Teknikens Värld nummer 21 / 1963

Teknikens Värld nummer 21 / 1963

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 21/2008

Från standardbil till godkänd Grupp 2-vagn. Teknikens Värld guidade bland kamaxlar, förgasare och GT-stolar. I detta nummer analyserade vi BMC Cooper S, skrämde upp den med 22 hästkrafter och tänjde topphastigheten till 168 km/h. I nästa nummer var det dags för Volvo Amazon Sport.

För den som tyckte att Cooper S var för sportbetonad testade vi även BMC 850 Countryman – kombiversionen.

På ledarsidan berättade vi att Trafiksäkerhetsrådet höll konferens i bioteknologins tecken. Hur skulle människan vara skapad för att passa den moderna bilen? ”En dvärg med en datamaskins reaktionsförmåga, ett helgon som kan motstå frestelser som fortkörning och tränga sig före i köer.” 

Bilens säkerhet har utvecklats dramatiskt sedan 1960-talet. Är det därför bilförarna i dag är överviktiga, reagerar trögt som sömngångare och har horn i pannan?

Fransk mästerkrock

Iförd knäskydd, okrossbara glasögon och en kraftigt fodrad filthatt rammade fransosen Gil Delmare bilar i hastigheter upp till 100 km/h. Detta för att visa bilbältets förträfflighet. Att koppla sig fri ur brinnande bilvrak ingick också i showen.

Snöbaggen

Forskningsstationen Mawson på Antarktis valde en Folkabagge som tjänstebil . Den blev i samma veva ”världens sydligaste bil”.

Mopedist, akta dig!

Var mopedisten den mest utsatta i trafiken? 119 av dem hade i alla fall fått sätta livet till under 1962 och över 2000 hade skadats. Polisassistent Olof Gråberg svarade på frågor och kom med tips. ”Lek inte på mopeden. Gå hellre på cirkus!”, uppmanade han.

Turbin för folket

”England stal intresset i Paris” löd rubriken när vi rapporterade från den femtionde upplagan av salongen. Fokus låg på Ford Corsair som premiärvisades men även Jaguar, Triumph och Vauxhall stoltserade med nyheter. Alla stora franska aktörer hade ett mellanår och landets färger fick försvaras av Panhard och deras modell 24.

Som från framtiden kom Plymouth Turbine. Greppet med turbindrift för personbilar kittlade fint i dessa rymdtider men blev för djärvt och dyrt för Chryslerkoncernen.

Skövling i storstan

Fråga Borta var hantverksprägeln på byggarbetsplatser. I kvarteret Gripen mitt i centrala Stockholm skövlades gamla byggnader för fullt. Under jord skulle de tre tunnelbanelinjerna korsa varandra och ovan dem gjordes det plats för ett 47 000 kvadratmeter stort varuhus. Vilket?

Svar: Åhlén & Holm (Åhléns)

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!