Teknikens Värld nummer 9 / 1988

Teknikens Värld nummer 9 / 1988

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 9/2008

Vi satte tänderna i nya BMW 5-serie och gillade skarpt den för tiden strömlinjeformade karossen men tyckte samtidigt att notan var allt för kryddad. Ingångsmodellen 520i kostade 169 000 kronor.

Tuffa tider väntade de små märkena. På ledarplats förespråkade vi ”ett samarbete på ett eller annat sätt” mellan Göteborg och Trollhättan och passade på att såga Volvos samröre med ”ostfolket från Holland” och Saabs  ”pastabilar”. Saab kom att alliera sig med General Motors 1990 och Volvo med Ford 1999 efter ett havererat samarbetsförsök med Renault 1993.

Stockholms bilsalong var avklarad och det med en rekordpublik på 256 276 besökare, 50 000 fler än 1985 års upplaga.

Även 1988 brottades Stockholm av trafikkaos och röster höjdes om en ringled. Vi gissade emellertid bittert att det hela skulle resultera i cykelbanor och biltullar…

Småfranskor

Fråga Testlaget bestämde sig för att analysera alla existerande varianter av succébilen Peugeot 205. I Frankrike hade det blivit en tung och i det närmaste oöverskådlig uppgift då hemlandet erbjöd hela 34 olika utföranden av modellen. I Sverige 1988 begränsades utbudet till sju: budgetversionen Junior, standardbetonade XS, femdörrarsvarianten GR, oljebrännaren GRD, laståsnan Multi, cabben CTI och givetvis ikonen GTI. Peugeot 205 tillverkades i 5,3 miljoner exemplar mellan åren 1983 och… Ja, vilket år lades modellen ner?

Svar: 1998

Engelsk vildhavre

Modellnamnet Elans klassiska klang fick sig en törn när dessa spionbilder läckte ut. När nu Lotusmodellen skulle återuppstå, den gamla lades ned 1973, så fick man nöja sig med komponenter från den nya ägaren General Motors hyllor. Till råga på allt väntades den bli framhjulsdriven!

Så kan det låta

När man i dag irriterar sig på stegrande bränslepris är det skönt att veta att i alla fall något har blivit billigare med åren – cd-spelaren.  Denna version från Clarion kostade  7 500 kronor!

Sällskapsresan

"Betty”, en 4 000-kronors Citroën GS av åsmodell 1977, blev tidningens semestervagn för en tripp till Mallorca. De 696 milen under tre veckors tid avverkades förvånansvärt odramatiskt, trots att vagnen då och då tömde sig på en kaskad olja. ”Franska bilar”, suckade en fransk tullare. Själv körde han Volkswagen.

Nyduschad

För er som har glömt 1980-talet eller helt enkelt inte var med – årtiondets ord var ”fräscht”. En motreaktion mot det håriga, sköna och smålortiga 1970-talet.

Artikeln är från

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!