Teknikens Värld nummer 5 / 1955

Teknikens Värld nummer 5 / 1955

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 5/2008

Racerkungen Erik ”Ockelbo-Lundgren” och hans mäktiga Ford Special V8 hade kammat hem 50 av de 60 tävlingar – på is, asfalt och grus – de ställt upp i de senaste åren. 1957 skulle han presentera byggsatsen ”Ockelbo”, en avgjutning av Ferrari 500 Mondial. Två år senare startade han den båttillverkning som skulle hålla i sig till 1979.

”Efterblivet i skogen”, menade Charles Winroth – ordföranden i svenska skogs- och flottningsindustriarbetareförbundet. Mekaniseringen gick med myrsteg, bara tio procent av skogsarbetarna använde sig av motorsåg. 1955 kom dock att bli ett genombrottsår, försäljningen kom att skena.

Droppa ner smält bly i en hink med vatten och olja! Oljan, som ligger på ytan, gör att blyet behåller sin droppform. Så gör du eget hagel. Fråga oss om vapen!

Sober engelsman

Vi körde Humber Hawk, vars fyrcylindriga 2,3-litersmotor nu hade fått toppventiler. Annars fascinerades  vi mest av överväxeln som vi tycks ha tryckt på i tid och otid. Bra fack för nödvändigheter som cigarettpaket och solglasögon fanns, men vindrutestolparna skymde sikten.

Humber grundades 1868 och tillverkade cykelfordon med såväl två, tre som fyra hjul. Första bilen, Phaeton, kom 1899 och hade 3,5 hästkrafter. Vägen gick sedan via flygplansmotorer, kvalitetsbilar, sportbilssatsningar till att ingå i Rooteskoncernen för att till sist försvinna i Chryslerträsket 1976.

Nä men se på, en Peugeot gjord för två

Scootern hade nu fått riktigt fotfäste. Vi provkörde Peugeot S55, komplett med gummihängselfjädring och WC-design. Samma år presenterades även den snudd på identiska modellen S57 som däremot hade handväxel.

Kollisions-terapi

Vi uppmärksammade skrotbils-TT, som i sitt hemland USA kallades ”stock car” då man tävlade med gatubilar. Motororganisationerna backade men evenemangen påstods ha en funktion – biltjuvarna kunde här köra av sig. Säkerhet var det lite si och så med, för alla parter. I Frankrike landade ofta hjul och bildörrar långt upp på läktaren.

Mot atomåldern

Kunde vi ha atomkraften till annat än att spränga varandra i bitar? Vi visade skisser på tänkta användningsområden. På KTH i Stockholm fanns redan en forskningsreaktor men det första svenska kärnkraftsverket skulle stå klart först 1963. Ett urandrivet expresståg väntar vi dock fortfarande otåligt på.

Hej, Seicento!

Fråga Fiat 600 gjorde debut och kom senare att byggas på licens i Jugoslavien. Vad hette den där?

Svar: Zastava 750/850

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!