Foto: Glenn Lindberg

Begagnad Audi Q5 2017-

Andra generationen Audi Q5 fick inte bara en ny kaross och modern infotainment-kapacitet 2017. En helt ny fabrik byggdes i Mexiko för Q5-produktionen. När den kom visade den framfötterna i Teknikens Världs älgtest och vann som ny testet mot både Mercedes GLC och volvo XC60. Nu kan du få den för nästan halva priset – ett fynd i suv-klassen.

Är du ute efter en praktisk suv i mellanklassen, med bra fyrhjulsdrift, lagom stor och snål diesel? Då är senaste Audi Q5 något att titta närmare på. Bilen lanserades 2017. På sedvanligt Audi-vis är det inte helt lätt att se skillnad mellan första och andra generationen. Lättast tar du det på grillen som på den nya generationen blev tydligare sexkantig och går ihop med strålkastarna.

Men det var inte därför gamla Q5-ägare bytte in sin gamla mot en ny Q5. Under skalet är den nya Q5-versionen ordentligt uppdaterad. Ganska onödiga funktioner som interiörbelysning i 30 olika kulörer blandas med mer användbara saker som trådlös telefonladdning, spegling av din smarta telefon i bilens bildskärm. Farthållare med avståndsradar är också tillval, och den finns också med "Traffic Jam Assist" som tar hand om kökörning på motorväg helt själv. Som tillval fanns "virtual cockpit" vilket betyder att hela huvudinstrumentet är en enda stor bildskärm.

Foto: Glenn Lindberg

Luftfjädring är ett ganska ovanligt tillval som kan vara praktiskt om du lastar mycket eller kör i dålig terräng. Luftfjädringen håller nämligen bilens nivå konstant oavsett hur tungt du lastar den och kan dessutom höja chassit 45 millimeter. Många av finesserna är alltså tillval och det krävs att du jämför olika alternativ noga innan du slår till. Den bilen som är billigast kanske saknar en hel del av finesserna som gör bilen modern, säker och attraktiv.

Sober inredning. Nu finns det möjlighet att ladda luren trådlöst och spegla apparna. Dock ej medelst pekskärm. Foto: Glenn Lindberg

Förutom den tekniska uppdateringen är den nya Q5-generationen rymligare än den första generationen.

Tre motorer såldes från början i Sverige. En tvåliters bensinmotor på 252 hästkrafter och två dieselmotorer, en V6 och en tvåliters. Den sistnämnda på 190 hästkrafter är med råge den mest sålda. Den kombineras med sjuväxlad S-tronic automatlåda, dubbelkopplingslådan. Till skillnad från den föregående generationen som hade ett permanent quattro-system har den nya Q5-modellen fyrhjulsdriftssystemet som Audi kallar "Ultra". Normalt sett är bilen framhjulsdriven, men vid behov så griper fyrhjulsdriften in.

1 av 2: Rymlig men hårda stolar. Plus för tredelat ryggstöd som är guld värt för skidåkare. Foto: Glenn Lindberg
2 av 2: Mittplatsen har ett separat, fällbart ryggstöd och ger inte mycket komfort. Foto: Glenn Lindberg

Enligt Audi är den nya Q5-versionen åtta centiliter snålare per mil jämfört med den förra modellen. Dels är den nya fyrhjulsdriften snålare, dels har den nya modellen bantats ned ordentligt, hela 90 kilo.

Förutom de vanliga versionerna finns det även en sportmodell som heter SQ5. Sällsynt, stark och dyr, även som begagnad.

Med 550 liters volym är Q5 familjerymlig. Foto: Glenn Lindberg

Vårt tips är att leta efter en Q5 2,0 TDI quattro S tronic med den utrustningen du vill ha. Den beprövade tvålitersdieseln är en av de bästa moterna på marknaden. Tyst, stark och dessutom sparsam med dropparna. Den större V6-dieseln ger inte så mycket mer kraft att du märker skillnaden i vardaglig körning. Den är dessutom så sällsynt att den knappast lär komma upp på din radar när du söker efter en Q5. Möjligen kan V6-diesel vara motiverad om du ständigt drar ett tungt släp, vridmomentet är högre jämfört med den fyrcylindriga dieseln.

Audi presterar ovanligt bra, i synnerhet med tanke på karosstyp och däckbestyckning. 80 km/h i älgtestet är imponerande. Foto: Glenn Lindberg

Skattemässigt straffar inte V6-motorn ut sig. Den kostar cirka 3 500 kronor per år i skatt, medan tvåliters-dieseln kostar omkring 2 400 kronor per år. Det man ska se upp med är bilarna som registrerades efter första juli 2018 och är malus-skattade. Då kostar skatten för tvålitersdieseln omkring 6 700 kronor per år de första tre åren efter registreringen.

För ännu mer fördjupning i begagnad Audi Q5 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2015-beg-audi-q5-2017-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!