Tunt tyckande får andra hålla på med. Vi låter vår erfarenhet från över 50 års biltestande och provkörande stå som grund för Sveriges viktigaste utmärkelse – Teknikens Världs Stora Bilpris 2012. Vem som vann? Det får du se i bildspelet!

Antalet bilnyheter ökar för varje år som går. Högre nivå på säkerhet, passiv som aktiv, samt ett allt större miljötänkande är starka trender inom bilindustrin. Konsumenterna kräver lågt pris, så hårt tillverkarna krigar med så hårt prissatta produkter som möjligt.

I väntan på den nya lill-Volvon V40 som kommer under året visar just de mindre bilklasserna på rejäla vinnarskallar! Flera av kandidaterna till 2012 års utgåva av Teknikens Världs Stora Bilpris är att räkna som kompakt- eller mindre mellanklass. Det är bevis för att även mindre bilar klarar den svenska bilköparens behov av funktionalitet och säkra vägegenskaper. Och det med en kostnadsbild som klart understiger gängse norm i det klassiska storbils-Sverige.

Vi fick tillfälle att stöta och blöta nya Porsche 911 inför jurybeslutet. I princip stöpt i samma form sedan 1963, men under skalet en helt ny konstruktion, som även kommer med hybriddrift. Därav det längre axelavståndet. Den akterhängda boxermotorn kommer snart att få samsas med en elmotor.

Med trumpinnarna i högsta hugg är de nominerade bilarna till Teknikens Världs Stora Bilpris, i bokstavsordning:

Audi A6 Avant

Audi A6 Avant
Tjänstebilsförarens våta dröm. Audi A6 Avant är svårslagen, inte ens när vi sammanställer kostnadskalkylerna avskräcks testlaget av den nya jätten från Ingolstadt. Kunnig ingenjörsteknik och marknadsstrategi har fostrat en bil som passar lika bra på autobahn som vid dagishämtning. Kanske inte så underligt att bilen är mäkta populär i komfort- och fraktbehovslandet Sverige. Det stora formatet kan verka hämmande i storstadstrafiken då en viss klumpighetskänsla uppstår. På landsväg stortrivs A6, liksom de flesta Audi-bilar. Bilen formligen käkar asfaltsmil, sjumilastövelpotentialen är på högsta nivå. I pipeline finns mer miljövänliga A6-varianter på ingång, något som saknats i modellprogrammet. Det kommer antagligen att öka på andelen A6 i landet, bilen som nästan är förutsägbart bra.

BMW 1-serie

BMW 1-serie
Första generationens BMW 1-serie mer eller mindre etablerade ”lilla premiumklassen”. Den gav storleksklassen ett känt ansikte som vi svenskar verkligen tagit till våra hjärtan. Givetvis finns bilen endast bakhjulsdriven, och även om BMW annonserat att en lill-Bumse kan komma att få framhjulsdrift lär detta dröja. Komforten och köregenskaperna hos nya Ettan är att likna vid den större 3-serien – minst. Med fin-fin styrning och drivlina behåller nya BMW 1-serie greppet i segmentet. Dyr, men överlägset bäst.

Chevrolet Orlando

Chevrolet Orlando
Har transportbehoven vuxit i takt med familjens storlek? Skjutsningar mellan träningar, storhandla och weekendtripper med plats för bagage för fem. Allt detta fixar Chevrolet Orlando, made in Korea, jätteenkelt. Sista platserna fälls upp ur bagagerumsgolvet, som gjorda för barnkammarkänsla – här trivs kortvuxna allra bäst. I framsätena, rad ett och två, är det rymligt som i en större mellanklassare (läs: Volvo V70). Komfortmissen är de höga 18-tumshjulen som brummar hårt och högt, välj bort dessa och Orlando blir bättre att kryssa runt i vardagen med. Bensin- eller dieselmaskiner från GM är inga hejare, men passar biltypen. Den som har råd beställer Orlando med effektiv oljebrännare. 

Ford Focus Kombi

Ford Focus Kombi
Ända sedan första Focus kom 1998 har modellen gillats av svenskar för sin chosefria attityd – visserligen med en viss touch av egen designstil – och detta har inte ändrats till lanseringen av den nya tredje generationen. Särskilt i kombiutförande som även lätt rymmer en familjs helgpackning. Som en rest av samarbetet inom Ford-sfären har Focus begåvats med säkerhetsutrustning utvecklad av Volvo. Automatisk bromsteknik, dödavinkel-varnare och vingelvakt är några exempel. Bästa motoralternativet är den snåla TDCI-dieseln, som gör sitt arbete snålt och effektivt. När vi matchade Focus mot VW Golf, i såväl halvkombi- som kombiutförande – vann Focus relativt enkelt . Dags för ett namnbyte, ”Focusklassen”?

Hyundai i40

Hyundai i40
Väntan är över, Hyundais mellanklassare har landat, och det med en skräll! Snudd på att slå bästsäljaren Volkswagen Passat i höstens test, i40 Kombi föll på slaskigt väguppträdande i undanmanöver på grund av lågfriktionsdäck och uselt helljus som mest påminner om 1960-talens 6-voltssystem. Bortsett från dessa grava anmärkningar är i40 alldeles tillräcklig och snudd på ”mitt i prick” för den svenske kombiköparen. Storleksmässigt skulle bilen kunna kallas Volvo ”V65”, kanske perfekt för Sverige? Tydligt är att Hyundais tekniker sneglat på de bästa europeiska utmanarna i klassen. Vårt råd till den tilltänkta i40 Kombi-spekulanten är att kräva ”Teknikens Värld-paket” – riktiga däck plus ordentlig ljusramp á la Norrland.

Mercedes B-klass

Mercedes B-klass
När biltrenden föreskriver dubbla drivlinor verkar Mercedes-Benz ha nyktrat till och erbjuder senaste lilla högbygget B-klass med ordinär höjd på golvet. Borta är de tidigare, outnyttjade, idéerna med dubbla golv med plats för bränslecellsteknik eller elbatteripack. I stället har Mercedes ansträngt sig för att finna låg bränsleförbrukning i sina befintliga förbränningsmotorer och hittat en komfortgrad som gör bilen unik i sitt segment. B-klass är numera bekväm som en större bil. Gott om utrymme tack vare det slopade dubbelgolvet, på köpet en sittposition som inte längre är som hos en sportbil eller fyrhjulsdriven pickup. Det kanske allra bästa med nya B-klass är att prishöjningen kunnat hållas moderat. Drygt 230 000 kronor är snäppet ovanför VW Golf, men B-klass innehåller så mycket mer bilkänsla tillsammans med ett stort förnuft.

Opel Ampera

Opel Ampera
Tiden är mogen att lansera helt ny teknik vad gäller framdrivning. Det visar Opel Ampera (och GM med koncerntvillingen Chevrloet Volt) tydligt – en bil som i grunden är eldriven men som stöttas av en bensinmotor som laddaggregat. Att Ampera är först ut med att visa att hybridteknik verkligen fungerar i vardagen premieras extra detta år. Bara om ett par år kommer hybridbilarna vara lika många som förbränningsmotoralternativen. Amperas laddhybridsidé – ”plug-in” – gör det möjligt att köra många mil enbart på el. Så länge du har tillgång till eluttag vid hemmet och din arbetsplats blir din vardagskörning tyst, grön och billig i drift. På långdistanskörningar kommer baksidan med Ampera fram lite väl tydligt. Då är det ”bara” en vanlig mellanklassare med trist, halvsnål, bensinmotor. Förvisso ständigt eldriven genom elmotorn, men som går på bensin. För svenskt vidkommande deltog Saabs ingenjörsteam starkt i hur Ampera (och Volt) skulle konstrueras, men General Motors tillät aldrig det lilla svenska varumärket få stoltsera med någon egen Saab ”9-E”. Trist. Opel Ampera kommer i första hand köras av företag, kommuner och liknande institutioner eftersom priset för att köra grönt än så länge är högt.

Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot-Citroën, PSA-gruppen, storsatsar på sin hybriddrivlina kallad HYbrid4 inför 2012.
Först ut med den nya gröna tekniken är halvhögbygget Peugeot 3008, en bil i det mindre crossover-segmentet som funnits ett par år på marknaden. Storleken räcker för en småbarnsfamilj, även om det krävs takbox för att alla prylar ska få plats under långledigheter. Med stark HDi-dieselmotor som driver framhjulen och smidig elmotor som träder in sömlöst via bakaxeln kan man välja att köra i elläge i två kilometer eller låta hybridtekniken sköta sig själv och därmed få låg förbrukning. Ytterligare en fördel med HYbrid4-driften är att bilen blir fyrhjulsdriven när så krävs – snudd på en bonus i denna smarta förpackning!

Porsche 911

Porsche 911
Helt ny, men utanpåverket är lika trygg i sin kostym som alltid. Det välkända linjespelet rymmer helt ny teknik och den svanshängda sexcylindriga boxermotorn ryter som aldrig förr. Tacka delvis artificiellt avgasljud för detta. Allra mest övertygar ändå nya 911 när vi börjar pressa den till det yttersta. Trots övervikten på bakaxeln är 911 nästan neutral i sitt väguppträdande, den klarar av att hårdköras brutalt men är också vardagsvänlig. Givetvis kan inte en Porsche 911 vinna vårt förnuftiga Stora Bilpris, men med placeringen strax under topp-tre visar vi att vi har kvar vår syn på bilpassion och leklusta i kombination med det senaste sportbilstänket i branschen ett bra tag framöver.

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque
Än är inte tiden mogen för en högbyggd crossover att vinna vår titel Stora Bilpriset. Evoquen stupar på en kostnadskalkyl som sticker i skyn och att det ibland för kompakta formatet gör bilen onödigt trång. Med detta sagt finns bara superlativ kvar om ”Baby-Rangen”. Som en snygg homage till ur-Range Rovern från 1970 har Evoque en säregen stil med härliga långfärdsegenskaper. Som grädde på moset ett kompetent fyrhjulskrafssystem som fixar allt från lervälling till stenpartier. Som många andra konkurrenter kommer hybridversionen inom något år, då kan den dyra milkostnaden i dagsläget sänkas tillräckligt mycket för att rättfärdiga Evoquen hela vägen fram.

Kan du gissa vem som kommer vinna? Klicka ner till bildspelet och se vilken bil som får Teknikens Världs Stora Bilpris 2012!

Visa kommentarer