Effekten hos Teslas Supercharger V2-laddare ökar från 120 till 150 kilowatt.

När Tesla tidigt i våras meddelade att deras nya generation snabbladdare, Supercharger V3, är på ingång berättade de lite kort att nuvarande V2-laddarna ska uppgraderas. I förra veckan inleddes uppgraderingen av max laddeffekt, från dagens 120 till 150 kilowatt.

När en laddstation av Tesla har öppnats för 150 kilowatt ska man kunna se det på navigationskartan i form av texten ”150 kW max”.

Alla nya Model S och Model X samt Model 3 Long Range och Model 3 Performance (det vill säga inte Model 3 Standard Range) ska kunna ta emot den högre laddeffekten. Exakt toppeffekt kan dock skilja från bil till bil.

Tidigare i år lanserade den amerikanska elbilstillverkaren On-Route Battery Warmup som innebär att batteriet förkonditioneras så fort användaren (föraren) navigerar mot en Supercharger-laddstation. På så vis kommer bilen fram till laddplatsen med en batteritemperatur som är optimal för laddning, något som ska sänka laddtiden ytterligare.

I dagsläget finns 34 Supercharger-stationer i Sverige med över 350 laddare.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer