Teknikens Värld nummer 26 / 1958

Teknikens Värld nummer 26 / 1958

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 26/2008

Juan Manuel Fangio fick pryda omslaget men inte sittandes i sin Formel 1-bil. Istället finner vi honom nerstuvad i en italiensk Stanguellini. Formel Junior, som klassen kallades, var ny och skulle vara plantskola till de tyngre klasserna. Tekniken var hämtad från standardbilar. Saab byggde två exemplar 1960 – med framhjulsdrift!

Flera år kvar tills vi kunde erövra månen, men Dr Werner von Brauns rymndnovell ansågs stämma på pricken med vad som väntade. Sån tur att vi hade en civilingenjör som textbearbetare.

Trafikflyget stod inför en minst sagt expansiv fas, och detta togs upp på ledarplats. Jetåldern lurade på andra sidan nyårsafton och det med en hastighetsökning på 40-60 procent på en höjd 70 procent över den nuvarande. Och till nya flygplatsen Arlanda utanför huvudstaden lovades nu en ”fyrfilig korsningsfri motorväg”.

Fel och finess

Vi synade de nordamerikanska bilarna av 1959 års modell som nu hade anlänt till Europa. De var lägre, bredare och starkt influerade av pågående rymdkapplöpning. Vi var snabba med den negativa kritiken. Cadillacs spjutspetsvassa bromslampor i bak var trafikfarliga, Chevrolet Impalas sluttande bakruta skavde mot passagerarnas hjässor och förarmiljön på samma bil var nerlusad med vassa kanter. Bromsarna hade blivit bättre över lag och passformen på karossen hade förfinats men ”daskade man knytnäven i instrumentbrädan” så rasslade det fortfarande rejält.

Attack från öst

Fråga Planet var byggt i Sovjetunionen och användes av länder som Polen, Egypten och Syrien. Vad hette modellen?

Svar: Mig 17

Saab X

Trodde du att bokstaven ”x” var ny i Saabsammanhang? Så är det faktiskt inte. Den amerikanske formgivaren Charles Pelly skissade fram sina idéer för Saab anno 1959, en skapelse vid namn 93 X. De största ändringarna från originalet rör grillen och inredningen med sportigare stil och golvväxelspak.

Fy för formeln

Ändringar i Formel 1-reglerna upprör alltid. När det pratades om begränsad motorvolym på 1,5-liter lät vi Joakim Bonnier, Sveriges VM-hopp, träda fram. Med en maxvikt på 500 kg hotade bilarna att bli av dragstertyp, menade han.

Byt plåt mot plast

Nu var det möjligt att bestämma formen på sin egen bil. Kit Cars – plastkarosser – gjorde entré, ännu så länge främst i USA. Firman med det svenskklingande namnet Almquist erbjöd denna … hrm, sköna kaross.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!