Teknikens Värld nummer 7 / 1991

Teknikens Värld nummer 7 / 1991

Ledaren: Sparka Göran!

Allmänt: Konsten att lura bilskroten och få en äventyrsresa på kuppen

Allmänt: Målad väg håller längre

Allt om bilen: Sänkta fartgränser splittrar TSV. Shell största bensinbolag

AoB/Hemliga bilen: Saab 9000CS, VW Jetta

Bilsalonger: Genève-mässan

Borglunds bilar: Land och rike runt för 2,75 per mil

Konsumentartiklar, tester, begbilar: Fynden finns för 25 000:-

Konsumentartiklar, tester, begbilar: Körsnålt inte slött - tjäna tusenlappar

Prov: Ford Sierra Cosworth rally

Prov: Mercedes 190 E 1,8

Prov: Mini Cooper

Test: BMW 735 i, Lexus LS 400

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 7/2008

Testlaget häpnade över nya lyxloket Lexus LS 400, inte minst för att kupébullret var lägre än hos kombattanten BMW 735iA. Ja, till och med lägre än i Rolls-Royce Silver Spirit. Anonymitet och slätstrukenhet var saker vi la på minussidan. Den som ville slå till på utmanaren från Toyota fick vackert vänta till senhösten då märket skulle debuterade i Sverige.

Bilen i tidningens andra test, Hyundai Sonata, brottades också med opersonlighet men tog igen det men sin rikliga standardutrustning. Saker som centrallås, farthållare och elmanövrerade fönster och backspeglar hörde hemma i tillbehörslistan hos de flesta konkurrenter 1991. Under skalet, som i bästa fall framkallade en gäspning, dolde sig förra generationens Mitsubishi Galant.

Vi jämförde bilsalongernas David och Goliat – Stockholm och Genève. Läs mer här bredvid.

Stockholmsmingel

Nyheter och showbilar som Bentley Continental R, Audi Cabriolet, Cadillac Seville och Alfa Protéo fick vi klara oss utan när dörrarna till Stockholms bilsalong slogs upp. Annat hade det varit en månad tidigare i Genève. I Teknikens Världs monter fanns dock en svensk mix av prestanda, framtid och forntid – supersportbilen Mayo (på bilden), hybridprojektet Solo och vår projektbil Axel, en nyrenoverad Saab 92 från 1955.

På annat håll i hallarna Sverigedebuterade Seat som märke och Renault Clio som modell medan Porsche 911 RS och Nissan Sunny visades i sina senaste skepnader.

Skogsdrulle

Vi provkörde Ford Sierra Cosworth 4x4 ämnad för Grupp N – rallyklassen för ”vanligt folk”. Reglementet förbjöd allt för stora ingrepp, i huvudsak handlade det om lättad vikt, rakare avgassystem och smala, tätdubbade däck. Priset på 600 000 kronor skvallrar om att det inte precis handlade om folkrace.

Slutmorrat

Fråga Vi åkte till England och körde 1990-talets Mini i Cooper-utförande. Vilket år lades den klassiska hundkojan ner?

Svar: År 2000.

Rost blir till guld

Den trogne läsaren känner till vår konsumentexpert Mikael Stjernas omfattande importaffärer. För 17 år sedan gjorde han det omvända – exporterade en bil från Sverige till Västafrika, där efterfrågan på Peugeot 504 var enorm. Även rostiga sådana. Ja, det fanns till och med en marknad för dubbdäck!

Bombare i kulturens tjänst

Nix, ingen topphemlig dödsmaskin från NATO. Denna hybrid bestående av en modifierad Citroën CX och en B18-bombare från andra världskriget tjänstgjorde i filmens tecken. Resultatet kunde man se i Lars Molins film ”Tre Kärlekar”.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!