husqvarnas lyxstudsare Presentation tillverkades per år.  Bland ägarna fanns Ernest Hemingway och shahen av Persien. Vi följde tillverkningen.

Välhängd analys

I en tid före röriga displayer och illa placerade mugghållare koncentrerade vi oss på teknik. Vi synade olika typer av hjulupphängningar akteröver och förklarade i dag bortglömda begrepp som pendelaxlar och bladfjädrar.

Ett flak där bak

”Världens snabbaste pickup” kallas den av vissa. Mittmotorbestyckade Lotus Europa, som från början skulle heta Concord, gjorde debut 1966 och delade då motor med Renault 16. På riktigt Lotusmanér var det främst låg vikt och lågt cW-värde som gav sportbilsprestanda. Modellen ersattes 1976 av Esprit.

Nytt nylle

Frågan Anadol hette detta nya märke med teknik från engelska Reliant. Bilarna skruvades ihop av Otosan Otomobil, men i vilket land?

Rätt svar: Turkiet

För fartiga familjen

På färgsidorna i tidningens mitt testade vi BMW 1600-2. Rubriken ”En sportbil för familjen” framstår kanske som lite fantasilös men faktum är att modellen faktiskt på ett unikt sätt kombinerade just fart med förnuft. 

Priset, 16 800 kronor, var rejält kryddat men det var tillsammans med högt motorljud i höga farter det enda som fanns att klaga på. 02-serien skapade en ny nisch, den sportiga sedanen, och 1975 presenterades efterföljaren: 3-serien.

En pava PV 1962?

Vi presenterade de goda årgångarna av olika bilmodeller. Till grund låg Svensk Bilprovnings statistik från 1966. Av landets alla Volvo PV årsmodell 1962 hade bara fem procent fått  underkänt. 

Värt att höja ett glas för!

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!