Oberoende verkstäder som försöker serva och reparera Tesla-bilar går bet. De får nämligen inte tillgång till reservdelar. Nu har Sveriges Fordonsverkstäders Förening tagit ärendet till Konkurrensverket.

I ett pressmeddelande från Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, står att läsa att de har anmält Northern EMEA (Tesla) till Konkurrensverket för överträdelse i enlighet med lagen (2008:584) om gruppundantag för vertikala konkurrensbegränsande avtal inom motorfordonssektorn.

Anledningen till anmälan är att Tesla genom sitt återförsäljarnätverk har satt i system att inte sälja reservdelar till oberoende verkstäder, en systematisering som man fortsatt att vidhålla trots uppmaningar från SFVF:s medlemsföretag.

I en e-postkorrespondens med ett av SFVF:s medlemsföretag, som har försökt köpa in reservdelar för att kunna serva och reparera Tesla-bilar, ska Teslas så kallade Service Advisor har bekräftat företagets förhållningssätt och förklarat att de inte säljer delar till tredje part utan enbart direkt till bilägare baserat på bilens VIN-nummer.

LÄS OCKSÅ: Så bra är Teslas fyrhjulsdrift

Tesla Model X på service

Foto: Tesla

SFVF:s jurist Ulf Stefansson hävdar att detta är en allvarlig konkurrensöverträdelse, enligt artikel 101.1 i EUF-fördraget som förbjuder avtal som har till syfte eller resultat att begränsa konkurrensen, då det omöjliggör för oberoende reparatörer att verka på eftermarknaden för service och reparationer.

Med anmälan till Konkurrensverket vill SFVF:s vd Bo Ericssons se att myndigheten så fort som möjligt beordrar Northern EMEA att upphöra med den här typen av överträdelser.

– Förfarandet är en allvarlig överträdelse och ett förbud bör meddelas i enlighet med 3.kap 1§ Konkurrenslagen så att alla oberoende verkstäder ges möjlighet att jobba med Tesla på eftermarknaden, säger Bo Ericsson.

Uppdatering
Tesla hävdar att SFVF:s uttalande är felaktigt och att fristående verkstäder kan beställa reservdelar till Tesla-bilar. Läs mer om det här.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer