Teslas mjukvaruuppdatering till Model S som ska döda räckviddsångesten

På en presskonferens tidigare i dag meddelade Tesla Motors vd Elon Musk att de under nästa vecka börjar skicka ut ny mjukvara till Model S som bland annat innebär åtminstone dämpad räckviddsångest.

Mjukvaran som börjar rullas ut till kunder nästa vecka trådlöst över nätet (OTA) har programvaruversion 6.2. Den innehåller en rad olika förändringar varav den mest intressanta och den som det talats om mest senaste dagarna är nyheten Range Assurance som ska ta kål på räckviddsångesten hos Tesla Model S-ägarna.

Det handlar inte om någon optimering av flödesscheman i programvaran eller liknande som ska få bilen att rulla några extra kilometer. I stället handlar Range Assurance om realtidskommunikation mellan bil och Teslas nätverk av Supercharger-laddstationer. När eltorsk börjar närma sig lotsas man med hjälp av navigationssystemet till den laddstation som finns inom räckhåll. Realtidsbiten är att systemet tar en massa externa faktorer med i beräkningarna, så som trafiksituation, vind, temperatur och höjdskillnader. Allt för att batteriet inte ska köras tomt innan en laddstation nåtts.
Elon Musk sa att det numera är omöjligt att köra slut på batteriet om man inte aktivt väljer att göra det.

Andra bitar i uppdateringen till version 6.2 är bland annat en reseplanerare som med GPS-navigatorns hjälp beräknar bästa vägen till en destination utifrån var det finns Supercharger-laddstationer och hur lång tid det tar att ladda bilen på respektive station. Till detta hör en funktion som skickar information till bilägarens mobiltelefon om att det nu finns tillräckligt mycket energi i batterierna för att kunna avverka nästa etapp innan det är dags att ladda igen.
Uppdateringen innehåller dessutom döda vinkeln-varnare, ett läge att använda vid nyttjande parkeringsservicetjänster, bättre radiomottagning och bättre känsla i pedalerna.

Programvaruversion 6.2 fungerar på alla Model S som är byggda efter oktober 2014.

Längre fram i tiden kommer en större uppdatering, nämligen version 7.0. Den innehåller bland annat godbitar som självparkering, ”hämta upp”-tjänst och nytt gränssnitt på den stora skärmen. Självparkeringsfunktionen gör att bilen på egen hand kan köra in i garaget och till och med stänga garageporten efteråt. ”Hämta upp”-tjänsten innebär att ägaren kan ”kalla på” sin bil på exempelvis en parkering. Då vaknar bilen upp och kör till ägaren som bara behöver kliva in i bilen. Bra funktion när man slarvat bort bilen på en gigantisk stormarknadsparkering.
Dessa funktioner är beroende av den största nyheten i version 7.0, nämligen självstyrning. Tesla Model S ska kunna styra sig själv helt på egen hand, utan mänskligt ingripande.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer