Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Begagnad Audi Q2 2016-

Det tog några år innan tillverkarna förstod att kunderna ville ha små suvar. Audi Q2 är liten men naggande god , dessutom modernt uppkopplad – och en av få fyrhjulsdrivna småbilar på begagnatmarknaden.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Småsyskon vet man ju hur de blir. Slarviga, charmiga, äventyrliga – inte konstigt att vi gillar dem! Som Audi Q2. Åtskilligt mindre än Audi Q5 och Q3. Med en längd på 4,19 meter är den mindre än Volkswagen Golf. Det gör den behändig i stadstrafik, och det är kanske den biotopen den passar bäst i, suv-designen till trots. Karossen är 1,51 meter hög, så särskilt mycket ”command-view” erbjuds inte, även om man sitter något högre än i närbesläktade Audi A3. 

Den nätta karossen och låga tyngdpunkten gör att Q2 inte alls dras med typiska suv-inspirerade köregenskaper. Tvärtom, karossen kränger inte mycket alls och bilen känns kvick och reaktiv. Till stor del beror det på styrningen. Som standard utrustas Q2 med progressiv styrning med endast två rattvarv mellan ändlägena. Progressivitet gör att styrningen inte är nervös i mittläget, däremot ökar styrutslagen när vi närmar oss ändlägena. Adaptiva stötdämpare gör inte upplevelsen sämre.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Eftersom Q2 debuterade så sent som 2016 finns en del del moderna finesser. Som tillval såldes den digitala bildskärmen framför ratten, ”Audi Virtual Cockpit”. Samma bildskärmslösning som då hade lanserats i storasyskonen A4, TT och R8. Q2 var alltså tidig med bildskärmslösningen. Även head up-display finns.

Connectivitypaket gör att du kan spegla utvalda appar från din telefon direkt i bilens bildskärm. Audi Q2 känns med andra ord inte som en särskilt dammig bilmodell. Den erbjuder det mesta av de nya uppkopplingsmöjligheter som har lanserats de senaste åren.

1 av 4: Förarmiljön känns igen från Audi A3. Audi Q2 var en av de första modellerna som gick att få med ”virtual cockpit”. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Ett flertal bensin- och ­dieselmotorer har passerat revy i Q2. Instegsmodellen Q2 30 TFSI har en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor på 116 hästkrafter. De två större bensinalternativen är Q2 35 TFSI på 1,4 liter och 150 hästkrafter samt Q2 40 TFSI Quattro med tvålitersmotor på 190 hästkrafter. Sistnämnda har fyrhjulsdrift och automatlåda som standard.

På dieselsidan hittar vi tre modeller, Q2 30 TDI på 1,6 liter och 116 hk och Q2 35 TDI quattro på 2,0 liter och 150/190 ­hästkrafter. Tvålitersdieseln går att få med fyrhjulsdrift, och är standard på toppversionen. Beteckningarna som nämns lanserades 2018, de första åren hade de olika Q2-versionerna namn efter cylindervolym.

1 av 2: Lastutrymmet tar 405-1 050 liter, ungefär som i Audi A3. Fyrhjulsdrivna modeller saknar sänkbart golv. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Det är upp till 3 000 mil mellan servicetillfällena, men högst ett år. Servicekostnaden blir hög. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Dieselmodellerna betraktas i dag som något mindre eftertraktade på begagnatmarknaden, speciellt i den här storleksklassen. Men än så länge finns inga hindrande miljözoner för dem. Det som sänker efterfrågan är mest oron för framtida pålagor och miljöhänsyn. Dieselmotorerna har högre NOX-utsläpp än bensinbilar, det gäller även dieselbilar från sent 2010-tal.

Kör du långt är dieselmodellerna att föredra på grund av den låga bränsleförbrukningen och låga koldioxidutsläpp. Du bör kunna närma dig halvlitern per mil i blandad körning. Fyrhjulsdrift adderar vikt och några centiliter extra i förbrukning samt kostar mer i skatt.

Maxhastighet: 68 km/h. Extrem bromsverkan genom älgtestet, låser vänster framhjul redan vid 65 km/h. Vid 68 km/h kanar den rakt fram. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

På bensinsidan är de fyrcylindriga motorerna att föredra. Prestanda räcker väl till och med den stora tvålitersmotorn på 190 hästkrafter känns Q2 nästan övermotoriserad med en acceleration 0-100 km/h på under sju sekunder.

Vanligast kombination på begagnatmarknaden är 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter, automatlåda (dubbelkopplingslåda) och framhjulsdrift. En ”lagom” ­variant som torde tilltala majoriteten av begagnatköparna. Det säljs även en elektrisk version, Q2 e-tron, men än så länge bara i Kina. Sammantaget är Audi Q2 en trevlig bil i lagom storlek och modernt utrustad. Men relativt dyr som begagnad.

För ännu mer fördjupning i begagnad Audi Q2 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2024-beg-Audi-Q2-2016-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!