Test av fyra femdörrars kombicoupéer

De skänker flärd till modellprogrammen och visst är de snygga där de står och lockar i försäljningshallarna. Men hur är det att leva med dessa moderna och stiliga femdörrars kombicoupéer? Vi testar tre tyska och en fransk (!), i trakterna kring stilsäkra Åre.

I testet ingår följande bilar:

  • Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro
  • BMW 430i xDrive Gran Coupé
  • Opel Insignia Grand Sport 4×4 Turbo
  • Volkswagen Arteon TSI 280 4Motion

Foto: Patrik Lindgren

Audi A5 Sportback 2,0 TFSI 252 hk quattro
Drivmedel: Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag: 82,5/92,8 mm. Cylindervolym: 1 984 cm3. Max effekt: 252 hk (185 kW) vid 5 000-6 000 r/min. Max vridmoment: 370 Nm vid 1 600-4 500 r/min.

Foto: Patrik Lindgren

BMW 430i xDrive Gran Coupé
Drivmedel: Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag: 82,0/94,6 mm. Cylindervolym: 1 998 cm3. Max effekt: 252 hk (185 kW) vid 5 200 r/min. Max vridmoment: 350 Nm vid 1 450-4 800 r/min.

Foto: Patrik Lindgren

Opel Insignia Grand Sport 2,0 Turbo 260 hk 4×4
Drivmedel: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag: 86,0/96,0 mm. Cylindervolym: 1 998 cm3. Max effekt: 260 hk (191 kW) vid 5 300 r/min. Max vridmoment: 400 Nm vid 2 500-4 000 r/min.

Foto: Patrik Lindgren

Volkswagen Arteon 2,0 TSI 280 DSG 4Motion
Drivmedel: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag: 82,5/92,8 mm. Cylindervolym: 1 984 cm3. Max effekt: 280 hk (206 kW) vid 5 100-6 500 r/min. Max vridmoment: 350 Nm vid 1 700-5 600 r/min.

Visa kommentarer
NUVARANDE Test av fyra femdörrars kombicoupéer
NÄSTA Sveriges bäst säljande elbilar och laddhybrider