Test av vinterdäck 2020/2021

Is och snö, vått och torrt. Från sträng kyla i norr till vårliknande temperaturer i söder och, som under säsongen 2019-2020, ibland en helt snöfri säsong. Vinterdäcken ska klara av allt detta, men vilka däck ska man satsa på och vilka ska undvikas? Vårt test ger svaren.

Sveriges populäraste vinterdäcktest
Vi testar alla däck på svenska vägar, där du kör. Vi granskar och mäter för att du ska köra så säkert som möjligt i vinter, vi vet nämligen vilka däck som är bäst, och vilka du ska undvika. Testet innehåller följande däck:
  • Dubbdäck
  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Kumho WinterCraft ICE WI31+
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen Winguard Winspike WH62
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2
  • Nordiska dubbfria
  • Bridgestone Blizzak Ice
  • Continental ContiVikingContact 7
  • Goodyear Ultragrip Ice 2
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nexen Winguard IcePlus WH43
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Mellaneuropeiska dubbfria
  • Goodyear Ultragrip Performance+
  • Kumho Wintercraft WP71
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof
Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Vi ska börja med att ge er svart på vitt om vilket däck ni inte ska köpa inför årets vintersäsong – dubbade Continental IceContact 3 med ContiFlexStud vilket innebär från 17 tums storlek och uppåt.
Under våren 2020 skrev vi om Continentals problem med just de dubbade IceContact 3-däcken i tumstorlek från 17 och uppåt. Dessa byggdes med en ny typ av dubb, så kallad ContiFlexStud, där dubbens konventionella aluminiumkropp ersatts av gummi. Men dubben har visat sig ha svårt att sitta kvar i däcket och därför valde Continental att stoppa produktionen under våren som gick. Så, om du hittar Continental IceContact 3 med FlexStud ute på marknaden så ska du undvika det. Det finns en liten markering på däcksidan, en FlexStud-logotyp, som visar att däcket är utrustat just så.

Linus Pröjtz
Däckexpert

Linus Pröjtz

Testförare och reporter hos Teknikens Värld i drygt 20 år och ansvarig för våra däcktester sedan 2001. Har kört en del racing, men testar desto mer.

Continental Sverige uppger att berörda dimensioner kommer att erbjudas med aluminiumdubb i stället. Men då allt det här uppdagades under testets gång så har vi inte haft möjlighet att testa versionen med aluminiumdubb – det fanns inga däck tillgängliga. Dessutom innebär det att IceContact 3, som vann hela vinterdäcktestet 2019 med FlexStud (utan att tappa några dubbar), ströks från testet.
Bara några dagar senare fick vi nästa samtal om ett helt annat däck i testet, en av årets nyheter. Men på grund av corona valde tillverkaren att skjuta på marknadslanseringen ett år – så var nästa testdäck borta ur leken. Men bara lugn, vi har 16 däck kvar. Och vi har ett vinterdäcktest, vilket inte var självklart att genomföra under den gångna vintern och våren med reseförbud och karantänregler.

Ruben Börjesson
Däckexpert

Ruben Börjesson

Ruben har varit aktiv inom internationell motorsport, förarinstruerande samt biltestande under hela sitt liv. Extremt erfaren.

Till årets test har vi genomfört ett par stora förändringar. För det första är avdelningen Komfort delad i två underkategorier med varsitt betyg. Dels stöt- och ljudkomfort och dels stabilitet. Med andra ord kan ett däck nu få totalt 20 komfortpoäng mot tidigare 10. Detta har vi gjort av flera olika skäl, men främst för att dessa egenskaper påverkar dig varje gång du kör din bil – oavsett väglag. Dessutom märker vi i våra biltester hur stor påverkan positiva eller negativa prestanda i just dessa grenar har på hur bilarna upplevs på vägen.
För det andra kommer däck, som presterar uselt i något deltest, att straffas med ytterligare poängavdrag – vilket omöjliggör en testseger. Vår ambition är att premiera däck med jämn prestanda och det är tydligt – en testvinnare ska inte vara bäst på det mesta men uselt på något annat. Den kompromissen har dykt upp i däcktesterna under senare år, vilket kan vara rent ut sagt farligt. Just därför kommer alla däck som får betyget 1 (vid poängskala 1-10) eller 2 (vid poängskala 2-20) i något deltest att få 10 poängs avdrag. Om samma däck visar sig vara så dåligt i flera grenar – då blir det ännu mera minuspoäng.

Kalle Grundel
Däckexpert

Kalle Grundel

Fabriksförare i rally hos Ford, Lancia samt Peugeot i rallyns Grupp B på 1980-talet. Grupp A-världsmästare med Volkswagen Golf GTI 1984. Dessutom erfaren biltestare.

Årets test påbörjades i november 2019 då de första däcken kördes in, något som även du ska göra med dina nya vinterdäck. Förvisso finns det olika rekommendationer från olika tillverkare, men en tumregel är att köra lugnt de första 50 milen med nordiska dubbfria och under de första 100 milen med dubbdäcken. Att köra lugnt innebär inga rivstarter, inga hårda inbromsningar (om de inte absolut behövs vill säga!) och inga hårdare kurvtagningar. Framförallt är detta viktigt för dubbdäcken. Med en lugn inkörning får dubben möjlighet att sätta sig på bästa sätt i sitt dubbhål, vilket både ger bättre prestanda och längre livslängd. Med det sagt, ditt första steg mot rätt däck i vinter börjar här!

Samtliga däck är testade i dimension 225/50 R17.

1. Bromsegenskaper

Test vinterdäck 2020 1 bromsegenskaper

Foto: Patrik Lindgren

Två saker sticker ut direkt i bromstesterna. För det första visar sig Michelins nya nordiska dubbfria däck, X-Ice Snow, prestera bäst av alla däck. Förvisso med liten marginal, men det är tydligt att Michelin har jobbat åt rätt håll. Vi ser tydligt att isprestanda inte riktigt är lika bra som de bästa i testet – men ändå riktigt bra.
Vad vi dessutom ser, och som är riktigt positivt, är den jämnare prestandanivå som Michelin uppvisar. Att prestera på en nivå som ger fem poäng på vått kan tyckas vara ytterst mediokert, men för ett nordiskt dubbfritt är det bra. Bara Goodyear är bättre bland de nordiska dubbfria.

Det andra som sticker ut är att vi redan nu ser tre däck som kvalar ut sig från att kunna tävla om den totala testsegern genom att prestera riktigt uselt. De nordiska dubbfria däcken Bridgestone Blizzak Ice (nytt för i år) och Continental ContiVikingContact 7 har så pass mycket längre bromssträcka på vått underlag att de aldrig är i närheten av sina konkurrenter. Samtidigt ser vi att Continental är testets bäst bromsande däck på is och snudd på bäst på snö.
Med andra ord visar CVC 7-däcket precis det som vi vill undvika, att däcket får betala med våtprestanda för att bli grymt bra på is. Goodyears mellaneuropeiska underpresterar vid isbroms – även där blir det poängavdrag.

I övrigt är det ett väl samlat fält där Michelin visar sig ha gjort läxan bäst med alla sina tre däck i topp-7. Goodyear ligger med i toppen med sitt dubbade och nordiska dubbfria, men det mellaneuropeiska dubbfria landar i botten tillsammans med Kumho och Nexen. Och Nokian? Alla tre däck snyggt formerade några poäng från toppen. Dubbade Hakkapeliitta 9 visar upp en isprestanda som är bättre än vid förra testet tillsammans med bra avvägning mellan egenskaper för de olika underlagen.
Is- och snöprestanda får poäng utifrån skalan 20-0, medan vått och torrt bedöms utifrån en tiogradig skala där tio är högsta poäng. Detta för att vi värderar vinteregenskaperna högre. Is- och snötesterna är körda på testbanor med extrem tonvikt på repeterbara förhållanden. Våttesterna är körda på bana med kontrollerad väta och torrbromsningen är körd där vi kör den absoluta majoriteten av våra bromstester – Björkvik Ring.

Resultat vinterdäcktest 2020 1 bromsegenskaper

 

2. Vägegenskaper

Test vinterdäck 2020 2 vägegenskaper fördjupning

Foto: Patrik Lindgren

Bridgestone och Michelin står för de största nyheterna i årets test då bägge märkena har presenterat nya nordiska dubbfria däck inför 2020. Bridgestones nya utmanare heter Blizzak Ice och Michelins X-Ice Snow. Båda två visar sig klara vinterdelen av testet riktigt bra, vilket är ett fall framåt, framför allt för Bridgestone.
Den japanska däcktillverkarens nordiska dubbfria däck har under lång tid presterat alldeles för dåligt grepp oavsett underlag, men nya Blizzak Ice får det att fungera mycket bra på både is och snö – nästan i klass med de bästa i testet. Uppträdandet kännetecknas av bra grepp och bra balans, däcket är lättkört med en skönt säker och trygg inställning. Men dessvärre spricker det på vått, totalt. Här blir Bridgestone extremt känsligt för stående vatten och greppet är sämst i testet.
Skillnaden gentemot övriga testdäck, förutom Nexens nordiska dubbfria som uppträder liknande, är stor och därför får bägge dessa däck bottenbetyg på vått.

Michelin uppträder näst intill exemplariskt på is och snö och lyckas kombinera detta med i alla fall mediokert uppträdande på vått. Att kombinera is- och snögrepp med våtgrepp är svårt, det vet vi sedan tidigare. Ju mer isgrepp, desto mjukare brukar de nordiska dubbfria däcken vara. Vilket i sin tur inte fungerar på vått.
Det enda nordiska dubbfria som sticker ut är Goodyear, som klarar både is och snö tillsammans med vettiga våtprestanda.
Största utropstecknet i år står utan tvivel dubbade Nokian Hakkapeliitta 9 för. Vi har ofta kritiserat de finska dubbdäcken då greppet i stort sett aldrig nått upp till samma nivå som de bästa i testet – men i år går Hakkapeliitta 9 bäst av alla. Grepp och uppträdande på vått ligger i linje med övriga dubbade, men på is och snö sticker det finska däcket ut.
Här finns massor av grepp tillsammans med ett följsamt och förtroendeingivande beteende. Precis som vi vill ha det. Michelins dubbade och Continentals nordiska dubbfria når nästan upp till samma nivå, men bara nästan.

Vi tar ett helhetsgrepp kring däcken och testar dem på alla underlag. Bara för att det heter vinterdäck innebär det ju inte att däcken rullar på snö och is hela tiden, snarare tvärtom. Bortsett från Norrlands inland, där förhållanden brukar vara stabila, så bjuder vintervägarna i vårt avlånga land på alla typer av underlag. Kanske allra mest under en mild vinter som den senast passerade.
Alla däcken bedömts mot samma referens och med samma poängskala vilket innebär att alla resultaten är rakt jämförbara mot varandra – oavsett om det handlar om dubbat, nordiskt eller centraleuropeiskt dubbfritt.

Snö- och istesterna körs på avlysta banor, denna gång i Arvidsjaur strax söder om Polcirkeln i Sverige. Våttesterna körs på en asfaltsbana med kontrollerad väta i Gislaved, det vill säga att beläggningen bevattnas konstant. Vad vi vet är det en av få, kanske den enda, banan i världen där det är tillåtet att köra med dubbarna kvar i dubbdäcken.
Is- och snöprestanda får poäng utifrån skalan 20-0 medan barmarksegenskaperna bedöms utifrån en tiogradig skala. Detta för att vi värderar vinteregenskaperna högre.

Resultat vinterdäcktest 2020 2 vägegenskaper

Fördjupning: Vägegenskaper

Test vinterdäck 2020 2 vägegenskaper

Foto: Patrik Lindgren

Dubbat

  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Kumho WinterCraft ICE WI31+
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen Winguard Winspike WH62
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Is- och snöunderlag: Årets bästa dubbdäck på is heter Michelin X-Ice North. Detta blir tydligt gång efter gång när vi repeterar våra tester och receptet stavas grepp. I alla situationer och dessutom med reserver som gör att uppträdandet blir följsamt, smidigt och enkelt att hantera. Någon enstaka gång händer det att bakvagnen släpper lite av sitt grepp, men med Michelin X-Ice North är det alltid enkelt att hitta tillbaka till greppet – det finns fäste i alla situationer.
Nokian Hakkapeliitta 9 har haft svårt att prestera på is under de senaste åren, men till i år ser vi tydliga förbättringar. Nu presterar Nokian på nästan samma nivå som Michelin, det som skiljer är att greppet går förlorat lite snabbare när det väl händer. Nokian är inte fullt lika enkelt att hantera på gränsen, men det är fortfarande ett grymt väl presterande däck.
På snö övertygar Nokian ännu mer och blir vårt bästa däck i testet. Alltid grepp, bra följsamhet vilket gör däcket enkelt att köra på gränsen och bäst hanterbarhet. Michelin och Pirelli är snudd på lika bra.

Vått underlag: De dubbade däcken är generellt sett svampiga och erbjuder inte någon exakt känsla i reaktionerna på vått underlag. Nokian har historiskt sett hört till de svampigare däcken på marknaden, men nu märker vi något bättre skärpa. Samtidigt är det tydligt att just prestanda på våta vägar, eller bristen på, kännetecknar alla vinterdäck som har bra prestanda på is och snö.
Vi hittar inga utropstecken åt något håll bland de dubbade däcken utan konstaterar att det sävliga beteendet verkar vara här för att stanna. Styrresponsen är sämre och greppreserven är låg. Kumho bjuder dessutom på lättare bakvagnskast vilket aldrig är bra.

Nordiska dubbfria

  • Bridgestone Blizzak Ice
  • Continental ContiVikingContact 7
  • Goodyear Ultragrip Ice 2
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nexen Winguard IcePlus WH43
  • Nokian Hakkapeliitta R3

Is- och snöunderlag: Continental ContiVikingContact 7 fortsätter att imponera på is och snö, det tyska däcket har blivit en tydlig referenspunkt för övriga däcktillverkare att förhålla sig till. Greppet och uppträdandet på is är snudd på lika bra som de bästa dubbdäcken, men det märks inne i kurvorna på testbanan att greppreserven inte är fullt lika stor som hos dubbade Michelin X-Ice North. Likväl, ContiVikingContact 7 imponerar. Fast det gör även årets stora nyhet, nordiska dubbfria Michelin X-Ice Snow. Förvisso greppar Michelin inte fullt lika bra vid acceleration, men greppet i kurvorna är något bättre. Resultatet blir likvärdig varvtid runt testbanan som Continental och ett skönt uppträdande. På snö plockar Continental hem full pott och presterar därmed likvärdigt med dubbade Nokian Hakkapeliitta 9. Total säkerhet, massor av grepp och klockrena reaktioner. Med det sagt, alla nordiska dubbfria klarar snöunderlaget bra, skillnaderna är extremt små.

Vått underlag: Av totalt sex nordiska dubbfria däck så sticker tre ut på vått underlag. Ett positivt testresultat och två desto mer negativa. Vi börjar med Goodyear som presterar ett helt okej resultat, vilket för ett nordiskt dubbfritt däck är nästan otänkbart bra. Det märks att Goodyear har en fastare konstruktion och att däcket lyckas använda detta till sin fördel. Bra respons, hyfsat grepp och ett balanserat uppträdande. Förvisso långt ifrån de bästa mellaneuropeiska, men tack och lov ännu längre ifrån de sämst presterande däcken. Som heter Bridgestone Blizzak Ice och Nexen Winguard IcePlus WH43. Båda däcken är extremt svampiga i sitt uppträdande, de greppar extremt dåligt på våt väg och saknar i stort sett all form av skärpa.

Mellaneuropeiska dubbfria

  • Goodyear Ultragrip Performance+
  • Kumho Wintercraft WP71
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof

Is- och snöunderlag: Nokian är bästa mellaneuropeiska dubbfria däcket på is, men det är inte överdrivet bra för det. Prestandan är på sin höjd acceptabel, men Nokian lider av samma sak som i stort sett alla mellaneuropeiska dubbfria däck – när greppet går förlorat så försvinner det abrupt. Däcktypens hårdare konstruktion ger den effekten, här finns inte möjlighet till samma fina flexibilitet som hos exempelvis de mjukare nordiska dubbfria däcken. Hos de mellaneuropeiska känns det lite som att kliva över kanten till ett stup – när greppet försvinner, då försvinner allt. Michelin Alpin 6 erbjuder sämst greppreserver av alla däcken. Förvisso greppar det en del, men det räcker inte långt och det finns inga reserver att tala om.
På snö är prestandan på samma nivå för de flesta däcken och något högre, men det handlar om små skillnader. Och, återigen. Om du vill ha riktigt bra is- och snögrepp är det dubbat eller nordiskt dubbfritt som gäller.

Vått underlag: Goodyear var steget efter på is och snö, men är steget före på vått. Ultragrip Performance+ erbjuder näst intill sommardäcklikt uppträdande med rejäla greppreserver och en tydlig skärpa som ger mycket reaktion från små vridningar på ratten. Bakvagnen håller sitt spår, ett riktigt vinnaruppträdande. Nokian är nästan lika bra, men klarar inte av att behålla greppet i lika stor utsträckning. Dessutom är det lite mer känsligt för stående vatten på testbanan. Michelin har ytterligare något mindre greppnivå. Fortfarande riktigt bra, så stort är faktiskt steget upp till de mellaneuropeiska, men Michelin Alpin 6 har inte den där exakta känslan som Goodyear levererar. Kumho däremot tappar mark mot övriga tre genom att vara betydligt slappare i känslan. Accelerationsgreppet är bra vilket ger en bra varvtid, men tiden är av mindre vikt. Det sladdrigare uppträdandet gör Kumho till sämsta mellaneuropeiska på vått i testet.

3. Vattenplaning

Test vinterdäck 2020 3 vattenplaning

Foto: Patrik Lindgren

Resultatlistan från vattenplaningstesterna är som en lista med däcken indelade i sina respektive kategorier. De mellaneuropeiska dubbfria ligger i topp, därefter kommer de dubbade och i botten hittar vi de nordiska dubbfria. Ungefär som under tidigare års tester med andra ord.
Mellaneuropeiska däck är mycket hårdare i sin konstruktion och dessutom framtagna främst för vått och torrt samt slask. De nordiska dubbfria är mjuka för att kompensera avsaknaden av dubb och de dubbade är mitt emellan. Lite hårdare än nordiska för att ge stabilitet åt dubben.

Det finns däck som sticker ut och det är de som är intressanta. Allra mest Goodyears nordiska dubbfria som presterar klart bättre än alla sina konkurrenter i klassen och alla dubbdäck. Prestationsnivån ligger bara snäppet efter det sämsta mellaneuropeiska dubbfria däcket. Detta är ett resultat som sticker ut. Samtidigt ser vi att Bridgestones nya nordiska dubbfria, Blizzak Ice, placerar sig sist i vattenplaningstestet. När vi mäter mönstergummits hårdhet ser vi att Bridgestone har testets mjukaste gummi och Goodyears nordiska dubbfria har lika hård gummiblandning som märkets dubbdäck. Men skillnaden i hårdhet gentemot övriga konkurrenter i klassen är inte enorm, vi ser exempelvis att Continental ContiVikingContact 7 har nästan lika hårt mönstergummi – fast avsevärt sämre vattenplaningsegenskaper.

Om vi lyfter blicken och betraktar hela resultatlistan blir det tydligt att Goodyear är bättre än något annat märke vid vattenplaning. Alla deras däck är bäst i klassen och alla tre ligger i topp-6 med det dubbade som sämst presterande. Lärdomen är alltså att Goodyear prioriterar den här egenskapen högre än någon annan i testet, vilket inte är fel om vintrarna fortsätter att bli varmare. När vi knyter an till bromstesterna på is så kan vi även se att Goodyears nordiska dubbfria presterade något sämre på det underlaget, samtidigt som det var bäst av de nordiska på vått. En avvägning som ger jämna prestanda.
Ett bra vattenplanande däck klarar även slaskplaning bra. Vid de tester vi genomfört under årens lopp har resultaten visat sig vara samstämmiga. Samtidigt lärde vi oss också att det är sjukt svårt att få till en korrekt repeterbarhet vid slasktester. För dig som kör mest motorväg i södra delen av Sverige så kan ett mellaneuropeisk dubbfritt däck därför vara ett alternativ.

Testet körs på en raksträcka med kontrollerad väta, vattendjupet är konstant nio millimeter och bilen är spårbunden för att alla testdäcken ska gå i exakt samma spår. Mätvärdena registreras under acceleration och vattenplaningen inträffar när drivhjulsgreppet går förlorat. Mätningen avbryts när de spinnande hjulen roterar 15 procent snabbare än bilens faktiska hastighet.

Resultat vinterdäcktest 2020 3 vattenplaning

 

4. Älgtest

Test vinterdäck 2020 4 älgtest

Foto: Linus Pröjtz

Ni som har följt våra vinterdäcktester under längre tid vet att resultaten oftast följer ett mönster. De nordiska dubbfria brukar prestera si och de dubbade så. De mellaneuropeiska är bäst på vått och så vidare. Men frågan är om inte det där mönstret är på väg att förpassas till det förgångna. I alla fall vad gäller älgtestet.
Tidigare har alltid de mellaneuropeiska däcken varit bäst här, dessutom med marginal. Inget konstigt i det, de har haft en rakt igenom hårdare och mer sommardäckslik konstruktion. Samtidigt har de nordiska dubbfria bitit sig fast i resultatlistans bottendel då deras mjuka konstruktion gjort dem svampiga och obenägna att bygga samt behålla grepp på torrt underlag. De dubbade har skvalpat runt på mittfältet.

I år stämmer delar av detta, men mycket kastas omkull. Vi ser att Nokians mellaneuropeiska däck går bäst, men det delar grensegern med nordiska dubbfria Goodyear. Bägge däckens uppträdande bygger på mycket grepp, hyfsad styrrespons och framför allt – inga tendenser till bakvagnskast. I stort sett ett idealiskt uppträdande.

Vi har redan berört Goodyears hårdare mönstergummiblandning här i testet och med stor sannolikhet spelar den stor roll även här. Men det är inte bara Goodyears nordiska dubbfria som går bra, i stort sett alla förutom Nokian Hakkapeliitta R3 presterar bättre än väntat. Därför blir toppskiktet helt uppblandat mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska, något som hade varit helt oväntat bara för något år sedan. De dubbade däremot, de presterar på ungefär den nivån de alltid har presterat.
Men då de nordiska däcken flyttat gränserna så är det nu främst de dubbade däcken som utgör bottenskiktet i resultatlistan. Kumho är ett undantag, men där handlar det mer om alldeles för lite islag från dubben vilket vi även märker på isen. Kumho greppar liksom inte med sina dubbar.
Därför avslutar vi älgtestet med ett gammalt indianknep. För om du inte hör dubbarna när du kör, då slår de inte i underlaget – hur ska de då kunna greppa? Så ett visst dubbrassel är med andra ord positivt. Fast inte i älgtestet.

Resultat vinterdäcktest 2020 4 älgtest

 

5. Komfort och stabilitet

Test vinterdäck 2020 5 komfort och stabilitet

Foto: Patrik Lindgren

I år tar vi ett nytt grepp kring begreppet komfort och delar in det i två delar. Stöt- och ljudkomfort i ena delen och stabilitet i den andra. Detta innebär även två olika betyg och anledningen är enkel. Varje gång du kör din bil påverkas du av hur däcken presterar – i båda dessa grenar. Därför ska dessa kvaliteter, eller bristen på, märkas mer i totalbetyget.
Goodyears dubbfria däck, både det nordiska och det mellaneuropeiska, klarar sig bäst. Allra mest när det gäller stabilitet.
För det första går båda däcken rakt på vägen, vi slipper att småstyra med ratten för att hålla kursen rak. Detta ger ett behagligt lugn oavsett hur långt vi åker. För det andra har båda däcken en lugn styrning. Lugn styrning? Vad är det? Jo, när du kör in i en kurva väljer du ett rattutslag, däcket reagerar och tar bilen dit du vill – det vill säga att bilen följer kurvans radie utan bekymmer. Branschtermen för detta är linjäritet.
Men flera av de andra däcken bygger upp för mycket kraft när vi styr, vilket ger för snabba och kraftiga reaktioner. Effekten blir att bilen styr in för mycket i kurvan, föraren får släppa efter på styrningen för att kunna följa radien. Dessa däck kan inte följa förarens valda linje, de är inte linjära i sitt beteende.

Alla däck som har det här beteendet innebär att föraren får sitta och styra fram och tillbaka, fram och tillbaka när vi är inne i kurvan. Såga med ratten kan man kalla det. Inte bra, inte stabilt. Nordiska dubbfria Bridgestone Blizzak Ice är ett exempel på detta beteende. Styrningen reagerar för snabbt vid rattutslag, kraften skickar bilen in mot kurvan samtidigt som bakvagnen överbelastas. Det finns ingen balans i uppträdandet.
När det kommer till stöt- och ljudkomfort så är Michelins nordiska dubbfria X-Ice Snow bäst och intressant nog presterar även dubbade Michelin X-Ice North förbluffande bra. Låga ljudnivåer även när vägen blir sämre kombinerat med bra stötdämpning över både mindre och större ojämnheter ger höga betyg.
Vi ser även att dubbade Kumho gör ett riktigt bra resultat, bland annat genom att ha överraskande låg ljudnivå. Men i det här fallet beror det på att den dubb som inte hörs – den fungerar inte. Vilket stämmer på Kumho, isprestandan är riktigt dålig.

Så går det till: Komfort och stabilitet är de enda delarna av testet som är av rent subjektiv karaktär. Vi har försökt att bygga in objektiva mätvärden såsom ljudmätning, men utan att finna en godtagbar repeterbarhet i mätmetoden. Så i stället faller ansvaret helt på testföraren att höra och känna de skillnader som finns. För att underlätta verksamheten så används referensdäcket flitigt och vi kör på vanliga landsvägar – samma slinga för alla däck. Bedömningsmallen bygger på en lista med tretton punkter där varje punkt graderas 1-10 samt kommentarer till punkterna. Vi är alltid två i testbilen. Komfortdelen handlar om hur bra däcket stötdämpar samt hur mycket eller lite ljud det alstrar. Stabilitetsdelen handlar om hur lugnt däcket går på vägen vid körning rakt fram samt hur det uppträder när vi svänger, hur mycket krafter som byggs upp i däcket och om det är lugnt och följsamt eller ryckigt och svårkontrollerat i normala hastigheter.

Genvägen till ett framgångsrikt test är att kunna repetera sitt beteende, alltså att köra likadant alltid. Därför använder vi oss av farthållaren och det är samma testförare som har kört alla testerna sedan 2001. Vi kör på svensk dubbsliten asfalt och vi försöker hitta så många olika typer av kvalité på underlaget som möjligt med allt från helt slätt till potthål, skarvar och andra märkligheter – som vi svenska bilister drabbas av mest hela tiden.

Resultat vinterdäcktest 2020 5 komfort och stabilitet

 

6. Rullmotstånd

Test vinterdäck 2020 6 rullmotstånd

Foto: Patrik Lindgren

Det skiljer sju procent i bränsleförbrukning mellan lättast rullande nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 och tyngst rullande mellaneuropeiska dubbfria Michelin Alpin 6. Sju procent, bara för att hålla däcket rullande i samma hastighet.
Det är en stor skillnad, faktiskt långt större än under 2019 års vinterdäcktest då skillnaden mellan bäst och sämst landade på knappt fem procent. Då Nokians nivå är i stort sett jämförbar med tidigare mätningar väljer vi att sänka betyget till lägsta möjliga för Michelin.

Testmetodens statiska hastighet ger en låg bränsleförbrukning, men icke desto mindre märks skillnaderna. Nokian har sedan länge etablerat sig som bäst i branschen på att bygga lättrullande däck. Den finska tillverkaren har lång och bred erfarenhet av detta vilket visar sig i testet då deras nordiska dubbfria rullar lättast av alla och deras dubbade rullar lättast i klassen. Även Goodyear gör ett gott jobb och ligger nära Nokian i prestation med två av däcken och deras mellaneuropeiska rullar lättast i klassen.

Tidigare år har vi ofta sett de dubbade däcken i botten av resultattabellen, men i år har de mellaneuropeiska tagit över den placeringen. Men vad innebär egentligen skillnaden mellan de båda ytterligheterna lättrullande Nokian och tungrullande Michelin? Med en förmodad livslängd på 3 000 mil innebär skillnaden på sju procent, med den förbrukningen vi får fram i testet (som är låg, då testet körs i 70 km/h), en ökad drivmedelsåtgång med 126,3 liter. Med dagens bränslepris skulle det innebära en merkostnad för Michelin på i runda slängar 1 784 kronor med dagens bränslepris (dagsnotering 95-oktanig bensin i Sverige 14,13 kr). När vi jämför Michelin med lättast rullande mellaneuropeiska Goodyear så blir skillnaden 47,4 liter över 3 000 mil vilket innebär en merkostnad på 670 kronor.
Skillnaden i rullmotstånd på sju procent kan du applicera på din egen snittförbrukning – oavsett om din bil drivs av bensin, diesel, etanol, biogas eller el. Ett tungrullande däck innebär även kortare räckvidd.

Genom att koppla in oss på bilens datasystem och läsa av bränsleflödet mäter vi hur långt vi kommer på en given mängd bränsle där det räknas som mest – på vägen. Inte i en valsmaskin i ett labb där dubbarna dragits ur för att inte skada utrustningen utan monterat på bilen. Vi kör i statisk hastighet och vi håller koll på tiden så att hastigheten är densamma över sträckan – för alla däck.
Mätningen utförs på torr barmark, då får vi korrekt repeterbarhet. Vi utför testerna i en kontrollerad miljö och enligt samma mönster hela tiden, vilket innebär att vi håller till på ett flygfält. Vi använder referensdäck flitigt, liksom markörer längs sträckan för att kurvradier och dylikt ska bli så lika som möjligt vid varje deltest. Vi kör under dagar med lite vind och vi åker lika långt åt bägge håll för att i möjligaste mån ta bort vindpåverkan. Liksom i alla andra deltester jämförs däcken mot varandra oavsett klasstillhörighet.

Resultat vinterdäcktest 2020 6 rullmotstånd

 

Slutresultat

Här följer en summering av hur samtliga däck gjorde ifrån sig i alla delmoment samt totalsumman för respektive i kombination med ett utlåtande.

Klicka på bilden för att se den i full storlek.

Slutresultat vinterdäcktest 2020

Sammanfattning:
Uppfriskade testresultat

Goodyear Ultragrip Ice 2 vinner hela vinterdäcktestet, dessutom med en hälsosam marginal. Med andra ord har vi ett nordiskt dubbfritt som segrare, vilket är första gången på länge. Men vi är inte överdrivet överraskade. För i just det nordiska segmentet har vi sett stora utvecklingssteg och ingen har lyckats göra det bättre än Goodyear.

Visst finns det däck som har bättre prestanda på framför allt is, men inget annat däck kommer i närheten av att kunna leverera samma fina omfattande prestandanivå. Goodyear lyckas kombinera bra is- och snöegenskaper med vettigt uppträdande på vått, klockrent resultat i älgtestet och testets bästa komfort och stabilitet. Lägg därtill att Ultragrip Ice 2 är ett av testets mer lättrullande däck. Med andra ord, här finns inga svagheter.
Där många andra siktade mot extremt bra is- och snöprestanda, där förstod Goodyear vikten av att prioritera allomfattande prestanda. Och det, kära läsare, är det mest uppfriskande testresultatet på mycket länge.

Men det är långt fler som har svagheterna. De som inte lyckas kombinera bra is- och snöprestanda med vettigt uppträdande på vått.
De bägge nordiska dubbfria däcken Bridgestone Blizzak Ice och Continental ContiVikingContact 7 chockade oss med klart sämre bromsprestanda på vått – än alla andra. De var i en klass för sig själva längst bak och just därför fick de bottenbetyget och därmed poängavdrag i slutet. Allomfattande prestanda var inte med på agendan för dessa bägge, något de dessvärre inte var ensamma om.
Bridgestone uppvisade även testets sämsta stabilitet, något som påverkar bilens uppträdande mer eller mindre hela tiden. Bland dubbdäcken lyckas Michelin X-Ice North 4 bäst, men det får bland annat stryk av Michelins nya nordiska dubbfria!

Nedan kan du ta del av testet i sin helhet med ännu information, utlåtanden, viktiga tips, alla specifikationer och alla av oss uppmätta värden, samt så klart komplett betygsättning för respektive däck.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer