Tesla har sämst kvalitet – Volvo inte mycket bättre

Kia i topp igen, denna gång tillsammans med Dodge. Värre är det däremot för bland annat Volvo och Audi samt framför allt för Tesla.

Amerikanska J.D. Power sammanställer årligen flertalet listor som visar på bilars kvalitet över olika tidsperioder. Denna gång handlar det om nya bilars initiala kvalitet, det vill säga ägarnas upplevda problem hos bilar av årsmodell 2020 under första 90 dagarna av ägande. Det är 34 året i rad som denna lista – J.D. Power Initial Quality Study – publiceras. Årets ranking är dock inte fullt jämförbar med tidigare års eftersom man till i år har breddat antalet frågor och problemkategorier som de 87 292 bilägarna har kunnat svara på. 233 problem inom nio olika områden lyfts fram i undersökningen. Kategorierna är följande: klimatanläggning, körassistans, körupplevelse, exteriör, funktioner/kontroller/skärmar, infotainmentsystem, interiör, drivlina och säten. Den kategori som i särklass står för flest felrapporteringar är infotainmentsystem. Nästan 25 procent av samtliga fel beror på infotainmentsystemets funktioner, som exempelvis röststyrning, uppkoppling med Android Auto och Apple Carplay, pekskärmar, navigation och Bluetooth-sammankoppling.
Med anledning av det bredare urvalet är antalet fel per bil högre än tidigare år. Exempelvis är årets medeltal 166 fel per hundra bilar, i fjol låg medel på 93 fel per 100 bilar.

Precis som under de sex senaste åren ligger koreanska Kia med högst upp i rankingen. Så sent som 2017 låg de ensamma i topp, men under 2018 och 2019 har Kia placerat sig på andraplats med koncernsyskonmärket Genesis framför sig. I år är Kia återigen i absoluta topp med 136 fel per 100 bilar. Denna placering delar det koreanska märket med amerikanska Dodge som under de senaste åren har arbetat sig upp från låga placeringar. Genesis har halkat ned en aning till 142 fel per 100 bilar.

LISTA: Bilarna som går sönder oftast – och de som håller bäst

JD Power IQS 2020

Foto: J.D. Power

Ovanligt många japanska bilmärken har tappat, exempelvis Toyota finner man i år på undre halvan, klart under medeltalet.

Ett annat märke som kraftigt har arbetat sig uppåt är Volkswagen. Från att tidigare år har legat klart under medeltalet för antalet fel per 100 bilar ligger den tyska giganten bra till i mitten av övre halvan, med betydligt färre fel än medeltalet.
Audi har inte gjort motsatt resa då de under flera år rankats lågt, men i årets studie ligger de väldigt dåligt till – trea från botten sett.

LÄS MER: Volvos bilar fortfarande bland de sämsta

JD Power IQS 2020

Foto: J.D. Power

Volvo rankar ofta väldigt, väldigt lågt i J.D. Powers konsumentundersökningar, så även denna gång. Strax ovanför Audi hittar vi den svenska biltillverkaren med 210 fel per 100 bilar, det vill säga långt under årets medeltal.
Volvo och Audi är snäppet bättre än Land Rover som år efter år harvat i botten.

JD Power IQS 2020

Foto: J.D. Power

För första gången är Tesla med i denna lista. Men de är inte officiellt med i rankingen eftersom J.D. Power av Tesla inte tillåts rikta sin undersökning till bilägare i 15 amerikanska delstater. Men organisationen anser ändå att den data om Tesla som man har samlat på sig från ägarna i övriga 35 delstater är tillräcklig för att ta fram och presentera en siffra.
Och det är ingen rolig debut för Tesla i denna ranking – den amerikanska biltillverkaren kommer tvärsist med 250 fel per 100 bilar.

JD Power IQS 2020

Foto: J.D. Power

Tesla är dock inte starkt bidragande till klagomålen kring infotainmentsystem och drivlinor, i stället är det lackproblem, dålig karosspassning, gnissel och skrammel som Tesla-ägarna klagar på. 1 250 ägare av Tesla-bilar var med i undersökning, en stor del av dem Model 3-ägare.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer