Foto: Patrik Lindgren

Begagnad Alfa Romeo Stelvio 2017-

Någon gång ska man våga: köpa sig en italiensk bil. Stelvio konkurrerar med de tyska premiumsuvarna och särskiljer sig med sina extremt sportiga ambitioner för att vara en suv i mellanklassen. Och begagnatpriserna är ibland lägre än för tysken.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Redan när man läser bilens namn förstår man att den särskiljer sig gentemot sina konkurrenter. Stelvio! Precis som bergspasset. Konkurrenterna heter BMW X3, Audi Q5 och Volvo XC60, har ni hört något så knastertorrt?
Stelvio kom sent till suv-festen, innan 2017 saknade Alfa Romeo helt en suv i utbudet så det gällde att differentiera sig. Italienarna bestämde sig för att lägga allt krut på körglädje. Det ska nämnas direkt, Stelvio är en vattendelare. Bilen är extremt direktstyrd och kräver tillvänjning, det är lätt hänt att man svänger för mycket med ratten inför kurvor.

Ratten har enorma växlingspaddlar. Styrningen är lätt och blixtsnabb, på motorväg faktiskt för lätt. Var beredd på att få sitta och passa med ratten. Men det är klart, på bana? Ja, då väljer man nog Stelvio, men hur ofta sker det? Mer troligt kurvig landsväg.
Fjädringen är hårt satt och gör bilen stötig. Är man snäll tillskriver man fastheten Stelvios kompromisslösa sportighet, men det finns andra suvar med sportambitioner som sväljer ojämnheter bättre.

Foto: Patrik Lindgren

Stelvio baseras på FCA:s bakhjulsdrivna bottenplatta Giorgio men Stelvio finns endast med Q4-fyrhjulsdrift. Systemet kan som mest skicka 50 procent av kraften till framhjulsparet, och funktionen är inget att klaga på, även om den är aningen seg när kraften fördelas i sidled.

Den starkare bensinmotorn på 280 hästkrafter är den som sålt mest, våra svenska alfisti verkar således prioritera körglädjen. Inget dumt val men var medveten om att den ryter en hel del under huven, även i sitt svagare utförande med 200 hästkrafter. Den 2,2 liters starka dieselmotorn på antingen 190 eller 210 hästkrafter är då lugnare i sitt temperament. En italienare skulle kalla den opersonlig, vi svenskar normal.

1 av 3: Infotainmentsystemet styrs med ratt i mittkonsolen likt BMW. Detaljnivån är det si och så med. Foto: Patrik Lindgren
2 av 3: Ingen pekskärm på Stelvio för tidiga årsmodeller. Foto: Patrik Lindgren
3 av 3: Startknappen kaxigt placerad på ratten, som värsta Ferrarin. Foto: Patrik Lindgren

En del återkallelser har skett de senaste åren, bland annat har fel i farthållarens mjukvara upptäckts på bilar tillverkade mellan 2016-2019 som kan få bilen att accelerera oväntat. Se till att den bil du är spekulant på återkallats eller servats korrekt.
Andra återkallelser: dåligt monterad kylarslang. Generatorkabel av undermålig kvalitet har bytts som kortslöt bilen och i värsta fall kunde orsaka brand i motorutrymmet. Vattenläckage in i bilens elektronik. En upprepning: se till att serviceboken är korrekt ifylld.

Flexibelt Alfa, bättre än Volvo! Vi uppskattar fällbar mittrad, bra när man slänger in lagg och snöbräda. Foto: Patrik Lindgren

Baksätet är bekvämt för två personer, tre i nödfall. Framför allt går det fälla enligt 40/20/40-princip och är således mer flexibelt än till exempel det i Volvo XC60.

Begagnatpriserna spretar en del, delvis på grund av de olika utrustningsnivåerna i stigande ordning: Veloce, Super, Ti och Sprint. Räkna med ca 320 000 kronor för en tre år gammal Stelvio 280 hästkrafter. En begagnad BMW X3 från samma år kostar oftast 30-40 000 kronor mer, och då med svagare motor. Möjligen inte fullt lika körglad alltså. Men BMW X3 och Audi Q5 har bättre detaljkänsla interiört, en komfortablare gång och ett mer tilltalande infotainmentsystem. Stelvio saknade fram till 2020 pekskärm till exempel.

Stelvio går plant mellan konerna och är oerhört direktstyrd. Antisladdsystemet arbetar effektivt utan att märkas. 77 km/h imponerar. Foto: Glenn Lindberg

Vill man ha extra allt väljer man givetvis dyra Stelvio Quadrifoglio med 510 hästkrafter. Välj bara inte svagaste dieselmotorn. Visst, inget fel med den. Men man köper Stelvio för körglädjen, så varför då inte unna sig den starkare bensinmotorn?

För ännu mer fördjupning i begagnad Alfa Romeo Stelvio kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2023-beg-Alfa-Romeo-Stelvio-2017-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!