Teknikens Värld nummer 4 / 1986

Teknikens Värld nummer 4 / 1986

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 4/2008

Ferrari 328 presenterades 1985 och var en vidareutveckling av tio år gamla 308. Vi gillade fronten och bakpartiet som blivit omknådade men klankade ner på usla dörrhantag, röriga ventilationsreglage och buller. Stackars Ferrariägare.

Provkörningarna omfattade även Ford Sierra Cosworth RS, Fiat Croma, Alfa Romeo 75 samt toppen och botten av bilfloran – Rinspeed R 69 och Lada Samara. Läs mer om dem här bredvid.

Testlaget snubblade i Arvidsjaur över två hollandsregistrerade Renault 9 med mysko spårvidd och axelavstånd. Jodå, under skalet dolde sig Volvo 440 – ersättaren, om inte 240 så i alla fall till 340-serien.

Vår projektbil Lyftet, en takchoppad Volvo 760, skulle nu rulla vidare. Genom att svara på kluriga frågor kunde du bli en av de tio finalisterna som skulle göra upp om den på bilmässan i Malmö.

Sushin får vänta

Japanerna erbjöd oss nu rafflande teknik snarare än billiga budgetbilar som under 1970-talet och utvecklingstempot gick på tokvarv. Fyrventilsteknik till exempel, som vi européer länge velat om, fanns redan i deras vardagsvagnar. Fyrhjulsstyrningen nådde också produktion men blev ingen succé.

Slutkrigat

Jeep Wrangler modell YJ ersatte CJ, en rest från andra världskriget. De fyrkantiga strålkastarna hängde med till 1997.

Sputnik ur kurs

Sovjets bilindustri skulle med nya Lada Samara (Sputnik på hemmaplan) bli synonymt med ord som ”modern”, ”effektiv” och ”konkurrenskraftig”. Så blev det inte men vi imponerades av vagnen under en första provkörning 1986. Testbilen året efter däremot föll i bitar och rubriken löd obamhärtigt: ”Platt fall för Ivan”.

Förnedring eller nöje?

Fråga PeO Kjellström tog sig an denna femhästarsvariant av Porsche 936 i skala 1:2. När förlagan vann på Le Mans 1981 satt inte Peo bakom ratten utan…ja, vilka?

Svar: Jacky Ickx och Derek Bell

Schweizisk maskerad

1980-talet var förädlarnas årtionde. I början lite trevande kanske med en identitetsbytande plastgrill för att sedan flippa ut helt. Schweiziska Rinspeed startades 1977 av Frank Rinderknecht och pysslade då med takluckor och handikappbilar. Två år senare debuterade han som bilförädlare genom att sätta sågen i en VW Golf GTI.

Porsche R 69 från 1986 hade bara backspeglar och vinruta kvar karossmässigt från sin donator, 911 Carrera Cabriolet. Baklyktorna var bortskruvade från systermodellen 924/944. Bygget andades oblygt Ferrari Testarossa och priset var 500 000 kronor – nästan halva priset mot ”originalet”. Sugen?

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!