Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 25/2008
Vare sig Nissan Skyline, Porsche 911 Tiptronic eller Saab 9000 CDi16 2,3 kvalade in som omslagsbil. Nej, här var det Ferraris gamla V12:or som gällde. Inne i tidningen kunde man ta del av såväl 250 GT 1957 och 166 Mille Miglia 1953 som 225 Sport 1952.
Inte färre än 20 sidor Bilbörs fanns för den i köpartagen. Bland de mer exotiska inslagen märks en Horch från 1938, en Marcos Mantula Spider och en Fram King Fulda. Vad sägs om en vandaliserad Opel Monza 1979? Kübelwagen, någon?
Bilspionen levde 1989 under det raffiga namnet Hot News. Här avslöjades sista generationen Ford Escort samt två modeller, Apex och Spectrum, tillhörande det luddiga märket GEO – en sammansvärjning mellan General Motors och Isuzu ämnat för den nordamerikanska marknaden.
Bröderna Duktig
Blunda och se 1980-talets volymbilar från Japan framför dig och där står de – Mazda 626 och 323. Imagebefriade slitvargar. Vi kvitterade ut hela fem versioner av 323 och delade ut såväl ris som ros. Vinnaren blev sedanmodellen med näst största motorn på 1,8 liter och 106 hästkrafter. Modellnamnet 323 hade funnits i Mazdas modellutbud sedan 1960-talet och försvann först 2003 då man suddade bort lite siffror och bara 3:an blev kvar. I USA hette bilen GLC, Great Little Car, en bra liten bil – vilket den också var. Varken mer eller mindre.
Sprit för framtiden
Redan 1989 fanns oro över utsläpp och sinande oljekällor. Framtiden stavades metanol enligt Volvo och forskare på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. År 2000 väntades ”träspriten” vara det dominerande bränslet för fordon. Valet föll senare på annan sprit. Volvos första etanolbil presenterades 2005.
Budgetlimo
Vi körde Stefan Perssons egenkomponerade Vaz 1500 Limousin. Bilen krävde inga femårsplaner utan hade svetsats ihop på tre månader och bestod av en upprostad kombi och en krockad sedan inhandlad för 800 kronor.
Ringlekar
Toyota skaffade sig sin första riktiga logotyp. Ringarna symboliserade kundens och produktens hjärta samt framtidens gränslösa möjligheter. Kristallklart eller snurrigt?
En stjärna föds
Fråga Vi agerade sponsor åt talangen Kenny Bräck från Karlstad. 1989 huserade han i det brittiska Formel 3-mästerskapet men han kom att köra både F3000, Champ Car och IRL. Kenny vann Indy 500, men vilket år?
Svar: 1999
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.