BMW 5-serie Touring är en bil som många suktar efter, inte minst som begagnad. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Begagnad BMW 5-serie 2017- (G30, G31)

Sedan 1972 har BMW:s 5-serie hängt med och när dagens generation anlände till 2017 hade det sålts över åtta miljoner exemplar av föregångaren. Jämte 3-serie är detta en verklig kassako för BMW men hur står den sig egentligen på begagnatmarknaden?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Generation G30, den sjunde i ordningen, är både större, lättare och lyxigare än förr. Designmässigt hände det inte särskilt mycket från föregångaren men trots det ser den direkt lite modernare ut. Under skalet sitter en hel del nya funktioner och du som är i behov av fyrhjulsdrift kan glädjas åt att det finns i kombination med samtliga motorer.

5-serie är en bil som alltid har premierat körglädje och dagens femma är inget undantag, men samtidigt är den mer bekväm än sina föregångare. Med en bättre ljudisolerad kupé, bättre fjädringskomfort och överlag en mer förfinad helhet är den en trevlig kompanjon också på längre resor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Grundnivån hos 5-serie är hög, även om du skulle köpa en bil utan en massa dyr extrautrustning så har du det mesta du kan tänkas vilja ha. Detta är också en av anledningarna till att priset för 5-serie står högt även som begagnad. Det finns ett flertal olika stolsalternativ där alla är riktigt komfortabla och omslutande med bra stöd. Men M-stolarna som är de mest sportigt orienterade kan kännas lite trånga för vissa kroppstyper.

5-serie Touring tillhör de som lastar mest i segmentet med 570-1 700 liter plus att den även har den smarta 40/20/40-delningen av baksätet vilket bland annat kan rädda dig från att använda takbox på skidsemestern.

1 av 2: Förarstol i världsklass och många tekniska hjälpmedel är vad 520d har att locka med. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Kupén i 5-serie är ombonad, fluffig och rymlig. Fram finns mängder av justeringsmöjligheter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

I Sverige är det framför allt Touring-versionen ihop med drivlinan 520d som har sålt bra och är därmed den vanligaste kombinationen på begagnatmarknaden. Även xDrive, fyrhjulsdrift, är vanlig vilket är bra för det är just denna kombination du vill ha. Visst är treliterssexan i 530d med 265 hästkrafter en mycket trevlig bekantskap men tvålitersfyran i 520d, med 190 hästkrafter, räcker gott och väl för de flesta. Samarbetet med den åttaväxlade automatlådan är klockren.

Den angivna snittförbrukningen om 0,50 liter per mil är dock lite för bra för att vara sann och du bör räkna med strax under 0,70 liter per mil för en mer rättvisande siffra. Med fyrhjulsdrift blir det ytterligare lite till.

 

1 av 2: Tredelat baksäte ger mångsidighet vid last. Fyra rejäla lastöglor i metall. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: 520d är mest populär i Sverige. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

5-serie har inte varit problemfri och exemplar tillverkade under olika perioder har återkallats. Bilar tillverkade februari-maj 2017 har haft problem med EGR-ventiler, maj-juni 2018 har problem med vevaxelsensor som kan behöva bytas, maj 2017 kan bromsljuset låsa sig och lysa hela tiden och augusti 2017 finns bilar med en komponent till styrningen som kan påverka styrutslaget och behöva ersättas.

Det mest omfattande problemet rör bilar tillverkade juli 2018-maj 2019 där ett vevhuslager kan fela och resultera i att motorn behöver bytas. Januari-september 2017 finns bilar som har problem med låsmekanismen till säkerhetsbältet.

Mjuk i fjädringen men ytterhjulen biter sig fast och ger ett tryggt beteende. Touring-versionen klarar 71 km/h. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

BMW 5-serie generation G30/G31 (internbeteckningarna för sedan/kombi) är en bil som bjuder på hög komfort, bra utrymmen och det finns en uppsjö av drivlinor som passar de flesta behov. För bästa komfort bör du undvika att köpa en 5-serie utrustad med M-sport-paketet då fjädringen är i stötigaste laget. Om du ändå vill ha M-paketet bör du åtminstone leta rätt på en bil med adaptiv M-fjädring där en viss valmöjlighet gällande komfort finns.

För ännu mer fördjupning i begagnad BMW 5-serie kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2101-beg-BMW-5-serie-G30-G31-2017-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!