Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 21/2007
En blandning av högt och lågt, om Escortfantasterna ursäktar, präglar omslaget. Ford Escort kom i sin tredje skepnad – nu som halvkombi och med framhjulsdrift. Ford kallade den för ”världsbilen”. Aston Martin pratade med mindre bokstäver – i alla fall när det kom till produktionstempot av Lagonda: tre bilar i veckan. Läs mer här bredvid.
Begagnade bilar har vi alltid haft fokus på. Under vinjetten ”Din första bil” analyserades Saab V4. Liksom i dag presenterades data och manande pekfingrar om brister. Men 1980 även i kombination med en personlig och emotionell text. Hela 730 607 exemplar blev det av modellerna Saab 92-96.
Mjuk och filosofisk är också George Johansson på ledarsidan. På en stubbe i skogen med en leverpastejsmörgås i hand funderar han över bilens plats i det svenska folkhemmet. Allt medan familjen plockar trattkantareller. På med stövlarna Daniel!
F1 på Stockholms gator
Motorsport var ett iskallt ämne i landet efter att vi förlorat Formel 1-förarna Ronnie Peterson och Gunnar Nilsson hösten 1978. Staffan Svenby, en gång Ronnies manager, försökte desperat hålla svenskarnas intresse uppe. I Teknikens Värld sågade han idén om en motorstadion vid Arlanda flygplats och förespråkade istället ett Formel 1-lopp mitt inne i Stockholm city.
Avgasknall i högländerna
Jo, visst försöker vi fortfarande ha med en och annan reseskildring i tidningen fastän det var vanligare förr. Bilskrotsjakt på Nya Zeeland förra året och med tre hjul till Treriksröset i vår projektbil Treo 2005. 1980 handlade det om en vanlig motorcykelsemester på de brittiska öarna. Eller vanlig och vanlig förresten, resan gjordes på en BMW 250 och en Matchless 500 Competition – båda 25 år gamla.
På en 240 nära dig
Vem minns inte denna dekal? Bilens betydelse för samhället ville lyftas fram av gemensamma krafter inom bilbranschen. Då, liksom nu, varnades det för dyra omkostnader för vanliga människor. Skräckscenarion om ett bensinpris på fyra–fem kronor per liter målades upp.
Dubbel kick
Engelska Aston Martin gick på knäna och sökte nya kunder genom att 1976 lansera Lagonda - en fyradörrars Gran Turismovagn. Italienska Maserati fanns redan på plats med sin Quattroporte i det smala segmentet. På båda håll experimenterades det nu med dubbelturbo – något som har kommit tillbaka i våra dagar hos exempelvis BMW och Peugeot.
Vi körde Aston Martins buckliga arbetsbänk på småvägarna kring engelska Newport Pagnell. Tack vara dubbelturbon avverkade nu tvåtonskolossen 0–100 km/h på 6,9 sekunder och det maximala vridmomentet angavs till håriga 500 Nm.
Lagonda kom att tillverkas till 1989 i 645 exemplar. Ingen med dubbelturbo men alla med oläsbar digital instrumentering.
Medlaren
Fråga För att lätta upp stämningen mellan amatörbilsbyggare och politiker anordnade vi ett möte mellan representanter för Swedish Street Rod Association och kommunikationsministern. Vad hette ministern?
Svar: Ulf Adelsohn
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.