Volkswagens populära laddhybrid Passat Sportscombi GTE har uppdaterats på massor av punkter. Förutom större batteri och längre elektrisk räckvidd har den, precis som övriga Passat-programmet, fått en rad nya förarassisterande system samt uppdaterad in- och utsida. Hur bra den har blivit får vårt test avgöra.

En dominant bland laddhybriderna på svenska marknaden har Volkswagen Passat Sportscombi GTE varit. Vissa månader har den sålt många gånger fler exemplar än närmare konkurrent. Men modellen började bli lite ålderstigen och Volkswagen har därför alldeles precis uppdaterat alla Passat-modeller inklusive laddhybriden GTE.

En av de absolut största nyheterna hos laddhybridversionen av Passat är batteriets lagringskapacitet, den har vuxit från 9,9 till 13,0 kWh vilket gör en hel del för räckvidden vid körning på enbart el. Men hur lång är egentligen räckvidden i verkligheten? Och hur bra fungerar alla nya förarassisterande system, exempelvis det semiautonoma systemet Travel Assist, som samlas under namnet IQ.Drive?

Allt det och mycket, mycket mer, till exempel hur den ekonomiska ägarkalkylen ser ut, kommer vi att granska och redovisa i vårt test som du kan ladda ned här under.

LÄS MER: Volkswagen Passat uppdaterad

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer