Test av sommardäck 2020

Säsongen för sommardäck närmar sig med stormsteg och skillnaden mellan däck och däck är mycket större än du tror! Vårt stora sommardäcktest gör nypremiär, här får du veta allt du behöver – vilka däck du ska satsa på och vilka du ska undvika.

I testet ingår tio olika sommardäck som har testats på svenska vägar, nämligen följande:

Continental PremiumContact 6 • Federal Evoluzion ST-1 • Goodyear EfficientGrip Performance 2 • Hankook Ventus Prime 3 • Kumho Ecsta HS51 • Michelin Primacy 4 • Nexen N’Fera SU1 • Nokian Hakka Blue 2 • Pirelli Cinturato P7 • Sunny NA305.

Däckdimensionen vi har testat är 225/50 R17.

Linus Pröjtz
Däckexpert

Linus Pröjtz

Testförare och reporter hos Teknikens Värld sedan 20 år tillbaka, ansvarig för däcktesterna sedan 2001. Kan bli lätt tårögd av en diagramkurva som visar perfekt repeterbarhet…

Däck. Svarta och runda. En tråkig utgift, som växer i takt med att däcken växer i storlek, på en produkt som knappt märks eller något som ingår i din tjänstebilskostnad? Så länge däcken bara gör sitt jobb, så är väl allting lugnt. Eller?
Så här ligger det till – däcken är din enda kontakt med verkligheten när du kör din bil. Visst låter det högtravande, men det är sanningen. De där kontaktytorna stora som handflator, fyra till antalet, är allt du har att förlita dig på. Har du tänkt på det, att det faktiskt är så? Och vad innebär det att ”de bara gör sitt jobb”? Vattenplaning, broms, undanmanöver, stötkomfort, ljudkomfort, bränsleeffektivitet och väguppträdande. Ett väl presterande däck ska vara detsamma som motorvärldens tusenkonstnärer, men det är i stort sett omöjligt att vara bäst på allt. Kompromisser är svåra att undvika, men vissa gör det bättre än andra. Så är det alltid.

Ruben Börjesson
Däckexpert

Ruben Börjesson

Ruben har varit aktiv inom internationell motorsport, förarinstruerande samt bil – och däcktestande sedan… Nej, ingen minns så långt tillbaka. Still going strong så att säga!

I vårt stora sommardäcktest ser vi tydligt att en och samma bils uppträdande kan förändras totalt, bara genom att byta däck. Från tyst och stabilt till bullrigt, stötigt och svårkontrollerat. Allt det där kommer vi att gå in på i detalj över följande sidor när vi testar dimensionen 225/50 R17.
Vi är stolta över att kunna redovisa ett test kört uteslutande i Sverige, där de svenska vägarnas karaktär får spela in i hur däcken presterar. Vilket i vår värld är avgörande, för hur intressant är det att veta hur bra ett däck går på vägar och underlag på andra sidan jordklotet?
Nej, närhetsprincipen gäller och dubbriven asfalt står självklart på menyn när våra tio olika däck får göra upp om testsegern på vårt svenska vägnät och på svenska testbanor. Det enda vi inte har utfört i Sverige är vattenplaningstestet (kört i Tyskland), helt enkelt för att vi inte har tillgång till någon bana med tillräcklig repeterbarhet här. Men nog snackat, nu kör vi!

1. Bromsegenskaper

Test sommardäck 2020 genre 01 bromsegenskaper

Vi rullar igång sommardäcktestet 2020 med bromstesterna och till en början ser det riktigt tätt ut i resultatlistan, i alla fall på torrt. Uppställningen av testdäck innehåller allt från senaste versionerna från premiumtillverkarna där Goodyear EfficientGrip Performance 2 är en hett emotsedd nyhet. Det ersätter nämligen en däckmodell som tidigare vunnit våra sommardäcktester totalt och nu är vi spända på vad nykomlingen klarar av. Konkurrensen från bland annat Continental, Michelin och Pirelli kommer att bli stenhård – men hur bra är de nya uppstickarna? Nexen har under de senaste åren skapat sig ett namn genom att göra väldigt mycket reklam, men finns det bakomliggande bra prestanda?
Vi börjar redan där, för svaret är nej. Nexen bromsar sämst på både vått och torrt, vilket skickar en tydlig varningssignal inför kommande deltester. Bromsprestanda på både vått och torrt är klart sämst av alla, fjärran ifrån de bästa i testet.
Michelin Primacy 4 bromsar bäst på torrt, lite grann i en liga för sig självt. Men det klarar inte av att hålla samma fina prestandanivå på vått – där är Continental bäst följt av Goodyear och Hankook. Continentaldäcket ger bästa kombination av våt – och torrprestanda vid bromstesterna, tätt följt av Goodyear.

Så går det till: Torrbromsningen utförs på Björkvik Ring i Sörmland, där vi även kör lejonparten av bromstesterna i vår normala biltestarverksamhet. Våtbromsningarna görs på en bana med kontrollerad väta i Gislaved, Småland. Vi testar i hastighetsspannet 80-0 km/h på båda underlagen och anledningen är extremt enkel – våtbanans längd medger inte högre testhastighet. Samtidigt vill vi kunna jämföra resultaten direkt mot varandra, därför kör vi 80-0 km/h även på torrt. Mätvärdena som redovisas är ett snitt av en rad repetitioner och givetvis använder vi regelbundet ett referensdäck som visar om, och i så fall hur, underlaget förändras. Generellt kan vi säga att vår torra asfalt inte förändras alls och referensvärdena från våtbanan pekar på extremt bra repeterbarhet. Bromssträckan mäts med en gps-baserad testutrustning, en så kallad V-Box från Racelogic.

Testansvarig: Ruben Börjesson.

Test sommardäck 2020 01 Poäng bromsegenskaper

2. Vattenplaning

Test sommardäck 2020 genre 02 vattenplaning

Två däck sticker förvisso ut från mängden i resultatlistan när det gäller vattenplaning, men skillnaderna mellan de tio olika däcken är ändå relativt små. Kumho och Nokian presterar bäst, inget snack om saken. Men hela startfältet är samlat inom sex km/h vilket är både ovanligt och bra. Alla däcken klarar med marginal 70 km/h, vilket händer väldigt sällan. Vi har använt oss av samma testmetod länge och sällan eller aldrig haft en lika väl samlad prestationsnivå. Både Kumho och Nokian hör till däcken i testet som har störst mönsterdjup, men de flesta ligger runt 8 millimeter – så där finns inga egentliga skillnader att hänga upp resultaten på. Slitbanan på däcken är inte heller nämnvärt hårdare, något som mäts och redovisas med ett så kallat shore-tal. Alltså hur hårt eller mjukt gummit är.
Michelin Primacy 4 har minst mönsterdjup (i snitt mätt till 6,25 mm) av alla i testet, men någon extrem nackdel med detta ser vi inte här. Jämför med Goodyear som har 8,05 millimeters mönsterdjup, men ändå ”bara” presterar 73,0 km/h. Med andra ord, stirra dig inte blind på mönsterdjup. Det är inte där det sitter.
Nexen presterar sämst i testet, men 72,5 km/h är ändå ett bra resultat och just därför kommer långt ifrån hela poängskalan 1-10 att användas. De sämsta däcken är inte dåliga, de kan i stället klassas som minst bra.

Så går det till: Testet körs på en raksträcka med kontrollerad väta, vattendjupet är konstant nio millimeter och bilen är spårbunden för att köra i exakt samma spår varje gång. Ingångshastigheten är 60 km/h på tredje växeln, när testet påbörjas gasar vi fullt. Mätvärdena registreras under acceleration och vattenplaningen inträffar när drivhjulsgreppet går förlorat. Mätningen avbryts när de spinnande hjulen roterar 15 procent snabbare än bilens faktiska hastighet.
Hastigheten mäts dels på den frirullande bakaxeln och dels på det vattenplanande drivhjulet.

Testansvarig: Linus Pröjtz.

Test sommardäck 2020 02 Poäng vattenplaning

3. Våta vägar

Test sommardäck 2020 genre 03 våta vägar

I den här ronden tar vi ett samlingsgrepp på däckens prestationsnivå på vått. Vilka håller hela vägen, vilka tappar skärpan och i värsta fall – vilka gör bort sig helt och hållet? Normalt sett kan vi hitta billigare däck som presterar bra, men det är ytterst sällan som de presterar bra när vi testar på våta vägar. Dessutom, kom ihåg att ett däck kan ha en snabb varvtid men ett lägre betyg.
Hastighet är inte allt, långt ifrån faktiskt. Om kontroll och säkert beteende saknas så spelar hastigheten ingen roll – betyget blir lägre. Varvtiderna hos våra tio däck kan te sig extremt lika, men klockan berättar bara en liten del av sanningen.
I ljuset av vattenplaningstesterna så hade vi lite förväntningar på en del av däcken, kanske framför allt Kumho och Nokian som klarade sig bäst. Samtidigt vet vi sedan tidigare tester att det ena inte behöver hänga ihop med det andra och – överraskning! – samma sak inträffar även nu.
Kumho visar sig vara ett av däcken som presterar både högt och lågt, för det presterar en av de snabbare varvtiderna – men det sker med dålig balans och sämre kontroll. Däcket är svampigt och svårkört, men det greppar ut ur kurvorna och är inte nämnvärt påverkat vid körning rakt fram av den väta som vår testbana innebär.
För Nokian går det något bättre, men inte heller det finska däcket uppvisar klockrena prestanda på vått. Men egenskaperna är bättre än hos Kumho, som i sin tur är avsevärt mycket bättre än testets sämsta utmanare – Nexen. Där har ni ett riktigt uselt presterande däck med dåligt grepp, dålig balans och ett rakt igenom svårhanterat uppträdande. Ett bra mellaneuropeiskt dubbfritt vinterdäck presterar mycket bättre än det här. Så mjukt, sävligt och oberäkneligt är Nexen på våtbanan.
När vi byter till Michelin Primacy 4 och Pirelli P7 – det är som natt och dag jämfört med Nexen. Plötsligt blir bilen lättkörd, balanserad och med en helt annan greppnivå. Aldrig några sladdtendenser, bra styrrespons och med en eftersträvansvärd harmoni mellan sina egenskaper. Det är, kort och gott, så här riktigt väl presterande däck upplevs på vått underlag.

Så gör vi: Vi använder oss av en asfaltsbana med kontrollerad väta, det vill säga sprinklersystem, för att få till rätt repeterbarhet vid testerna. Underlaget är blött, men utan stående vatten. Precis som vid alla andra deltester så använder vi oss av ett referensdäck med jämna mellanrum för att se om och hur banan utvecklas under dagen. Det objektiva inslaget är varvtiden och det som presenteras i testet är ett snitt av tre varvtider. Den godtagbara förskjutningen dem emellan ligger på max ett par tiondels sekund och det är inte ovanligt att alla tre varvtiderna landar inom samma tiondel. Den subjektiva delen bygger på ett tiopunkters bedömningsunderlag där olika egenskaper graderas från 1-10. Detta är basen till de bedömningar som ni sedan läser i tidningen.

Testansvarig: Linus Pröjtz.

Test sommardäck 2020 03 Poäng våta vägar

4. Älgtest

Test sommardäck 2020 genre 04 älgtest

Vid en första anblick så kan resultaten i älgtestet verka följa liknande mönster. Visst, det skiljer från 72 till 76 km/h mellan sämsta och bästa däcket – men det är ju inte så mycket. Eller?
Vi ska säga det redan nu att skillnaden i hastighet innebär en riktigt stor skillnad. Glöm inte att alla tester är körda vid samma tillfälle, med samma bil och förare. Det är bara däcken som skiljer, så en differens på fyra km/h är en hel del. Men det är långt ifrån hela sanningen om resultaten. Låt mig ta Federal Evoluzion ST-1 som exempel, då det är däcket som klarar lägst hastighet av alla i testet. Men det är långt ifrån hela sanningen, något som blir tydligt när vi klipper in kommentaren från testförare Oskar Krügers protokoll:
– Ingen känsla i styrningen och bilen känns mycket mjukare. Den sladdar brett och är svår att hantera på gränsen.
Så uppträder ett riktigt dåligt däck. Kontrollen brister och med den försvinner din förmåga att få bilen att gå dit du vill utan problem. Här nämner vi också att Hankook sladdar brett, men klarar 73 km/h. Men på grund av det sladdbenägna uppträdandet ger vi det samma poäng som Federal.
Jämför gärna dessa resultat med älgtestets bäst presterande däck, Nokian Hakka Blue 2 som klarar 76 km/h – dessutom med ett rakt igen säkert beteende. Vi låter Oskar komma till tals igen.
– Nokian-däcket har bra skärpa som gör det lätt att hantera även på gränsen. När hastigheten blir för hög kommer ett bakvagnskast, men känslan av kontroll är ändå utpräglad. Inga överraskningar, inga svårigheter att ta hänsyn till.
Kom ihåg att detta älgtest skiljer sig radikalt gentemot älgtestet som ingår i Teknikens Världs normala biltestarverksamhet, här kör vi utan last och passagerare samt med däcktryck därefter.

Så går det till: Testet körs på torrt underlag på Björkvik Ring och är att beteckna som en panikartad undanmanöver för att se hur däcken arbetar vid sin absoluta greppgräns. Till skillnad från vårt vanliga älgtest så kör vi här utan både last och passagerare, ringtrycket som används är detsamma som biltillverkaren anger för testbilen. Vi använder vår gps-baserade testutrustning V-Box från Racelogic för att hålla reda på ingångsfarten och sedan är det testförarens uppgift att utvärdera uppträdandet. Se illustrationen för mer information om hur själva testbanan ser ut.

Testansvarig: Oskar Krüger.

Test sommardäck 2020 04 Poäng älgtest

5. Komfort

Test sommardäck 2020 genre 05 komfort

Michelin Primacy-familjen har alltid varit komfortabla däck och den senaste fjärde generationen, Primacy 4, stakar ut ny väg för konkurrenterna att följa. Det franska däcket är mest komfortabelt av alla genom att både erbjuda bäst stötdämpning och mest ljuddämpande egenskaper. En eftersträvansvärd kombination som Michelin lyckas bättre med än någon annan av testets tillverkare. Dessutom kombineras dessa egenskaper med absolut bäst styrkänsla och bäst riktningsstabilitet. Michelin Primacy 4 går rakt på vägen och det är konsekvent i hur det uppträder. En värdig vinnare av komfortronden.
Det svenska vägnätet är som ett smörgåsbord av intressanta inslag – för det mesta av negativ karaktär ska tilläggas. Potthål, spårighet och grov asfalt är bara tre av de inslag som har en massiv inverkan på hur komforten blir inne i din bil. Därför ställs det enorma krav på däcken som ska kunna hantera allt detta. Michelin har redan visat att det går att tämja allt detta och Pirelli P7 samt Goodyear EfficientGrip Performance 2 är inte långt efter, men dessvärre visar både Sunny och Kumho på hur stor spridningen faktiskt är bland de testade däcken. Kumho är svampigt och oprecist, det går inte rakt på vägen och styrresponsen är dålig. Vi får inte alls samma trygga styrrespons som hos Michelin eller Pirelli. Men ljudnivån är i alla fall respektabel hos Kumho. Vilket vi inte kan säga om Sunny, som bullrar mest hela tiden. Dessutom är Sunny känsligt även för små ojämnheter i vägen – redan vid till synes slätt underlag. Efter första körningen trodde vi att däcken var dåligt balanserade vid montering, men i stället visar sig två av däcken vara ovala vilket gav ytterligare negativa intryck rörande balansen.
Ett komfortabelt däck är skillnaden mellan en behaglig och en stötig, bullrig och allmänt jobbig bil att åka i. Så se till att prioritera komforten också.

Så går det till: Komfort är den enda delen av testet som är av rent subjektiv karaktär. Vi har försökt att bygga in objektiva mätvärden såsom ljudmätning, men utan att finna en godtagbar repeterbarhet i mätmetoden. Så i stället faller ansvaret helt på testföraren och passageraren att höra och känna de skillnader som finns. För att underlätta verksamheten så används referensdäcket flitigt även här och vi kör på vanliga svenska landsvägar. Vi är ensamma i branschen om att testa på dubbslitna svenska asfaltsvägar, vilket är långt ifrån den asfalt som branschen använder vid test inför däckmärkningen. Inget annat svenskt sommardäcktest än just Teknikens Världs testas på svenska vägar.
Bedömningsmallen bygger på en lista med tio punkter där varje punkt graderas 1-10 samt kommentarer till punkterna. Går däcket riktningsstabilt? Hur hanterar det stora och små ojämnheter? Hur mycket ljud genererar det på fin, medelgrov och grov asfalt? Där har ni några av de punkter som vi tar in i beräkningen när det gäller komfortbetyget.
Genvägen till ett framgångsrikt test är att kunna repetera sitt beteende, alltså att köra likadant alltid. Därför använder vi oss av farthållaren och det är samma testförare som har kört alla testerna sedan 2001. Vi kör på både asfalt och grus och vi försöker hitta så många olika typer av kvalité på underlaget som möjligt. Allt för att spegla den verklighet som du och däcken kommer att hamna i.

Testansvarig: Linus Pröjtz.

Test sommardäck 2020 05 Poäng komfort

6. Bränsleförbrukning

Test sommardäck 2020 genre 06 bränsleförbrukning

Att bygga lättrullande däck, som samtidigt behåller säkra prestanda, har de flesta gånger då vi tidigare testat visat sig vara synnerligen svårt – eller omöjligt. Värst var det när däcktillverkarnas program med lättrullande hjul drog igång för lite drygt tio år sedan. Det verkade bitvis helt omöjligt att kombinera bra prestanda på vått underlag med lågt rullmotstånd. Kompromissen blev alldeles för stor, vilket vi också uppmärksammade.
Sedan dess har utvecklingen gått framåt, men dessvärre är det fortfarande tydligt att den där kompromissen blir fel emellanåt. Vad som värre är – industrin vet om det när de släpper fram den typen av produkter i dag.
Biltillverkare efterfrågar lättrullande hjul för att klara nya utsläppskrav eller dylikt, så skuggan faller långt ifrån enbart på däckindustrin.
Just nu befinner sig motorindustrin i den största omställningen i modern tid när eldrift tar över allt mer och givetvis undrar vi hur skillnaden i rullmotstånd påverkar räckvidden. Blir det en kännbar skillnad, eller blir den mer bagatellartad?
I testerna ser vi att Goodyears nya EfficientGrip Performance 2 rullar lättast av alla tio däcken. I vår körning drar den bensindrivna testbilen 0,5503 l/mil med Goodyear-däcken monterade vilket kan jämföras med Kumho som rullar tyngst – då drar bilen 0,5874 l/mil. Skillnaden i förbrukning är 0,0371 l/mil vilket motsvarar 3,5 procent och det är mer än vad vi har blivit vana vid under de senare åren.
Sett över 3 000 mils körsträcka så motsvarar detta 111 liter större bränsleåtgång till en kostnad av 1 728 kr (15,53 kr/liter 95 oktan). Som ni förstår så är körningen i testmetoden inte särdeles bränslekrävande, så därför rekommenderar vi att du räknar på din egen förbrukning, det är intressant att se hur stor skillnaden kan bli.
Utgå från din årliga körsträcka, multiplicera detta med din snittförbrukning och sedan med ditt drivmedelspris (dagsnoteringar finns enkelt att hitta på internet). Vi utgår från att detta är kostnaden för det lättast rullande däcket, så nu kan du multiplicera kostnaden med 0,035 för att se hur mycket mer det tyngst rullande däcket hade kostat på din bil.
Eftersom vi inte har kört testet på en elbil så kommer följande uträkning att bli av rent teoretisk karaktär och vi använder oss av snittförbrukningen från ett tidigare test av Tesla Model 3 Dual Motor Long Range. Vår testförbrukning då blev 2,02 kWh per mil vilket skulle ge en räckvidd på 37,1 mil med bilens 75 kWh stora batteri. Vi utgår från att bilen rullade på det tyngst rullande däcket i testet och att vi sedan byter till Goodyear som rullar 3,5 procent lättare. Då skulle förbrukningen gå ner till 1,95 kWh/mil och räckvidden skulle förlängas med 1,4 mil till totalt 38,5 mil.
Vi vill även slå ett slag för vikten av rätt ringtryck i däcken, vilket är ett krav för att däcken ska prestera på topp, slitas rätt samt rulla med rätt motstånd. Vid ett tidigare utfört test med ett däck i storlek 195/65 R15 blev skillnaden i drivmedelsåtgång enligt följande, sett över 2 000 mils körsträcka där 2,0 är det rekommenderade ringtrycket som ska följas:
2,8 bar 22 liter lägre förbrukning
2,0 bar +/-0
1,5 bar 30 liter högre förbrukning

Så går det till: Testet körs på ett plant flygfält och testbilen är enda fordonet på banan under testerna. Banan är torr och vi väljer en dag med lite vind. För att säkerställa repeter­barheten så används referensdäcket flitigt även vid bränsletesterna.
Under testet mäter vi hur långt bilen går på 50 cl bränsle, utifrån resultatet räknar vi fram en uppgift för l/mil. Vi använder bränslemätaren Econen 2, som kopplas in mot bilens egna flödesmätare. Resultatet redovisas med en noggrannhet på en tiondels milliliter. Som i alla andra deltester lyder vi biltillverkarens rekommendation om ringtryck och vi kör fem kilometer (inklusive fyra kraftiga inbromsningar) från däckbytet innan mätningarna påbörjas, vilket innebär att däcken är korrekt uppvärmda. Testet körs i 70 km/h på treans växel och vi använder farthållaren. Vi klockar en varvtid för att se att vi kör lika snabbt hela tiden och vi kör i båda riktningar.

Testansvarig: Ruben Börjesson.

Test sommardäck 2020 06 Poäng bränsleförbrukning

Slutresultat

Här följer en summering av hur samtliga däck gjorde ifrån sig i alla delmoment samt totalsumman för respektive i kombination med ett utlåtande.

Klicka på bilden för att se den i full storlek.

Poäng och resultat test av sommardäck 2020

Nedan kan du ta del av testet i sin helhet med ännu fler bilder, utlåtanden, viktig information, tips, alla specifikationer och alla av oss uppmätta värden, samt så klart komplett betygsättning för respektive däck.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer