Som bilägare är man van vid att bilen regelbundet ska in på kontroll och service, antingen när en viss sträcka eller en viss tidsperiod har uppnåtts. Detta traditionella förfarande går nu Tesla ifrån.

En gång om året eller var 1 500:e eller 2 000:e mil har länge varit vanliga intervall mellan servicekontrolltillfällena för en bil, så även för bilar från Tesla. Men nu gör den amerikanska elbilstillverkaren en förändring vad gäller serviceintervallen. De regelbundna servicekontrollerna slopas till förmån för behovsstyrda servicekontroller, vilket säga göra ägandet smidigare och billigare.

Man menar att det nya förfarandet ”minskar onödiga servicebesök” och att kontroll av vissa komponenter görs vid specifika intervaller. Det ska leda till att användningstiden för bilarna ökar.

Precis som tidigare kan Teslas serviceenhet fjärransluta till en bils sparade data för att felsöka och identifiera ett eventuellt problem. På så vis kan nödvändiga reservdelar beställas och levereras innan bilen körs till ett Tesla servicecenter. Enklare reparationer kan dessutom utföras på plats, exempelvis hemma hos bilägaren eller på dennes arbetsplats, om Teslas servicebil kommer på besök – så kallad Tesla Mobile Service.

LÄS MER: Service av elbil – billig men dyr

Visa kommentarer