Effekten hos Teslas Supercharger V2-laddare ökar från 120 till 150 kilowatt.

När Tesla tidigt i våras meddelade att deras nya generation snabbladdare, Supercharger V3, är på ingång berättade de lite kort att nuvarande V2-laddarna ska uppgraderas. I förra veckan inleddes uppgraderingen av max laddeffekt, från dagens 120 till 150 kilowatt.

När en laddstation av Tesla har öppnats för 150 kilowatt ska man kunna se det på navigationskartan i form av texten ”150 kW max”.

Alla nya Model S och Model X samt Model 3 Long Range och Model 3 Performance (det vill säga inte Model 3 Standard Range) ska kunna ta emot den högre laddeffekten. Exakt toppeffekt kan dock skilja från bil till bil.

Tidigare i år lanserade den amerikanska elbilstillverkaren On-Route Battery Warmup som innebär att batteriet förkonditioneras så fort användaren (föraren) navigerar mot en Supercharger-laddstation. På så vis kommer bilen fram till laddplatsen med en batteritemperatur som är optimal för laddning, något som ska sänka laddtiden ytterligare.

I dagsläget finns 34 Supercharger-stationer i Sverige med över 350 laddare.

Visa kommentarer