Det måste bli ett slut på facebookande, twittrande och sms:ande bakom ratten.

Ämnet mobiltelefoni och bilkörning är lika uttjatat som Håkan Juholts bostadsbidrag och Carl Bildts jobb innan han blev utrikesminister. I de flesta andra europeiska länder är det förbjudet i olika grader. Prata och hålla i telefonen är definitivt förbjudet. Här i Sverige har dock tidigare Vägverket och nu Trafikverket inte yrkat på något mobiltelefoniförbud. Och kanske har det varit rätt historiskt sett, vad vet jag. Men nu, hösten 2011, är det definitivt dags att ta tag i frågan på allvar. Problemet är nämligen att det inte bara talas i telefon, det sms:as, uppdateras på Facebook och eventuellt hålls det också uppsikt på vägen då och då. Och detta sätter tydliga spår i trafikbilden. Under mitt 16-åriga körkortsliv har det skett en markant förändring det senaste halvåret, att jag måste hålla uppsikt på bilar i andra filer som glider över i ”min” fil utan att blinka och utan att ens ha för avsikt att byta fil. En tutning från min sida för att undvika kollision gör att medtrafikanten ”vaknar till” och svajar tillbaka till sin egen fil. Och jag lovar att nio gånger av tio håller de i ratten med ena handen och en telefon i den andra. Och påfallande ofta har telefonen utfört någon slags handling som kräver åtminstone en ledig hand och på gränsen till full koncentration.

Detta är väl inget nytt? Nej, inte som fenomen, jag är säker på att någon dåre satt och sms:ade i trafiken varje dag redan 1998. Men om du läst lite om hur innovationer och beteenden sprider sig i befolkningen så är det nu vi ska börja bli oroliga. 1962 formulerade amerikanen Everett Rogers i Diffusion of Innovations hur ny innovation sprids i samhället och det är här vi hämtar det populära begreppet ”early adopters” från. En ny teknik sprids på följande sätt, enligt Rogers:

  • ”Innovators” (2,5 procent av en population) Först att ta till sig en ny innovation. Ofta riskbenägna, välutbildade och med ett intresse att följa spetsutveckling.
  • ”Early adopters” (13,5 procent) Andra gruppen att ta till sig en ny innovation. Ofta välutbildande och sociala ledare.
  • ”Early majority” (34 procent)
  • ”Late majority” (34 procent) skeptiska, traditionalistiska.
  • ”Laggards” (16 procent) De som sist tar till sig en ny innovation.

Enligt min egna empiriska studie vilken består i att köra åtskilliga tusen mil i detta land varje år har vi nu nått ”Early majority”. En ganska stor del av svenskarna tycker alltså att det numera är okej att sms:a, facebooka och surfa på telefonen samtidigt som de kör bil. Jag tycker dock inte att detta är okej. Och jag tror att vi är flera som tycker så om vi tar in i ekvationen vilket farligt vapen en bil egentligen kan vara för våra medmänniskor. Så därför Trafikverket, det är hög tid att rekommendera riksdag och regering att förbjuda mobiltelefoni när man kör bil. Exakt hur det ska se ut, att handsfree tillåts till exempel, vet jag inte i dagsläget, där finns säkert exempel och inspiration att hämta utomlands. Men jag vet däremot att det måste förbjudas nu innan vi får en ännu farligare och mer ouppmärksam trafiksituation.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer