Tesla lanserar Supercharger V3 med halverad laddtid

Med Teslas nya Supercharger V3 med effekt på 250 kilowatt uppnås laddhastigheter på upp till 160 mil per timme. Därmed kan en Model 3-ägare på bara några minuter få tillgång till flera mils körning.

Tesla presenterar nyheter som är glädjande för alla som ogillar att stå och vänta på att få batteriet ”tankat”. Först och främst handlar det om nya generationen Supercharger-snabbladdare, V3, som backas upp av helt nya laddskåp med liknande design som de Powerpack-skåp som erbjuds till bland annat företag för energilagring. Ett laddskåp har en effekt som uppgår till en megawatt (MW).

Varje Supercharger V3-laddare har en toppeffekt på 250 kilowatt (kW), det vill säga ungefär dubbelt så högt som dagens Supercharger-snabbladdare (som är på 135 kW men ”bara” kan skicka ut ungefär 120 kW till bilen som laddas).
Enligt Tesla kan en Model 3 Long Range (75 kWh-batteri), som är anpassad för den höga ”laddstyrkan” på uppemot 160 mil per timme, ladda för tolv mils räckvidd på bara fem minuter.

Tesla Supercharger

En annan fördel med Supercharger V3, utöver den högre effekten, är att snabbladdarens kapacitet inte delas med närliggande snabbladdare. Dagens Supercharger-laddare delar parvis på maxeffekten om två bilar laddas samtidigt. Med V3 är det full styrka oavsett om laddplatsen bredvid ekar tom eller inte.

USA är först ut med Supercharger V3, men Europa sägs få tillgång till dem senare i år.

On-Route Battery Warmup
Parallellt med Supercharger V3 lanserar Tesla även något de kallar för On-Route Battery Warmup och som börjar rullas ut till bilarna redan innevarande vecka.
On-Route Battery Warmup innebär att så fort Tesla-föraren navigerar mot en Supercharger-station förbereds batteriet för laddning i förväg. Värmeregleringssystemet ser till att batteriets temperatur är optimalt för laddning, en procedur som annars sker vid Supercharger-stationen och därmed förlänger tiden det tar att ladda. Tesla uppskattar att funktionen sänker Tesla-ägarens genomsnittliga laddtid med 25 procent.

Supercharger V3 och On-Route Battery Warmup tillsammans beräknas halvera laddtiderna och Supercharger-stationerna väntas kunna serva minst dubbelt så många kunder under en timme än vad de klarar av i dag.

Tesla Supercharger V2 vs V3 laddtider

Högre effekt överlag
I en bisats nämner Tesla att man de kommande veckorna kommer att öppna upp för 145 kW på sina 12 888 Supercharger-laddare som i dag finns i Nordamerika, Europa, Mellanöstern, Asien, Australien och Nya Zeeland. Det vill säga något högre effekt än i dag.

De nya Supercharger V3-laddarna fungerar endast i kombination med Model 3 och med kommande Model Y, som presenteras nästa vecka. Model S och Model X, som har en annan batterisammansättning och annorlunda kylning av batteripaketet än vad Model 3 har, kan dock dra nytta av den högre laddeffekt som snart rullas ut.

Tesla säger också att deras nätverk av Supercharger-stationer i dag täcker 99 procent av USA:s befolkning och att man mot slutet av 2019 uppnår samma täckning i Europa.

Visa kommentarer