Foto: Patrik Lindgren

Begagnad BMW X1 2016-

Vid en första anblick utgjorde inte andra generationen BMW X1 några drastiska nymodigheter. Formerna var mer av en evolution än revolution. Men under skalet var brottet tydligare. X1 blev första modell där BMW bytte bakhjulsdrift mot framhjulsdrift.

När nya BMW X1 skulle presenteras vid bilsalongen i Frankfurt 2015 var cheferna förmodligen rätt svettiga hos det bayerska företaget. För första gången skulle man nämligen ersätta en modell som varit bakhjulsdriven med en framhjulsdriven dito. Ett kontroversiellt brott mot traditionerna, i alla fall enligt puritanerna.

Företrädaren hade baserats på samma bottenplatta som BMW 3-serie, och hade alltså i grunden varit bakhjulsdriven. Den nya modellen byggde i stället på UKL2-plattformen, som bland annat också används i syskonmärket Mini. Nu var det inte helt nytt med framhjulsdrift ens hos BMW, redan året innan hade man presenterat MPV-modellen 2-serie Active Tourer med framhjulsdrift. Men nu fanns där redan 730 000 stycken X1-kunder från första generationen. Vad skulle de säga?

Foto: Patrik Lindgren

Oron visade sig vara obefogad, även denna generation X1 har sålt som som smör går år i solsken. Stundom har den stått för runt 15 procent av hela BMW-försäljningen. Kanske ett utslag av det allmänna suget efter mindre suvmodeller, X1 är ju – i alla fall nomenklaturmässigt – minst i BMW:s X-program. Produktionen har skett på ett antal platser runt om i världen, men för Europas del är X1 ihopskruvad i tyska Regensburg, och holländska Born, sida vid sida med syskonbilen Mini Cooper. Att X1 baseras på just UKL-plattan märks egentligen bara när man jämför den sida vid sida med sina större syskon. Just då märks det att premiumkänslan inte riktigt finns där.

1 av 2: BMW-interiör av mall 1A. Snyggt, funktionellt och dugligt. Men också rätt trist, på något sätt. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2: Stolarna är sköna och ger de flesta personer en bra körställning. Sportstolar ger bättre sidostöd. Foto: Patrik Lindgren

Chassit är lite väl hårt satt och det låter oskönt när man kör över skarvar. Vissa bilar försågs också från fabrik med punkteringssäkra däck, vilket gett oroliga beteenden i högre hastigheter på landsväg. I övrigt är dock komforten ett av trumfkorten hos X1. Stolarna är sköna, och även långa förare och passagerare har lätt att hitta bra sittpositioner. Interiören är omisskännligt BMW, och inga spår syns av de delar som under skalet delas med Mini. Även om X1 faktiskt var något kortare än sin föregångare så blev bagageutrymmet rymligare. Med baksätet fällt ryms hela 1 540 liter, och ryggstödet på sätet fälls enkelt med ett handtag längst bak i bagageutrymmet. Baksätet är också delat i tre delar, enligt 40/20/40-principen, och dynan kan skjutas 13 centimeter i längsled.

1 av 2: Bagageutrymmet är rymligt. Baksätet är delbart 40/20/40. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2: Ett smart fack under golvet finns för att gömma prylar. Foto: Patrik Lindgren

De flesta X1 hos oss är fyrhjulsdrivna, men framför allt instegsversionerna på 184 hästkrafter (bensin) respektive 150 hästkrafter (diesel) är ofta framhjulsdrivna. I övrigt har xDrive, som BMW:s fyrhjulsdriftssystem heter, övertag på alla motoralternativ. Trevligast och vettigast ur bränsleförbrukningshänseende är tvålitersdieseln xDrive20d, på 190 hästar. Den officella förbrukningen är där på under halvlitern milen blandad körning, något som faktiskt inte visat sig alltför felaktigt under våra tester. Milkostnaden är också lägre än för konkurrenter så som Mercedes GLA. Samma motor finns även med endast framhjulsdrift, om du saknar behov av drivning på alla fyra hjulen.

BMW X1 går säkert genom undanmanöverprovet. 77 km/h är ett bra resultat, och när gränsen nås bromsar och understyr den ur konbanan. Foto: Patrik Lindgren

Några större typfel verkar heller inte X1 ha drabbats av. Några mindre återkallelser har skett, rörande problem med krockkuddarna på passagerarsidan, men det har bara varit några tusental bilar globalt.

Till årsmodell 2020 har BMW låtit uppdatera X1 med ett mindre kosmetiskt ansiktlyft. Mest intressant blir i stället den laddhybrid som kommer 2020, men det dröjer ju ett tag innan vi får se som begagnad.

För ännu mer fördjupning i begagnad BMW X1 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 1923-beg-bmw-x1-2016-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!