Teknikens Värld nummer 20 / 1978

Teknikens Värld nummer 20 / 1978

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 20/2008

Vi la lyx och prestige åt sidan, kavlade upp ärmarna och tog oss an bruksbilarna VAZ 1500 DL och Toyota Carina.  Båda stöpta i samma form: fyrcylind­riga 1,5-litersmotorer på kring 70 hästkrafter, skivbromsar fram – trummor bak, stela bakaxlar och bakhjulsdrift. Toyotan var elva år yngre än sin bolsjevik till rival och 11 000 kronor dyrare. VAZ firade förresten 10 000 sålda bilar i Sverige. Salut!

En begagnad bil för 5 000 kronor? Vi åkte runt bland mer eller mindre seriösa bilhandlare och kikade på Amazoner, Bubblor, V4:or och Rekorder. 1978 kunde man få en rätt hyfsad bil för fem tusenlappar.

Såväl krönika som ledare avhandlade motorsport. Gunnar Friberg mindes oblygt ett toalettbesök på belgiska Spa-Francorchamps medan chefredaktör Dag E Hogsten höll ställningarna mot dem som högljutt propagerade för att förbjuda Formel 1.

Sämst i test

Vi publicerade enkätresultat som tidningen Motor inte fick trycka för sin ägare, Motormännens Riksförbund. Enkäten visade att hela 31 procent av de tillfrågade nybilsägarna haft stora verkstadskrävande fel på sina bilar. Leyland Allegro var otät och flera Citroënmodeller drogs med elfel. Förvånad?

Katastrofen på Monza

R onnie Petersons Formel 1-krasch på Monza skakade landet. Och precis som efter mordet på statsminister Olof Palme 1986 kan alla som var med redogöra för var de befann sig när de fick dödsbeskedet. Helgen på Monza hade varit ett inferno av problem för Örebroaren som kom till start i fjolårsbilen – en Lotus 78. Vad som sedan egentligen hände och vem som bar skulden blev ett långt och smaklöst skådespel. Länge spekulerades det om prestigesugna läkare, berusade tävlingsfunktionärer och hänsynslösa unga förare. I dag har vi äntligen även här i Sverige börjat förstå Ronnies storhet och fokus ligger inte längre på eldhavet på Monzas startraka den 11 september 1978.

Mottrafikanter sluter fred

Viftande nävar och salivstänk har alltid uppstått mellan yrkesförare och privatbilister. Vi förde samman en representant från vardera läger och missförstånd reddes ut.  Samtidigt gavs viktiga lektioner i hur vi borde agera bland långtradare och tankbilar.

Utvandraren

Vi hälsade på Jarmo som lämnat Sverige för USA. Här fanns den frihet han sökt. Frihet att bygga bilar utan övervakning av en manisk Bilprovning. Frihet, öl och hamburgare.  Nu väntade han på det gröna kortet, annars skulle han få återvända till Stockholm och jobbet på ”Skurk & Flytlack”.

Inte gott nog

Han kallades ”Fälgmiljonären”, ägde ett Formel 1-stall och lät Dallara bygga denna välkryddade Lamborghini Countach. Vem var han?

Svar: Walter Wolf

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!