Teknikens Värld nummer 6 / 1971

Teknikens Värld nummer 6 / 1971

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 6/2008

Två av Detroits nyheter för 1971 i duell – Javelin SST mot Ford Mustang. Testet ansågs vara så avvikande från tidningens konsumentupplysande ådra att det krävde en förklaring på innehållssidan. Och det med rubriken ”teknik och kapital”. Läs mer här intill.

Åtta sidor båtsalong från Göteborg, London och Paris kryddade tidningen. Snipor och husbåtar varvades med lättklädda damer och automatiska toaletter.

Ronnie Peterson debuterade som fabriksförare i Formel 1 och det i aerodynamiskt revolutionerande March 711. I tidningen fanns en detaljerad sprängskiss i fyrfärg.

Under vinjetten Motorrevyn läste vi om Trafiksäkerhetsverkets nej till obligatorisk bältesvarnare. ”Personer som av medicinska skäl inte kan använda bälte ska inte behöva höra på oljudet”, menade de. 

Detroitmuller

Testlaget var tämligen ovana med jänkevagnar när Javelin SST ställdes mot Ford Mustang. Bara en sådan sak som hur man skulle bemästra gaspedalen, speciellt i Javelin med sina 385 hästar. Även amerikanskt formspråk förbryllade. Mustangen ansågs  som ”Ferrari-inspirerat sober” och Javelin som ”bedövande”. Jojo.

Fråga I rallyföraren Gunnar Palms krönika berättades det att bilarna inför Safarirallyt utrustades med  skottsäkert glas på grund av stenkastning. Vidare sågades den 21:a upplagan av Svenska rallyt. Men vem har vunnit det flest gånger?

Svar: Stig Blomqvist, sju gånger.

Wankelknarr

Hercules, som ingick i samma koncern som DKW och Sachs, presenterade prototypen W 2000. Modellen blev världens första serietillverkade motorcykel med wankelmotor och kom att tillverkas i över 1 800 exemplar mellan åren 1974 och 1977.

Viva LaFrance!

Denna franska plastbalja med elmotor presenterades som ett miljövänligt stadsfordon. Undra just hur stor den ”begränsade serieproduktionen” var?

Hopper, Fonda, Monark 50 SC

Som en direkt effekt av filmen Easy Rider skruvades och kapades det friskt på mopeder runt om i landet. Monark fattade galoppen och lanserade modell 50 CS – en fabriksbyggd Chopper. 

I sann customanda var delarna hämtade lite här och var: framgaffel från Stockholmaren, ram från Compact, motor från 50 SS och framhjul från en postmoppe. Gladast av alla var kanske polisen som nu hoppades slippa stoppa livsfarliga hembyggen.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!