Generation G30, den sjunde i ordningen, är både större, lättare och lyxigare än förr. Designmässigt hände det inte särskilt mycket från föregångaren men trots det ser den direkt lite modernare ut. Under skalet sitter en hel del nya funktioner och du som är i behov av fyrhjulsdrift kan glädjas åt att det finns i kombination med samtliga motorer.
5-serie är en bil som alltid har premierat körglädje och dagens femma är inget undantag, men samtidigt är den mer bekväm än sina föregångare. Med en bättre ljudisolerad kupé, bättre fjädringskomfort och överlag en mer förfinad helhet är den en trevlig kompanjon också på längre resor.
Grundnivån hos 5-serie är hög, även om du skulle köpa en bil utan en massa dyr extrautrustning så har du det mesta du kan tänkas vilja ha. Detta är också en av anledningarna till att priset för 5-serie står högt även som begagnad. Det finns ett flertal olika stolsalternativ där alla är riktigt komfortabla och omslutande med bra stöd. Men M-stolarna som är de mest sportigt orienterade kan kännas lite trånga för vissa kroppstyper.
5-serie Touring tillhör de som lastar mest i segmentet med 570-1 700 liter plus att den även har den smarta 40/20/40-delningen av baksätet vilket bland annat kan rädda dig från att använda takbox på skidsemestern.
I Sverige är det framför allt Touring-versionen ihop med drivlinan 520d som har sålt bra och är därmed den vanligaste kombinationen på begagnatmarknaden. Även xDrive, fyrhjulsdrift, är vanlig vilket är bra för det är just denna kombination du vill ha. Visst är treliterssexan i 530d med 265 hästkrafter en mycket trevlig bekantskap men tvålitersfyran i 520d, med 190 hästkrafter, räcker gott och väl för de flesta. Samarbetet med den åttaväxlade automatlådan är klockren.
Den angivna snittförbrukningen om 0,50 liter per mil är dock lite för bra för att vara sann och du bör räkna med strax under 0,70 liter per mil för en mer rättvisande siffra. Med fyrhjulsdrift blir det ytterligare lite till.
5-serie har inte varit problemfri och exemplar tillverkade under olika perioder har återkallats. Bilar tillverkade februari-maj 2017 har haft problem med EGR-ventiler, maj-juni 2018 har problem med vevaxelsensor som kan behöva bytas, maj 2017 kan bromsljuset låsa sig och lysa hela tiden och augusti 2017 finns bilar med en komponent till styrningen som kan påverka styrutslaget och behöva ersättas.
Det mest omfattande problemet rör bilar tillverkade juli 2018-maj 2019 där ett vevhuslager kan fela och resultera i att motorn behöver bytas. Januari-september 2017 finns bilar som har problem med låsmekanismen till säkerhetsbältet.
BMW 5-serie generation G30/G31 (internbeteckningarna för sedan/kombi) är en bil som bjuder på hög komfort, bra utrymmen och det finns en uppsjö av drivlinor som passar de flesta behov. För bästa komfort bör du undvika att köpa en 5-serie utrustad med M-sport-paketet då fjädringen är i stötigaste laget. Om du ändå vill ha M-paketet bör du åtminstone leta rätt på en bil med adaptiv M-fjädring där en viss valmöjlighet gällande komfort finns.
För ännu mer fördjupning i begagnad BMW 5-serie kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.
Ladda ner: 2101-beg-BMW-5-serie-G30-G31-2017-och-nyare.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.