Teknikens Värld nummer 24 / 1970

Teknikens Värld nummer 24 / 1970

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 24/2008

Baggen, Bubblan, Folkan  – modellen med många namn hade debuterat i Sverige 1949 och nu var det dags för 1971 års upplaga – ”en helt ny bil” enligt annonserna. MacPhersonkonstruktionen i framvagnen (till alla Buggybyggares förtvivlan) var ny och omstuvandet i bagageutrymmet medgav nästan dubbelt så många väskor och kassar.  Jo, visst var mycket nytt, även 1600-motorn, men vi kände ändå igen oss – på gott och ont.

Vi anordnade en egen omröstning om Årets Bil och kom att utse Volkswagen K70 som vinnare. Förebilden var ”Car of the Year” som grundades redan 1963 och där Teknikens Värld satt i juryn mellan åren 1986 och 2005.

Vårt kupévärmetest var förlagt till Försvarets Forskningsanstalt i Ursvik. Volkswagens bensinvärmare var så effektiv att fryskammaren inte längre mäktade med att hålla –20 grader. 

MC för två på tre

Som att vara på rymmen från tivoli i en radiobil”. Så beskrev vi känslan av att ratta Bond Bug. Modellen, registrerad som motorcykel, lanserades som det sportiga trehjuliga alternativet. Bond Bug hade tagits fram i samarbete med Reliant som nu även skötte tillverkningen och hade erfarenhet inom området ända sedan 1950-talet. Vår utsände, Peet Kokla, blev så charmad av dess acceleration, poppiga uppsyn och smidighet att han lade in en beställning på toppmodellen 700 ES med 31 hästar, läderratt och dubbla avgasrör. Totalt byggdes 2 268 fordon mellan 1970 och 1975. Knappt hälften har överlevt till våra dagar.

Japansk offensiv

Japanerna var på hugget. Nissan byggde sju specialbåtar som kunde frakta 1 900 Datsunbilar och Toyota var nu tredje största bilmärket.

Dyra klappar för pappa

Inför jul var leksakslandet nerlusat med tekniska och överprisade prylar. Vi hjälpte läsaren bland bilbanor, ångmaskiner, byggsatser och stjärnkikare.

Klara, färdiga ... 1971!

Teknikens Värld-läsaren, av bilden att döma Jackie Stewart, hade sin Formel 1-sits klar för säsongen 1971 – Tyrrell ytterligare ett år. På svenskfronten var Reine Wisell klar för Lotus och Ronnie Peterson velade mellan Brabham och March. Joakim Bonnier ställde upp i en privatanmäld McLaren.

Två lyx och en sport

Fråga Vi for till tävlingsbanan Silverstone och tog oss an småbusiga Triumph Toledo, lyxiga Daimler Limousine samt dess utmanare Grosvenor – egentligen en förlängd … Ja, vad då?

Svar: Ford Zodiac IV

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!