Teknikens Värld nummer 3 / 1983

Teknikens Värld nummer 3 / 1983

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 3/2009

Nya Chevrolet Corvette C4 hade siktet inställt på europeiska Porsche 928. Mycket energi hade lagts på att förbättra väghållningen, en gren där jänkarna alltid har legat efter. Formerna var stramt moderna och instrumenteringen var ett digitalt tivoli. Grundkonceptet var dock orört och är så än i dag: stötstänger, vinkelåtta och tvärställda bladfjädrar.

Rally-VM inledde sin mest intressanta period. Audis fyrhjulsdrivna Quattro hade gjort entré och den kunde bara matchas av Lancia 037. Följande år lättades reglementet upp för Grupp B och bilar som Peugeot 205 T16, Ford RS 200 och Lancia Delta S4 dök upp. Bilar som inte hade mycket gemensamt med de serieproducerade vagnar de liknade. Henri Toivonens dödskrasch under den franska deltävlingen på Korsika 1986 satte stopp för epoken. Bilarna kunde senare ses i rallycross, backtävlingar och Dakar-rallyt.

Gräddig retrovagn

Vi provkörde Excalibur SS Serie IV – retrobilarnas urmoder. Märket, som hade grundats på 1950-talet, blev snabbt känt för sina speciella byggen, baserade främst på gamla Mercedesmodeller.  När märket fyllde 30 år 1981 presenterades Serie IV, med former lånade från Mercedes-Benz 540 K samt teknik och motor från samtida Chevrolet Corvette.

Den fyrsitsiga varianten Phaeton, med hard top, var en bjässe – 526 centimeter lång och en vikt på majestät­iska 2 040 kilo. Roadster-modellen, komplett med svärmorslucka, gav ett något smäckrare intryck.

Svempas triumf

Sven-Erik Bergedahl kammade hem en buckla för Europas finaste lastbil. ”Svempa” överglänste alla andra. För att säga det med hans egna ord: ”Grabbarna var helt sänkta.” Hans bärgningsfirma startade på 1960-talet och lever än.

Folkhemsbatalj i två delar

Mellanklasstestet ”Slaget om Svensson” sladdade nu in på del två. Del ett hade avverkats i numret före, vilket vi tog upp på ledarsidan: ”Köpte du inte nummer tre så har du nu bara ett halvt test i din hand.” Testvinnare blev Opel Rekord 2,0 GLE tack vare fina fartresurser, hög utrustningsnivå och bra komfort.

Annons för anglofil

Fråga Alltid lika kul att bläddra i gamla Bilbörsar. För 35 000 kronor kunde denna brittiska sportbil från 1950-talet bli din. Vad är det?

Svar: Allard Palm Beach

Glömda skisser

Med tungan rätt i mun skissade vi ”Framtids-Saaben” – det som skulle bli Saab 9000. I ärlighetens namn ser det mer ut som Honda CRX och Aerodeck. På insändarsidan efterlystes en eldriven Saab. Dags nu?

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!