Teknikens Värld nummer 22 / 1984

Teknikens Värld nummer 22 / 1984

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 22/2008

”En dröm och nästan en mardröm”, så beskrev vi känslan av att få ratta en Formel 1-bil. Platsen var svinsnabba Hockenheim och bilen i fråga Marc Surers Arrows A7. Den turbomatade motorn på 1,5 liter från BMW gav under provkörningen 650 hästkrafter men under kvalsessionerna skruvade man upp laddtrycken och klämde då ur 150 extra hästar.

Senaste gången vi körde en Formel 1-bil var 2005. En kissnödig historia signerad Daniel Frodin.

Press-stopp kallades dåtidens Bilspionsidor och i detta nummer dominerades de av vad som lurade i ridån hos Ford. Granada skulle nu försvinna efter tolv år och ersättas av Scorpio – en bil med generösa glas­ytor och modern form. Vidare visades spionbilder på tyngre artilleri från Ford: Escort som VW Golf GTI-utmanare, VM-bilen RS200 och en uppblåst Sierra.

Blod, svets och tårar

Första upplagan av Teknikens Världs 24-timmarstest för tusenkronors-bilar hade gått av stapeln 1982 och var nu, åtminstone av deltagarna, att betrakta som hett stoft. Inte färre än sju sidor veks åt denna villervalla av skräpmat, motorras, falskspel och sömnbrist. Nytt för i år var att bjuda in svenska generalagenter som fick ställa upp nya vagnar i en alldeles egen klass: NDB – Nya Dyra Bilar. Nytt var också reglementet om en maximal vikteffekt på 15 hästkrafter per kilo. Vann gjorde Rolia Racing i en Opel Kadett Super 1967, faktiskt bara ett varv efter sämsta nya bil – Nissan Micra.

Duell för puckelryggar

Fråga Kanske inte vårt mest upphetsande test genom åren; Ford Orion mot Lancia Prisma. Båda hakade på den plötsliga sedantrenden och var från början konstruerade som kortare femdörrarsbilar med andra namn. Vilka?

Svar: Ford Escort och Saab- Lancia 600 (Lancia Delta)

Lyxlastare från Bayern

Tyska förädlare, eller förstörare om man så vill, tjänade storkovan under 1980-talet. Oftast handlade det om kjolpaket och andra attribut för att höja sport- eller lyxkänslan. Firma Autotechnik + Design tog ett annat grepp med denna targa-pickup. Utgångsläget var en BMW 323i.

Rena rama Ringen

Stefan Johansson rapporterade från Europas Grand Prix på nya Nürburgring, där alla bilar utom fem for av i första kurvan.

Italiensk framtidsbuffé

High Tech-känslan var tydligt närvarande vid vår provkörning av Alfa Romeo 90 – en tänkt utmanare till tyska lyxvagnar. Rörlig frontspoiler, diagonala mätare i flytande kristall, manöverpanel i taket i all ära men det är för den inbyggda attachéväskan vi minns bilen. Men ”kristallkula för 90-talet”? Nja, mer en sista suck av 1980-talet.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!