Teknikens Värld nummer 8 / 1966

Teknikens Värld nummer 8 / 1966

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 8/2008

Någon duell mellan någon tvåhjuling och Fiat 850 Sportcoupé handlar det inte om men väl en genomgång av alla motorcyklar på den svenska marknaden. ”Skinnknutteepoken” var över och att köra hoj låg rätt i tiden, speciellt när parkeringsböterna hade höjts till 50 kronor. Stockholms playboy nummer ett, Hasse Radefalk, körde Matchless 500 och Sven-Bertil Taube  Honda. Bara det.

En jämförelse mellan Rolls-Royce från 1947 och 1965 gav konstaterandet att märket ”håller stilen”. Silver Cloud III hade presenterats 1963 och chockerade med dubbla strålkastare. En liten försmak av Silver Shadow som lurade runt hörnet.




Vi testade Hillman
Super Minx IV – nu med ny upphottad motor på hela 97 hästar. Märket hade fört en tämligen anonym tillvaro under flera år i Sverige men nu tog Saab ANA över agenturen.

Japaner, japaner, japaner...

Isuzu var faktiskt först ut som japanbil med egen agentur i Sverige. Redan 1965 hade vi åkt över till Finland, där försäljningen av bilarna hade kommit igång på allvar, för att få känna på maskinerna från öst. Nu provkördes Billett 1600 GT på hemmaplan under rubriken ”Skönhet från Japan”. Domen löd ”charmig men trång.”

Uppåt väggarna

Ljustidningen” kallades den rörliga reklamen vid Hötorget i Stockholm City. Med sina 12 000 lampor utspridda på en längd av 30 meter förmedlade den reklambudskap till förbipasserande. Just denna kväll exponerades Teknikens Värld namn då vi studerade hur det fungerade bakom kulisserna. Det hela sköttes per automatik, någon ”gubbe som trycker på en massa knappar” fanns inte att finna. Anordningen hade tidigare tillhört Dagens Nyheter men styrdes nu av en pr-byrå.

Rysk missil

Matreco Bil i Stockholm marknadsförde under många år ryska bilar. Här försökte man övertyga oss  svenskar om att slå till på en Elite, kallad 408 på hemmaplan. Acceleration och komfort är väl annars inget vi normalt förknippar med bilar från öst.

V8, skrot och lera

I Europa körde vi Formel Vee – ett tydligt reglemente med bilar baserade på Folkabubblan. På andra sidan Atlanten var tyglarna friare och ekipagen mer… individuella?!

Flygsurr

Fråga Vi drömde fortfarande om ett fordon för alla ämnat för luftfärd. Vad kallas denna konstruktion?

Svar: Autogiro

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!